Hej,
Vi har nyss köpt ett hus från 1987. På övervåningen finns fyra sovrum där det behövs lite renovering med golv. Ett av rummen hade matta som vi har nu tagit bort. Funderar mellan laminat eller vinyl golv, vinyl blir dyrare än laminat :( men tunnare och lättare att lägga. Eftersom det finns inte mycket kvar mellan dörr och golv(tröskel) så funderar mellan tunnare golv eller andra alternativ typ kapa dörr från undersidan.
Behöver förslag med följande:
1. Laminat eller vinyl?
2. Hur kan man kapa innerdörr från undersidan (behövs kapa bara någon mm) eller finns det några andra alternativ?
3. Det finns klädskåp i rummet, där vill jag inte lämna 5 mm mellan väg till skåpet för att det ska inte se snygg ut och det finns inga lister där heller. Kan man göra så (att inte lämna 5mm) eller finns det något lösning eller andra alternativ?
 
Redigerat:
Tycker ni vinyl är ett golv som funkar för er så finns det ju mycket på rulle som ser ut som laminat, dock inte lika kallt.
Laminatgolv känns ofta ganska kalla.

Fråga 3 förstod jag inte riktigt.
Men om jag tolkar frågan rätt så vill du lägga golvet utan 5m.m. glipa vilket inte är att rekommendera då golvet rör sig och det finns risk att det reser sig om det inte finns utrymme.
Enklast är nog att sätta dit en kvartsstav om det inte finns list i dagsläget.
 
  • Gilla
Paul1040
  • Laddar…
Alt 4: lägg in ny matta, enkelt att göra själv, relativt billigt, passar bra i sobrum, varmt och mysigt.
 
För att kapa dörren i nederkant hakar du av den och lägger på en bänk eller sågbockar. Om du är bra på att såga för hand går det att såga med en bra fogsvans. Annars tar du en cirkelsåg med fintandad klinga, gärna med parallellanslag. Tejpa snittlinjen med blå maskeringstejp på ovansidan innan du sågar för att minska risken att det fransar. Eventuellt kanske du vill dutta i lite färg längs kanten efteråt beroende på hur fint snittet blir.

Om verkligen du vill finlira till max så använder du en sänksåg med skenstyrning och gör först ett snitt i ytan med sågen inställd så att klingan bara precis snittar ytan. Då drar du sågen baklänges för att få ett rent snitt. Sedan sänker du klingan och sågar framåt som vanligt. Men det är överkurs för nederkanten på en dörr.
 
  • Gilla
Paul1040
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.