För 6 mån sedan gjorde vi service på vår bergvärmepanna av ett företag som är rekommenderat av CTC. Vi hade problem med högt protestattryck. Det blev lite bättre efter besöket men inte helt ok. Nu har vi fått problem med lågt brinevärde O när jag kollar brine tanken så är den nästan tom och det läcker från en packning.

Vad gäller för regler gällande service? Finns det någon garanti på servicen. Har ni några bra förslag på hur vi kan gå vidare o om det finns någon Lag/rekomendation vi kan änvända att de får lösa problemet? Vi har ju ändå betalat för en service för att slippa problem.
 
Vad menar du med låg brinevärde?

Nu var det iofs inte hjälp på att lösa problmet du ville ha.

Så ignorera om du inte vill svara.
 
Hej
Det är inte säkert problemet fanns där för 6 månader sedan.
 
Vi får det felmeddelandet nu. Det är för lite vätska i brinekärlet/tanken. Det har läckt ut från en packning.
 
Det är inte "lågt brineflöde" som du får som larm? Isåfall är det pga för dåligt flöde. alltså som en följd av att vätskan läckt ut.
Det är inte säkert att packningen läckte vid servicebesöket. Hur gammal är pumpen? Och var sitter packningen som läcker?
 
Att lämna en värmepump eller bil på service kan knappast ses som någon garanti för att den inte går sönder i framtiden. Även om felet fanns där när du servade pumpen så hade det ju inte åtgärdats kostnadsfritt.

Det mest troliga är ju att servicefirman påtalat detta för att få byta lite fler delar och göra mer jobb, om felet fanns där vid service.

Servicen omfattar ett antal kontroll och servicepunkter. Har dom inte utfört dessa kan du kräva avräkning på fakturan du fått. Att laga direkta fel ingår aldrig i en service, det förstår du säkert när du tänker efter.

Boka en tid och få felet fixat, du tänker i helt fel banor nu.
 
Service på bergvärmepump är i regel bortkastade pengar så länge man har trygghetsförsäkring.

Öppna och rensa filter är väl oftast det enda som utföres, på brineslingans filter är det dessutom nästan alltid rent.

Skall man beställa service så bör man kräva att de mäter upp pumpen med manometerställ.

Tillverkaren av min gamla Thorén bergvärmepump (Numera utbytt) gjorde service när jag köpte huset 2003 och de mätte upp allt med manometerställ, trycksatte brineslingan (tryckkärl), mätte strömbalans i kompressorns faser, mätte en del med IR termometer, kändes klart seriöst jft de man läser om som bara rensar filter.
 
Det är väl bara om förra besöket innebar att de öppnade den koppling som nu läcker som det skulle kunna vara läge för garanti. Alltså om servicepersonalen har dragit just den kopplingen utan att få det tätt.
 
O
Service?
jag hörde om en som hade serviceavtal på faxen.... Å de va ingen lyxmaskin.... Hur servar man en fax?
 
fusion skrev:
Service på bergvärmepump är i regel bortkastade pengar så länge man har trygghetsförsäkring.

Öppna och rensa filter är väl oftast det enda som utföres, på brineslingans filter är det dessutom nästan alltid rent.

Skall man beställa service så bör man kräva att de mäter upp pumpen med manometerställ.

Tillverkaren av min gamla Thorén bergvärmepump (Numera utbytt) gjorde service när jag köpte huset 2003 och de mätte upp allt med manometerställ, trycksatte brineslingan (tryckkärl), mätte strömbalans i kompressorns faser, mätte en del med IR termometer, kändes klart seriöst jft de man läser om som bara rensar filter.
Att mäta temperaturer i och runt en värmepump med en IR-termometer är knappast seriöst. Han kunde lika gärna gissat temperaturen
 
S
Odjuret skrev:
Service?
jag hörde om en som hade serviceavtal på faxen.... Å de va ingen lyxmaskin.... Hur servar man en fax?
Vi har serviceavtal på alla skrivare/faxar på jobbet. Det är tydligen en del saker som ska bytas regelbundet förutom färgpatroner :D

Sorry för OffT. Men det kändes som du fått svar på din fråga.
 
nillens skrev:
Att mäta temperaturer i och runt en värmepump med en IR-termometer är knappast seriöst. Han kunde lika gärna gissat temperaturen

Sätt dit svart eltejp där du mäter får du faktiskt rätt exakt temperatur (y)

Jag har nu själv en IR termometer och den visar i linje med vad min nuvarande värmepumps inbyggda givare visar sånär på några tiondelar, då mätt med svart eltejp intill vp givare.

Jag använder den mest för kontroll av golvvärmen som spökat lite.
 
  • Gilla
nillens
  • Laddar…
Ja mäta golv funkar nog bättre! Sen trixet med tejp på, men annars är det bäst med vanliga givare om man ska mäta rörtemp osv. Typ givare som man klämmer på röret.
 
Den gamla värmepumpen hade ju ingen styrdator så man kunde inte avläsa några temperaturer alls, så det kanske var vanligt förr att man förlitade sig på IR mätare och eltejp.

Kan säga det att mäta direkt mot metall ger i regel tokiga värden, men svart eltejp är pålitligt.
 
Mäta mot blank metall kan ge temperaturen från något annat som speglas mot metallen.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.