M
Har kikat på olika modeller av robotgräsklippare men får intrycket att det här är en väldigt omogen marknad. Billiga modeller fattar inte ens att det är dumt att klippa i regn utan kör glatt på och bränner motorn eller får överslag i elektroniken. Dyrare modeller har app stöd men appen verkar inte kunna göra så mycket om den funkar öht.

Alla verkar kräva begränsningskabel som skall grävas ner eller som går sönder och trots det så rymmer de. Finns det inte någon som gjort rätt vid utvecklingen? Borde inte vara några problem med en GPS mottagare och några extra fasta sändare för att triangulera fram en väldigt exakt position, sedan kunde man bara gå runt med roboten och visa var den skall klippa samtidigt som det ritas upp på lämplig fritt tillgänglig karttjänst som även loggar var den kört. Blir det fel så är det bara att gå in i programmet (appen) och flytta området lite. Sensorer för luftfuktighet och sol så den kan avgöra om det är smart att klippa eller inte, och ultraljud så den inte kör in i tillfälliga hinder borde vara självklart. Vidare behövs kommunikation med det automatiska sprinklersystemet så att det inte klipps under bevattning eller strax efter. Gärna även styrning så att om gräset växer dåligt så vattnas det mer.

Är det bara jag som är för mycket ingenjör och tekniknörd?
Var och köpte en vanlig gräsklippare i morse, den får duga till robotarna vuxit upp. Det verkar ju inte heller som om man bara klarar sig med en robot utan det behövs en vanlig gräsklippare i reserv.
 
Husqvarna Automower 430X har inbyggd GPS för att veta vart det behöver klippas samt hitta hem till laddstationen etc. 450X har även ultraljudsensor.

Sedan jag skaffade en Husqvarna har jag aldrig behövt ta fram gräsklipparen och den är extremt tillförlitlig. Har aldrig kört fast och ger ett ruggigt jämnt och fint resultat. Tidigare hade jag en Worx och då fick jag hjälpa till med gräsklipparen ibland då den ofta körde fast och krånglade.

Det låter som att du bara har erfarenhet av billigare robotgräsklippare. Husqvarnan är kvalitetsgrejer som absolut inte rymmer eller sådant som leksaksrobotorna gör.

Det enda hindret att inte bygga in automatiskt bevattning och sådana funktioner är nog att det skulle bli hysteriskt dyrt.

Utvecklingen går ju snabbt framåt så jag tror också det kommer fler och fler smartare funktioner i framtiden. Inget är omöjligt! Installation utan begränsningsslinga vore ju absolut fräckt.
 
Redigerat:
Nej det är inte bara du men väldigt få.

Dom största skälen är dessa.

Kunderna efterfrågar inte det i tillräcklig skala.
Om klipparen är effektivare och har mindre körtid krävs mindre service.

Enligt mig är det helt idiotiskt att ha en gräsklippare som klipper i 10-15h i veckan när det bara ska ta 2 timmar om man gör en bra programmering där gräsklipparen lagrar gräsmattans geografi i minnet så den vet var den kört och var det finns hinder.
 
huggan skrev:
Enligt mig är det helt idiotiskt att ha en gräsklippare som klipper i 10-15h i veckan när det bara ska ta 2 timmar om man gör en bra programmering där gräsklipparen lagrar gräsmattans geografi i minnet så den vet var den kört och var det finns hinder.
Exakt detta gör Husqvarna Automower 430X och 450X.

Från manualen:
GPS-stödd navigering använder en inbyggd GPS för att kontrollera vilka ytor som har klippts och därmed vilka ytor som behöver klippas härnäst. Efter några dagars drift har robotgräsklipparen skapat en karta över arbetsområdet och var guidekablarna är placerade. På så sätt kan Automower® 430X och Automower® 450X automatiskt ställa in sträcka och proportion till svårnådda delar av arbetsområdet.
 
Redigerat:
Det är ju samtidigt den ineffektiva slumpklippningen som gör gräsmattan riktigt fin och utan spår. Utplacering av själva slingan är väl inget bekymmer det är när det blir brott på den eller man ska ändra något det kan vara lite bekymmer samt. Sen vet jag inte om extra sändare m.m. blir så mycket enklare. Och definitivt inte billigt. Men robotklippare är inget som passar alla. Precis som med mycket annat.
 
Korvgubbe
Stöd för automatisk bevattning finns ju redan i och med att man kan schemalägga såväl roboten som bevattningen. Bara att se till att de inte går igång samtidigt så är problemet löst. Och GPS, ultraljudssensorer och regnsensor finns som sagt redan på marknaden.
Att roboten rymmer är inget jag har märkt av, inte heller att begränsningskabeln skulle gå sönder.
Och min gamla gräsklippare har jag inte behövt använda en enda gång sedan roboten installerades.
 
mg765 skrev:
Exakt detta gör Husqvarna Automower 430X och 450X.

Från manualen:
Ställer mig tveksam till att en GPS paketerat med övrig klippare har den precisionen till det priset. Guidetråd och begränsningstrådar kommer nog alltid att behövas. GPS'n har nog ingen vidare precision i alla fall inte för att skippa trådarna helt.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
M
mg765 skrev:
Husqvarna Automower 430X har inbyggd GPS för att veta vart det behöver klippas samt hitta hem till laddstationen etc. 450X har även ultraljudsensor.

Sedan jag skaffade en Husqvarna har jag aldrig behövt ta fram gräsklipparen och den är extremt tillförlitlig. Har aldrig kört fast och ger ett ruggigt jämnt och fint resultat. Tidigare hade jag en Worx och då fick jag hjälpa till med gräsklipparen ibland då den ofta körde fast och krånglade.

Det låter som att du bara har erfarenhet av billigare robotgräsklippare. Husqvarnan är kvalitetsgrejer som absolut inte rymmer eller sådant som leksaksrobotorna gör..
Den ser onekligen trevlig ut men är alldeles för kraftfull och dyr med ett pris på 20 000:- för min kanske 400m2 stora gräsmatta. Funktionerna kommer väl att vandra nedåt i näringskedjan till de mindre och billigare modellerna lagom till att klipparen jag köpte idag behöver bytas ut. Kul att någon åtminstone försöker utveckla konceptet! Elektronik och programvara är ju billigt när det massproduceras bara utvecklingen som kostar.
 
Mnils, du har missuppfattat en hel del, köper du en kvalitetsklippare typ HQ så gör de exakt vad som kan förväntas inkl. att klippa oavsett väderlek.
 
M
Micke_vb skrev:
Ställer mig tveksam till att en GPS paketerat med övrig klippare har den precisionen till det priset. Guidetråd och begränsningstrådar kommer nog alltid att behövas. GPS'n har nog ingen vidare precision i alla fall inte för att skippa trådarna helt.
Just därför man bör komplettera med ett extra system för att upp noggrannheten till åtminstone 10cm. Apples produkter kompletterar ju GPS med WiFi så man kan se i vilken del av rummet man sitter. En sändare i laddstationen och en någon annanstans borde lösa det hela.
 
mnils skrev:
Just därför man bör komplettera med ett extra system för att upp noggrannheten till åtminstone 10cm. Apples produkter kompletterar ju GPS med WiFi så man kan se i vilken del av rummet man sitter. En sändare i laddstationen och en någon annanstans borde lösa det hela.
Husqvarnas nyare modeller har en inbyggd radiosändare som används när den ska hem och ladda. Men den har bara en räckvidd på på några meter. I framtiden kanske en kraftigare radio och GPS skulle kunna kombineras för att förbättra positioneringen?
 
Redigerat:
Noggranhet på 10cm räcker inte jätte långt om man vill ha inget eller lite gräs kvar att ta med trimmern. Lätt den halkar ner för kanter och liknande om det varierar för mycket. Och programmering vad den får köra och liknande kan nog bli besvärligt för majoriteten av Sveriges gräsmatteägare.
 
mnils skrev:
Just därför man bör komplettera med ett extra system för att upp noggrannheten till åtminstone 10cm. Apples produkter kompletterar ju GPS med WiFi så man kan se i vilken del av rummet man sitter. En sändare i laddstationen och en någon annanstans borde lösa det hela.
Och där försvann budgeten för de allra flesta om man ska ha den noggrannheten
 
T
mnils skrev:
Den ser onekligen trevlig ut men är alldeles för kraftfull och dyr med ett pris på 20 000:- för min kanske 400m2 stora gräsmatta. Funktionerna kommer väl att vandra nedåt i näringskedjan till de mindre och billigare modellerna lagom till att klipparen jag köpte idag behöver bytas ut. Kul att någon åtminstone försöker utveckla konceptet! Elektronik och programvara är ju billigt när det massproduceras bara utvecklingen som kostar.
Din första klagan i tråden var för att teknik saknades, men nu när det visar sig att det finns då är det för dyrt?! Så nä, du är inte för mycket ingenjör eller tekniknörd, snarare tvärtom.
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Jag väntar på den dagen det finns en klippare där man istället för att dra tråd går runt gräsmattan och anger hur den ser ut med digitala markeringar. Det lär tyvärr dröja tills något sådant dyker upp som är tillräckligt noggrant och prisvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.