Jag tror att det är ganska lugnt.
Åtminstone om du inte bor vid Kungsgatan så att säga.

Här där jag bor ligger det timmer i många trädgårdar.
Och allt eftersom tiden går så kapar man och klyver, och vedtravarna växer i stället.
Den som har störst vedtrave vinner ju :)

Men 30 - 40 m3 i 3-meterslängder; hur många stockar blir det?

(Själv har jag bara ca tre m3 travat ute i trädgården. Och lika mycket i vedboden)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Det eldas ju som aldrig förr i detta land.

Jag ska köpa veden på våren 2017 och börja den på våren 2018. Om man alltid har 10 till 15 kubik liggande i pannrummet så blir veden torr och fin tills den ska eldas.
Veden som jag ska köpa ska tas ner i vintern 2016 eller i alla fall långt föra lövsprickningen 2017. Den ska kapas och klyvas omedelbart och ligga under tak så for jag kapat och kluvit den alltså från våren 2017 till våren 2018. Och när jag tar inte den i pannrummet så får den ju en vändning på köpet.

Det är klart att det finns folk som vet mer än mig, men jag anser mig som kunnig nog att komma undan med att köpa långved vi får se om jag har rätt.

elmont skrev:
Jag är nog rätt säker på att dom flesta som övergett oljan inte har gått över till ved utan några flis, några pellets men dom flesta av dom har nog VP i dag. I alla fall är det så i dom trakter som jag vistas i ;)
Du har helt rätt.

Finndjävel skrev:
Det fanns en stjärna på min en tidigare arbetsplats som ägde tre tomter i samma kommun. Den ena tomten var alltid full med en massa skit. Vartefter klagomål föll in till kommunen och han ombads städa upp tomten så flyttade han alla grejer till nästa tomt. Så hade han hållit på i 15 år så jag tror nog du slipper undan med din vedhög.
Tack för att du återgår till ämnet...
 
KnockOnWood skrev:
Jag tror att det är ganska lugnt.
Åtminstone om du inte bor vid Kungsgatan så att säga.

Här där jag bor ligger det timmer i många trädgårdar.
Och allt eftersom tiden går så kapar man och klyver, och vedtravarna växer i stället.
Den som har störst vedtrave vinner ju :)

Men 30 - 40 m3 i 3-meterslängder; hur många stockar blir det?

(Själv har jag bara ca tre m3 travat ute i trädgården. Och lika mycket i vedboden)
Jag har aldrig räknat hur många stockar det blir.

Den som har mest ved vinner...helt rätt....:cool:
 
KnockOnWood skrev:
Jag tror att det är ganska lugnt.
Åtminstone om du inte bor vid Kungsgatan så att säga.

Här där jag bor ligger det timmer i många trädgårdar.
Och allt eftersom tiden går så kapar man och klyver, och vedtravarna växer i stället.
Den som har störst vedtrave vinner ju :)

Men 30 - 40 m3 i 3-meterslängder; hur många stockar blir det?

(Själv har jag bara ca tre m3 travat ute i trädgården. Och lika mycket i vedboden)
http://www.travels.nu/stock.asp

Om de har en diameter på 21 cm så blir det 9.6 stockar per kubik meter alltså lite knappt 300- 400 stockar på 30- 40 kubik.
 
Redigerat:
  • Gilla
pecol
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
...
Om de har en diameter på 21 cm så blir det 9.6 stockar per kubik meter alltså lite knappt 300- 400 stockar på 30- 40 kubik.
Oj, det blir en rejäl timmerbröt!
Kan tänka mig att det stör vissa i fel miljö.

Det är väl kombinationen av mängden timmer, tomtstorlek och närheten till grannar som avgör.

Varför inte ta ett snack med grannarna och höra vad de tycker?

PS
Var gör du av veden när den kapad och klyvd?
Då tar den ju också lite plats. Har du ett skjul?
 
Jag har några vedskjul och de närmaste grannarna gillar min ved och den är till dom också.

Jag kan inte garantera att hela byn kommer att gilla min ved men mina närmast grannar kommer att göra det.
 
Krasst är det tre saker att se till för förvaring på villatomt:
1. Att de inte ligger trafikfarligt (tänkt sikt och ev avkörning från gatan)
2. Att det är för eget bruk och inte permanent lagring (eftersom det då kan räknas som upplag och tillståndspliktigt). Så länge det är ved för din egen uppvärmning är det lugnt. Börjar du sälja ved är det en annan sak (möjligtvis undantaget om det handlar om att du och några grannar går ihop för att gemensamt köpa in och klyva ved)
3. Att det inte ser ovårdat ut eller är farligt, dvs. är du inne i ett litet radhusområde skulle du antagligen inte komma undan med det mer än tiden det tar att beställa bortforsling. Bor du på landet kan du nog ha det flera år tills det börjar brytas ned av naturen. Dvs, stockarna bör inte ligga huller om buller och de måste vara travade så de inte kan rasa om ett barn börjar klättra (något som gäller även om du inte själv har barn). Skulle någon klaga och kommunen hålla med klagosmällaren så får du hitta något sätt att göra vedhanteringen snyggare eller säkrare (exempelvis genom att sätta upp ett staket eller en häck framför vedtraven :)

Hoppas det inte blev för teoretiskt även om svaret kommer från en jurist. :p
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Cicaro skrev:
Krasst är det tre saker att se till för förvaring på villatomt:
1. Att de inte ligger trafikfarligt (tänkt sikt och ev avkörning från gatan)
2. Att det är för eget bruk och inte permanent lagring (eftersom det då kan räknas som upplag och tillståndspliktigt). Så länge det är ved för din egen uppvärmning är det lugnt. Börjar du sälja ved är det en annan sak (möjligtvis undantaget om det handlar om att du och några grannar går ihop för att gemensamt köpa in och klyva ved)
3. Att det inte ser ovårdat ut eller är farligt, dvs. är du inne i ett litet radhusområde skulle du antagligen inte komma undan med det mer än tiden det tar att beställa bortforsling. Bor du på landet kan du nog ha det flera år tills det börjar brytas ned av naturen. Dvs, stockarna bör inte ligga huller om buller och de måste vara travade så de inte kan rasa om ett barn börjar klättra (något som gäller även om du inte själv har barn). Skulle någon klaga och kommunen hålla med klagosmällaren så får du hitta något sätt att göra vedhanteringen snyggare eller säkrare (exempelvis genom att sätta upp ett staket eller en häck framför vedtraven :)

Hoppas det inte blev för teoretiskt även om svaret kommer från en jurist. :p
Helt ok...jag tror att de jurister som tittar i ett biobränsleforum är väl införstådda med den praktiska tillämpningen av lagen kring hantering av biobränslen och det är ju precis vad jag vill åt.
 
  • Gilla
Cicaro
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Helt ok...jag tror att de jurister som tittar i ett biobränsleforum är väl införstådda med den praktiska tillämpningen av lagen kring hantering av biobränslen och det är ju precis vad jag vill åt.
:) Gott, och helt rätt tänkt, vi (om det nu finns fler jurister här) som läser biobränsleforum arbetar ev. inte bara med det på arbetet på något sätt utan är nog även själva biobränsleeldade privat. (Flis/pellets som primär värmekälla i mitt fall)
 
M
Klart att du får ha det liggande på tomten. Däremot i pannrummet? Till mig och några jag känner var det inte tillåtet med förvaring av ved/pellets i samma rum som eldstaden enligt sotaren.

OT: Jag var också en notorisk vedeldare förr, har både acctankar och vedpanna. Sedan upptäckte jag värmepumpens fantastiska egenskaper. Jag låg på runt 15m3 om året, räknade att jag fick ut 1200kwh per m3, så ca. 18000kwh sparade jag på att elda. Värmepumpen ligger på cop 1:4, det betyder att jag får betala för ca. 5000kwh, högt räknat. Vad kostar strömmen? Strax under kronan? Ska jag vara riktigt ärlig så fattar jag inte idag vad jag höll på med. Kapa träden, kvista, dela, klyva, transportera, bära in i vedboa, torka, bära in i huset, tända pannan varenda kväll, sota, aska ur....suck, för 5000kr om året. Nä mina vänner, den timpengen tror jag inte många ställer upp på.
Ja sedan tillkommer ju bensin till sågen, till bilen osv., ändå har jag alltid fått träden gratis och max en mil hemifrån. Idag eldar jag max en kubik om året i kaminen för mysfaktorns skull.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
Klart att du får ha det liggande på tomten. Däremot i pannrummet? Till mig och några jag känner var det inte tillåtet med förvaring av ved/pellets i samma rum som eldstaden enligt sotaren.
Första gången jag hade sotaren hos mig sa han till mig att han tycket att det var jättebra att jag hade mer än 15 kubik ved liggande i pannrummet. Förutsatt att jag hade ett visst avstånd till pannan.

Min granne hade en tygmatta precis framför sin panna och sotaren sa till honom att det inte var så bra.
 
Redigerat:
M
Det kanske är olika bedömning beroende på vem man pratar med. Jag var vungen att klä min dörr med en brandskyddsklassad skiva efter 35 år, av nån konstig anledning.
Hittade detta på nätet:
I pannrum eller panncentral får det förvaras högst 10 m3 fast bränsle. Bränslet får inte placeras närmare eldstaden eller eldningsapparat än 1 meter i sidled och 2 meter framför.

Mitt pannrum är typ 2,5x2m och acctankar, panna och 200L expansionskärl tar ganska mycket plats. Och ska man följa dessa måttbestämelser så förstår jag att sotaren inte gillade att jag hade ved i pannrummet.
 
Markarbetaren skrev:
Det kanske är olika bedömning beroende på vem man pratar med. J
Så är det kanske....men jag tror inte att det ska va så...

Markarbetaren skrev:
I pannrum eller panncentral får det förvaras högst 10 m3 fast bränsle.
Då räknar jag nog fel.....det är nog 10 kubik som jag har liggande i pannrummet.

Markarbetaren skrev:
Bränslet får inte placeras närmare eldstaden eller eldningsapparat än 1 meter i sidled och 2 meter framför.



Markarbetaren skrev:
Mitt pannrum är typ 2,5x2m och acctankar, panna och 200L expansionskärl tar ganska mycket plats. Och ska man följa dessa måttbestämelser så förstår jag att sotaren inte gillade att jag hade ved i pannrummet.

Jag har ett större pannrum.....Är det bara frågan om två meter är det inge problem för mig.
 
Redigerat:
kulle
Hyltran från Veglemyren skrev:
Då räknar jag nog fel.....det är nog 10 kubik som jag har liggande i pannrummet.
:p ;)
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
Det kanske är olika bedömning beroende på vem man pratar med. Jag var vungen att klä min dörr med en brandskyddsklassad skiva efter 35 år, av nån konstig anledning.
Hittade detta på nätet:
I pannrum eller panncentral får det förvaras högst 10 m3 fast bränsle. Bränslet får inte placeras närmare eldstaden eller eldningsapparat än 1 meter i sidled och 2 meter framför.

Mitt pannrum är typ 2,5x2m och acctankar, panna och 200L expansionskärl tar ganska mycket plats. Och ska man följa dessa måttbestämelser så förstår jag att sotaren inte gillade att jag hade ved i pannrummet.
Vart har du hittat den texten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.