Hej!

Jag håller på att bygga en liten toalett och har kommit så långt att det är dags att montera tätskiktsfolie på golvet. Detta ska ju monteras med uppvik mot vägg och det är där jag skulle behöva lite stöd.

Samtliga de tätskiktssystem vars monteringsanvisningar jag läst förutsätter att man först monterar väggfolie med utvik på golv, därefter hörn och slutligen golvfolie. I mitt fall tycker jag det känns vettigast att vika upp golvfolien på väggarna istället för att först montera en remsa på vägg. Rätt? Hur gör jag i så fall med hörnen? Limmar jag dessa direkt på golv och väggskiva, eller limmar jag dem utanpå golvfolien? Eller ska jag i ett försök att följa monteringsanvisningar till punkt och pricka montera en remsa på vägg med utvik på golv, sedan hörn och slutligen golvfolie? Blir ju då betydligt fler skarvar som kan läcka...

Tacksam för synpunkter!

Mvh, Magnus
 
Det enda rimliga är ju att vika upp golvfolien. Men det är en intressant fråga om hörnet då. Jag tror inte att det spelar ngn. roll om du sätter det först, viker upp och limmar mot hörnet, eller om du gör tvärtom. Dessutom är det ju en toalett, tätskiktet finns där bara för att klara en mindre översvämning typ. var 15e år med några procents sannolikhet.

Vill du vara säkr så kontakta den tekn. supporten hos någon av tillverkarna. Min erfarenhet är att de gärna svarar även om någon av dem skriver på kontaktsidan att bara plattsättarfirmor får ställa frågor.
 
Kan du inte bara göra omvik i hörnen utan att klippa, som man gör på fönsterbleck och på IKEA:s droppskydd under diskmaskin ?
 
Det där är en intressant diskussion även i de fall man HAR tätskikt även på vägg. För, rent teoretiskt, så är det ju sämre att väggskiktet går ut på golvet än tvärtom, eftersom en eventuell otäthet i limskarven gör det möjligt för vatten att komma in under tätskiktet och ge upphov till en fuktskada:
Schematisk illustration av tätskiktsanslutning mellan golv och vägg med potentiell vatteninträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, efter vad jag har hört (OBS, hörsägen) så är det i praktiken större risk för vattenskador att göra tvärtom, dvs att lägga golvskiktet först och vika upp det på väggen, så här:
Schematisk illustration av tätskiktsinstallation i hörn med väggskikt utlagt på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför nu det då? Jo, för att om man lägger tätskiktet på golvet först, så kommer hantverkarna att klampa omkring på det medans man gör resten av jobbet (sätter tätskikt på vägg, kaklar etc) och då är risken mycket större att de råkar göra ett hål i golvskiktet genom att trampa på en kakelflisa eller något liknande.
Lägger man däremot väggskiktet först och släpper ut det på golvet, så kan hantverkarna göra klart nästan hela väggarbetet inklusive kakling, innan de sätter tätskikt på golvet och lägger klinker.

Därför ser monteringsanvisningarna ut som de gör, även om det i första anblicken verkar ologiskt.
 
Redigerat:
Jag frågade i butiken idag när jag köpte tätskikt (Kiilto Kerasafe). De rekommenderade att göra uppvik på golvfolien och därefter limma hörnen. Hur mycket kunskap och utbildning säljaren hade vet jag ju dock inte.

Mvh, Magnus
 
Nyrenoverat toalettutrymme med uppmätt golv och förberedda väggar för klinkersinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toalett under renovering med blå tejpade remsor längs väggarna och ett avloppsrör i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjad renovering av ett golv med uppsatta remsor och en sladdansluten verktygsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat golv med skyddsplast, vinkelremsor vid väggen och värmeelement i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde en toalett hos mig i förra veckan. Satte remsor upp 10 cm på vägg och limmade sedan med vinkelremsor mellan golv och vägg och till sist limmade innerhörn. Mitt uppvik är 10 cm. Min golvsockel (klinkers) gjorde jag 11 cm. Har ingen bild på klinkern dock.. Jag hade knaufs system.
 
Bör det inte i praktiken egentligen räcka med att bara gumma golvet på en toalett ? tätskiktet kommer ju med största sannolikhet inte utsättas för fukt om man inte kör med väldigt blöt mopp, och blir något vattenläckage så finns det ju ändå ingen brunn vilket gör att vattnet väldigt snabbt letar sig vidare via tröskeln...
Körde själv folie på min lilla toalett men det var mest för att jag hade mycket folie och lite gummimassa över efter en tvättstugerenovering...
Tror dock att hur man viker i hörnen inte är något man behöver lägga energi på utan bara undvika att det blir knögligt och känns verkligen överkurs att sätta dom svinddyra förpressade hörnen.
 
Redigerat:
TS har nog redan kommit förbi detta stadie men med facit i hand skulle jag inte gjort som jag gjorde, dvs vika upp golvfoliet på vägg. Mycket mekigare att få det bra.
Ca 15 cm breda remsor som man kör 10cm upp på vägg och 5cm ut på golvet. Sedan låta torka ordentligt för att köra folie på golvet och limma skarven mellan utvik och golvfoliet med keraseal eller liknande. Det hade varit vägen jag önskade att jag tog så här i efterhand och kommer att göra om det blir aktuellt igen.
Och förbered noga och ha alla våder och remsor färdigklippta när jobbet påbörjas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.