Good for you. Men vilket antiklimax. Frågan kvarstår, vilken väljer man av de två ursprungliga? Jag hade ev gått på Stigan faktiskt, trots att jag verkligen gillar min klippo.
 
MathiasS skrev:
Good for you. Men vilket antiklimax. Frågan kvarstår, vilken väljer man av de två ursprungliga? Jag hade ev gått på Stigan faktiskt, trots att jag verkligen gillar min klippo.
En Klippo köper man för att man vill ha nått som håller väldigt länge.
Jag stod och blåste av lite saker med högtryckstvätten, och fick syn på klipparen som stod bredvid "Hmm, man kanske skulle tvätta av den också när tvätten är framme" Den är aldrig tvättad och såg ut som fan själv.
När jag blåst av den blev jag så imponerad av vad som fanns under alla lager av torkat gräs, så jag kunde inte låta bli och ta ett kort.
Klipparen är 13 år, och som ni ser på bilden kommer den hålla i minst 13 år till.

Nyligen högtryckstvättad röd Klippo gräsklippare som visar rena och välvårdade detaljer med 13 års hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Även om jag är ett fan av Hondas små motorer så tycker jag skillnaden mot en briggs är väldigt liten just på gräsklippar motorer. Tar man tex en snöslunga är ju skillnaden enorm om man jämför hur mycket motorn väsnas på en briggs vs Honda.
 
Hej!

Lyfter tråden. Står inför samma dilemma men kan inte bestämma mig. Skiljer 400:- till Stigans fördel. Samma motor.

Stigan verkar klippa bättre och ha mer komfort men har en plastkåpa framtill och verkar lite allmänt plastigare än Klippon, sen den där "galvade" kåpan, kan inte den rosta?

Till Klippons fördel talar alu-kåpan och att en verkar outslitlig, men känns som den saknar några funktioner som Stigan har...

Ge mig argument så jag kan bestämma mig!
 
Jag är helt nöjd med klipp egenskaperna på min klippo varför skulle stiga klippa bättre och ha bättre komfort ? Jag har en klippo pro 21 SH.
 
smurfen72 skrev:
Jag är helt nöjd med klipp egenskaperna på min klippo varför skulle stiga klippa bättre och ha bättre komfort ? Jag har en klippo pro 21 SH.
Ja men nu var det inte den klipparen jag jämförde med. Stigan har skönare grepp, inkl. avvibrerande grepp / motor (som du har på din pro), och de flesta på forumet verkar vara överens om att Stigan mulchar bättre.

Jag har tänkt om, planen är nu att köra vidare med min 25 år gamla rostiga stiga och investera i en robot istället.
 
Avvibrerande grepp är inget jag skulle ge nått extra för om man inte ska klippa hela dagarna. Robot är helt klart det bästa men den lär inte hålla lika länge som varken Stigan eller Klippon gör.
 
På min Stiga rasade vinkelväxeln på framaxeln under tredje sommaren den användes. Helt platt gräsmatta på ca 800m2 som klippts i snitt en gång per vecka. Inte acceptabelt anser jag så Stiga ligger inte högt i kurs hos mig.
 
Hej! Var det en 50 s pro?
 
hsd
Stiga är sämre än klippo men klart bättre än många lågprismärken
Fel kan uppstå på alla men är vanligare på lågprismärken som inte alltid kan leverera reservdelar
 
hsd skrev:
Stiga är sämre än klippo men klart bättre än många lågprismärken
Fel kan uppstå på alla men är vanligare på lågprismärken som inte alltid kan leverera reservdelar
Bättre på vad? Hållbarhet? Jag får intrycket att Klippon är som en Volvo 240, extremt hållbar (finns inget som kan gå sönder) medans motsvarande Stiga är lite bättre på prestanda o komfort, typ p.g.a. avvibrerande handtag etc.
 
dast skrev:
Hej! Var det en 50 s pro?
Nej min är en Stiga Plus 50 S. Med B&S motor men i övrigt likvärdig konstruktion.
Visst kan det vara mer påkostade delar på PRO:n v g drivningen men jag tvivlar på det.
 
dast skrev:
Bättre på vad? Hållbarhet? Jag får intrycket att Klippon är som en Volvo 240, extremt hållbar (finns inget som kan gå sönder) medans motsvarande Stiga är lite bättre på prestanda o komfort, typ p.g.a. avvibrerande handtag etc.
Vet inte om det finns motsvarande modell av Stiga men min Klippo har i alla fall av vibrerat handtag men man ska nog klippa hemskt mycket om man ska uppskatta det.
 
  • Gilla
Bastusteffe
  • Laddar…
Kollade lite på Stiga det står att den har av vibrerat handtag men ser inga gummi kuddar eller liknande ?
 
hsd
dast skrev:
Bättre på vad? Hållbarhet? Jag får intrycket att Klippon är som en Volvo 240, extremt hållbar (finns inget som kan gå sönder) medans motsvarande Stiga är lite bättre på prestanda o komfort, typ p.g.a. avvibrerande handtag etc.
Klippresultat
Hållbarhet
Komfort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.