Jag har köpt ett hus på 206kvm+62kvm biyta som även det är uppvärmt, huset är ett lösvirkeshus som är byggt 1978, 1.5 plans.
Den totala elförbrukningen ligger på 30000kwh inkl hushållsel.
Det är idag en elpanna som har gjort sitt.
Den offerten jag har fått är en Nibe fighter 8,5kw, aktivt borrhål på 160m 9m foderrör, bortförsel av gammal panna och instalation av den nya inkl el och rördragning och håltagning i plattan med andra ord allt fixat av firman för 126000kr.
Vi bor i Falkenberg
Är det en bra offert?
Mvh Bernt
 
Om vi utgår från att det är rätt grejor till ditt hus så låter det som ett rätt bra pris tror jag.

Har dom verkligen specificerat aktivt borrdjup i offerten? Det är bra isåfall.
 
Ja det har dom gjort
Jag ska kolla runt lite till innan jag bestämmer mig.
 
Ja det enda säkra sättet att få reda på om det, där du bor, är rätt pris är att fråga på exktat samma sak hos några andra lokala installatörer.
 
Hej, jag tycker det är ett bra pris. Mycket dyrare här i Stockholm. Vi får betala närmare 150 tusen...


GRATTIS!


/Snäckan
 
Nu är det så att jag har både golvvärme och radiatorer så jag fundrar nog på att ta nibe 1230-8kw den är förbered för 2 shuntrar så att man kan styra golvvärmen för sig, någon som håller med om att denna ide är att föredra.
Priset blir nog lite dyrare.
 
Jag kan inte se i tråden vilken Nibe Fighter ursprungsofferten innehåller.
Är det en 1215 8,5kW tror jag att man måste jämföra den med en 1230 10Kw.
Effektuppgifterna för 1230 är specade på ett annat sätt.

Jag är i samma situation som dig och håller som bäst på att utvärdera anbud på bergvärme i FBG regionen.

Det skulle vara kul att veta vem du har tagit in offert ifrån.
Själv har jag en offert ifrån Grundvattenteknik och inväntar ett par till innan det är beslutsdags.

/Jens
 
AmbiJens skrev:
Jag kan inte se i tråden vilken Nibe Fighter ursprungsofferten innehåller.
Är det en 1215 8,5kW tror jag att man måste jämföra den med en 1230 10Kw.
Effektuppgifterna för 1230 är specade på ett annat sätt.

Jag är i samma situation som dig och håller som bäst på att utvärdera anbud på bergvärme i FBG regionen.

Det skulle vara kul att veta vem du har tagit in offert ifrån.
Själv har jag en offert ifrån Grundvattenteknik och inväntar ett par till innan det är beslutsdags.

/Jens

halt rätt. man måste in i efekt specen för att kunna jämföra olika värmepumpar, det går inte all lita på modellbeteckningen.

nibe har ju bara en figter som heter 8,5 & denna ger 10 kW vid 35 grader, presis som 1230-10 gör

 
Jag har fått spec på 1215-15 8,5kw från västsvenskbrunnsborrning med aktivt borrhål på 160.
Och en spec från JIF service och det är med 1230-8kw,JIF har varit och titta på mitt hus och gjort en kakyl med nibe 1230-8 och ett aktivt borrhål på 112m.
Nu väntar jag på en ny offert från västsvenskbrunnsborrning och det är med nibe 1230-8.
Tycker ni att man bör ta nibe 1230-10 istället för 1230-8?
Vad har borrhålet för inverkan?
mvh Bernt
 
berrab skrev:
Jag har fått spec på 1215-15 8,5kw från västsvenskbrunnsborrning med aktivt borrhål på 160.
Och en spec från JIF service och det är med 1230-8kw,JIF har varit och titta på mitt hus och gjort en kakyl med nibe 1230-8 och ett aktivt borrhål på 112m.
Nu väntar jag på en ny offert från västsvenskbrunnsborrning och det är med nibe 1230-8.
Tycker ni att man bör ta nibe 1230-10 istället för 1230-8?
Vad har borrhålet för inverkan?
mvh Bernt
120 m aktiv borra tycker jag låter för klant, vad har dom då för medeltamp på kB ?

jag som gillar överdimension hade inte tvakat att ta en 1230-10.
men för dom som vill ligga på gränsen för att få så låg investeringskostnad som möjligt så funkar nog rn 1230-8 ( med lite dyrare drift)

kommer du ha varmare inne i framtiden mot vad du haft, så ska du defenetivt ha en 1230-10


vad har dom räknat med för kb temp på offerten med 160m borra?
 
Om jag har läst rätt så är kp på -1 på med 1230-8 från JIF med aktivt på 112m
Och på västsvenskbrunnsborrning har jag onte fånn någon energiberäkning.
Nu är det så att vi har inte flyttat in i huset ännu.
Men dom som bor där nu gör avv med 30 000kwh inkl hushålsel så då borde 1230-8 vara alldeles lagom och 1215-8,5 var överdimensionerad, eller har jag fel?
Blir pumpen effetkivare med ett djupare borrhål?
mvh Bernt
 
berrab skrev:
Om jag har läst rätt så är kp på -1 på med 1230-8 från JIF med aktivt på 112m
Och på västsvenskbrunnsborrning har jag onte fånn någon energiberäkning.
Nu är det så att vi har inte flyttat in i huset ännu.
Men dom som bor där nu gör avv med 30 000kwh inkl hushålsel så då borde 1230-8 vara alldeles lagom och 1215-8,5 var överdimensionerad, eller har jag fel?
Blir pumpen effetkivare med ett djupare borrhål?
mvh Bernt
Ja pumpen blir efektivare med djupare borra.
Jag tycke borra låter klen.
är det medel temp på-1 grad eller är det lägsta temp på -1 grad?

jag skulle begära skriftligt på att dom står för alla extra kostnader om det visarsig att anläggningen får kallare KB än på pappret! då jag tror det är en glädje kalkyl
 
kB är -1 och det är medel.
Vad ska man eftersträva för medel temp på kB?
Påverkar borrdjupet kB?
Jag kom överens med västsvenskbrunnsborrning igår och det blir 1230-8 med 160m aktivt borrdjup inkl allt.
Jag hoppas att det blir bra
Priset blev 130 000kr och det tror jag är ett mycket bra pris.
Det vore trevligt om du ändå ville svara på mina frågor mr CarMan.
mvh bernt
 
Ju djupare du borrar, desto varmare KB (mer gratis energi från marken)
ju varmare KD, desto bättre verkningsgrad på värmepumpen.

värdena på COP m.m. som tillvrkerna anger är röknade på 0 grader.

jag tycker att man sak dimensionera för 0 grader som lägsta temp, då får man en mycket bra anläggning!
jag tycker att man inte ska dimensionera för kallare än 0 grader som emdel, om men nu inte vill borra så djupt som jag tyckte i exempel 1.

själv har jag +3 grader som den absolut lägste temp som kan inträffa på året, men det är få minutert vi pratar om, ofta blir det inte kallare än +4 i min anläggning & så här års är +6 grader det lägsta jag har.

----------------------------------

kolla nu så du får 160m aktivt, så det inte blir totalt.
 
hejsan vad är skillnaden mellan totalt och aktivt borrdjup?
Jag har totalt 160m och det kom vatten ur borrhålet ca 1000liter i timmen räknas det som aktivt då?
Det påstår iallafall borrgubben.
mvh Bernt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.