I källaren finns ett par sällan använda kranar för varm- och kallvatten med ledningar av galvat järn. Nu tänker jag inreda en tvättstuga och koppla tvättmaskinen till dessa ledningar.
Har emellertid hört att varmvatten i galvrör leder till snabb rostbildning i ledningen med risk för missfärgade tvättar. Särskilt om brunnsvattnet är lite surt.
Stämmer detta? Installationen är gjord på 40-talet men som sagt sällan använd och i bra skick. Bör jag ändå inhandla lite kopparrör och fixa nya ledningar?:confused:
 
Så här såg mina galvade rör ut invändigt:

En hand i skyddshandske håller ett kraftigt korroderat galvat rör med igensatt inre yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade jag vetat det vi upptäckte tidigare, så hade vi bytt mycket tidigare.
 
Det där ser ju nästan nytt ut...
 
  • Gilla
hans lindquist och 1 till
  • Laddar…
Man blir mörkrädd? Ser kallvattenrören lika rostiga ut?
 
Det är kallvattenledningen :surprised:
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Jag menar det. Röret på bilden är ett av de fräschaste galvrör jag sett, har visserligen bara sett två st. uppskurna på det viset.

Vi bytte ut ca 8m rör från vattenmätaren till pannrummet, där allt fördelas ut. Det var mindre än halva godstjockleken kvar, och avlagringarna fyllde nästan röret. En stump rakt rör på 20cm gick inte att titta igenom. Avlagringarna skapade ett skruvformat hål igenom röret (så där hade vi en "vattenvirvlare" på köpet).
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.