Ska måla om ett vitt staket. Reglarna är skrapade då gamla färgen börjat flagna.
Gamla färgen är även lite mörk och smutsig så ska tvätta med DenTar Combi Clean innan allt målas med Caparol Carat självrengörande oljefärg.

Frågan nu när vädret är lite varierande. Hur snabbt efter man har tvättat måste man måla?
Kan de tvättade stå några dagar eller måste det målas samma dag när tvätten torkat?
Och hur noga måste man vara vid tvätt? Enligt butiken skulle man spruta på och sen spola av med vatten, men behöver man inte skrubba nåt där det är smutsigt?
 
Klart det blir mycket bättre om man skrubbar!

4 veckor har jag hört, beror nog på hur mkt skit du har. Borsta med mjuk borste för att inte måla in pollen och sånt.
 
Tosse skrev:
Klart det blir mycket bättre om man skrubbar!

4 veckor har jag hört, beror nog på hur mkt skit du har. Borsta med mjuk borste för att inte måla in pollen och sånt.
Tvätten ska sitta någon timme innan man spolar men samtidigt så torkar de in väldigt fort så hoppas det funkar ändå.
Tänker tvätta av med en rotborste, de borde väl bli ok?
Hoppas vädret är ok sen så det inte dröjer allt för många dagar innan ja kan måla.
Är de ok att måla i solen (om de nu skulle vara sol) eller kan de torka för fort eller nåt?
Känner mig som en riktig amatör med alla mina frågor :)
 
aldrig hört talas om en sån tvätt. Jag kör yes och vatten. Skura, skölj, klar.

Rotboste eller skurborste blir bra.

Nä, måla inte i direkt sol om du kan undvika det. Läs på burken. Mät fukten på känsliga ställen.
 
Jag har målat en del staket och lite annat i år, allt vitt. Det är hopplöst och vänta på det perfekta vädret denna sommaren verkar det som. Jag har gjort så att jag har tvättat med yes, vatten och en rotborste. Kan säga att det räcker aldeles ypperligt! Väntat några dagar och sen kollat med en fuktmätare från biltema. Sen om det har varit sol eller ej har jag skitit i så länge det ej regnar eller ska regna när man sen målar.
Har man ena sidan skuggad på förmiddagen så tar man den först och sen andra på eftermiddagen. Använd fönsterfärg!
 
Har tvättat hälften av staketet idag och nu är ja helt slut :)
Tycker medlet tog väldigt bra men svårt att se var man varit när man inte har nåt som löddrar :)
Yes kanske också hade funkat, men de lär väl inte ta död på allt skiten som växt fast?
Man ser ju vita staket som fortfarande är jättefina efter några år och så finns det dom som är svartflammiga efter bara ett par år (min grannes tex) och de måste ju bero på nåt... dålig färg kanske.
Jag överkursar kanske men är nybörjare på de här... och är kanske lite väl noga :)

Fuktmätare lär ja köpa en, de hade ja inte tänkt på. Flera soliga dagar i sträck lär man ju inte få så lär pricka in luckorna mellan regnen.
 
Tror ja hittade en fuktmätare i garaget som ja inte riktigt hade koll på att ja hade, för visst är de en sån här?
Hur hög procent är ok att måla på?

En fuktmätare för byggmaterial och trä ligger på ett svart textilunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja. 16% säger alcro i alla fall. Kanske därför din blir gul på 17
 
Max 16% brukar jag hålla mig på. Kanske går högre med vissa färger? Jag brukar kolla ganska många punkter innan jag börjar måla.
 
Ganescha skrev:
Max 16% brukar jag hålla mig på. Kanske går högre med vissa färger?
16% är typ standard för vanliga målarfärger. Finns antagligen någon bra teknisk förklaring till det. Kanske är det någon tillverkare som stoltserar med 16,5% eller 17%, men det är nästan garanterat bara kalkylerat risktagande för att se bättre ut på papper. En fuktmätare av kinderäggskvalitet är inte heller jättepålitlig, och jag tror att de flesta färgsystem klarar en något högre fuktkvot just för att ta höjd för avvikelser i mätning eller material.

Industrifärger kan eventuellt tillåta en relativt hög fuktkvot, men det förutsätter noggranna mätningar med professionell utrustning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.