Sitter med ena fingret ovanför köpknappen för en HQ 310. Har länge velat skaffa en och nu har jag äntligen anlagt en ny fin gräsmatta som har tagit sig väl över sommaren. Min sista farhåga är nu något som jag hoppas att någon med lite erfarenhet kan svara på.

Hittills har jag klippt med uppsamlare och gräset är riktigt grönt och fint. Grannen som kör med handjagare och klipper ganska ofta har en lite gulare ton på sin matta. Detta av att han inte samlar upp utan "mulchar" istället. Kommer min gräsmatta få en gulare ton eftersom gräset blir kvar efter roboten? Eller kommer man kunna hålla den grön och fin som den är nu?

Tack på förhand.
 
Tror inte det är uppsamlaren som gör att du har en grönare gräsmatta. Förra året körde jag utan uppsamlare och då var gräsmattan lika grön och fin som den är iår när jag kör med uppsamlare.

Det är snarare gräskvaliten och jorden som gör det.

Sägs väl att robotgräsklippare ger finare gräsmatta än om du har en vanlig gräsklippare.
 
Om du tycker att du har fin gräsmatta nu, vänts tills du kört med robot ett tag!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det klippta gräset kan ju användas som gödning, så det är nog sämre igentligen att köra med uppsamling.
Hur mycket det göder är en annan fråga. Men som föregående skriver så handlar det mest om jordkvalite och gräs.
Sen är väl den ute och klipper rätt ofta så det hinner väl inte riktigt bli nåt att "mulcha"
 
Tack för hjälpen alla!

Då är det väl bara att köpa :)

Trädgården är inte 100% färdig så det kommer bli att flytta kablar om något år men jag antar att det inte är några problem heller. I värsta fall får man väl skarva...
 
Jag kan flika in där.
Du får definitivt inte gulare gräsmatta med robotklippare, snarare tvärtom.
Gul gräsmatta kan bero på mycket; dålig jord, slöa knivar, för lite vatten, torka, för mycket gödning, inte vertikalskurit på många år m.m..
P.g.a att min robot stått hos verkstaden i ca 1mån så har jag fått klippa med min Stiga multiclip (alltså utan uppsamlare) och gräsmattan är lika fin fortfarande.
Ska jag ge ett första tips till dig när du fått roboten installerad så låt gräsmattan vila 1-2 dagar under veckan så får du ett fint resultat (det gräset som blivit "nerkört" hinner resa sig och bli klippt nästa gång efter vila.
Antingen att den får köra mån+tisd+onsd+fre eller mån-fre beroende på hur du kan ställa in klipparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.