Typ klart. Lite småpill kvar.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gödestad och 2 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ltmrt och 2 till
  • Laddar…
Jättefint bygge :D stil o finess (y)
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för markis du har ??

Stiligt bygge (y)
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
SC Aero skrev:
Vad är det för markis du har ??

Stiligt bygge (y)
Lagermarkis från 140kvadrat, 5x3 m med motor. Mycket prisvärd!
 
Extremt tjusigt fritidshus! Jag är väldigt imponerad på snabbheten i bygget, endast 5 dagar från platta till ett hus med tak och allt i lösvirke. Så lång tid tog det för två snickare hos oss att resa ett garage som kom i stommar.

Supersnyggt!

Anar du valde direktel och värmepump pga priset och inte göt in golvvärme i plattan?

/S
 
Tack! Ja två riktigt bra snickare och en glad amatör kan göra underverk tydligen.

Valde direktel och LLVP av flera anledningar. Vattenburen golvvärme kräver en vattenburet värmesystem, då hade ju antagligen LVVP eller FLVP varit aktuellt, där LVVP låg närmast. Men kostnaden är ändå mycket, mycket högre och det är ändå ett fritidshus, inte permanent. Vi kommer vara där på vintern men inte jätte-mycket. Så ja, ekonomi fällde avgörandet, massor med val som måste göras när man bygger hus..

Ett system som FLVP hade ju krävt ventilationen igång ständigt för att kunna ta ut energi från frånluften, i mitt fall har jag i stället ett borta-läge så att ventilationen går ner på 30% när vi inte är där.

Sen är ju golvvärme ett väldigt trögt system, inte optimalt när man kommer ut till en utkyld stuga... LLVP.n är grymt snabb.
 
Redigerat:
Men du har underhållsvärme typ 10 grader väl? En vän till mig gjorde misstaget att inte ha värme alls under vintern och nu är huset mögelskadat....
 
sepani skrev:
Men du har underhållsvärme typ 10 grader väl? En vän till mig gjorde misstaget att inte ha värme alls under vintern och nu är huset mögelskadat....
Kör 16 grader, moderna kylar och frysar tål inte under 15 långvarigt.
 
Excel
Gedigen och ändamålsenlig altan, denna altan ger inspiration.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Kramla
Snyggt fritidshus med fin färgsättning både ute o inne!
Det syns att du/ni haft en tanke från början(y)

mvh Kramla
 
Hantillverkat utekök med gjuten betongskiva och inbyggd diskho på en träterrass med en kolgrill till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde ett utekök. Gjuten skiva i betong.

Väntar på en gratis fibercementskiva att ha under grillen samt försöka hitta en bra billig blandare.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi är nog klara kan man säga... Hoppas på en lugn och skön vinter.

Renoverat hus med tända ljus i fönstren, tillbyggnad och bil på grusuppfart mot skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett enplanshus med upplysta fönster under skymningen, bil och släpkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Tack! Ja två riktigt bra snickare och en glad amatör kan göra underverk tydligen.

Valde direktel och LLVP av flera anledningar. Vattenburen golvvärme kräver en vattenburet värmesystem, då hade ju antagligen LVVP eller FLVP varit aktuellt, där LVVP låg närmast. Men kostnaden är ändå mycket, mycket högre och det är ändå ett fritidshus, inte permanent. Vi kommer vara där på vintern men inte jätte-mycket. Så ja, ekonomi fällde avgörandet, massor med val som måste göras när man bygger hus..

Ett system som FLVP hade ju krävt ventilationen igång ständigt för att kunna ta ut energi från frånluften, i mitt fall har jag i stället ett borta-läge så att ventilationen går ner på 30% när vi inte är där.

Sen är ju golvvärme ett väldigt trögt system, inte optimalt när man kommer ut till en utkyld stuga... LLVP.n är grymt snabb.
Jättekul att se uppdateringar - superfint! (Snokade ju här redan när du var i startgroparna). Hur har det gått med energiåtgången? Jag håller på att bygga ett fritidshus som ska bebos permanent (dvs. enligt bygglov fritidshus - trots att vi sökt för permanentbostad), så vi behöver inte lämna in en energiberäkning och kan välja lite friare. Men min gissning är att moderna, välbyggda och relativt små hus (fritidshus som permanenta) inte kräver så mkt el för uppvärmning och därför blir det lätt stora överinvesteringar i småhus. Speciellt om man vill satsa på solceller och batterier i framtiden. Vore kul att höra hur förbrukningen sett ut!
 
F freitag skrev:
Jättekul att se uppdateringar - superfint! (Snokade ju här redan när du var i startgroparna). Hur har det gått med energiåtgången? Jag håller på att bygga ett fritidshus som ska bebos permanent (dvs. enligt bygglov fritidshus - trots att vi sökt för permanentbostad), så vi behöver inte lämna in en energiberäkning och kan välja lite friare. Men min gissning är att moderna, välbyggda och relativt små hus (fritidshus som permanenta) inte kräver så mkt el för uppvärmning och därför blir det lätt stora överinvesteringar i småhus. Speciellt om man vill satsa på solceller och batterier i framtiden. Vore kul att höra hur förbrukningen sett ut!
Ja det ser väl grymt bra ut, tror som du att med lite ved och en luft/luft så kommer man riktigt billigt undan, man ska inte göra stora investeringar i komplexa system som aldrig kommer betala sig.
Hade jag bott permanent hade jag dock bytt F-system till FTX, men det är en enkel konvertering i vårt hus om det skulle bli så.

I år har vi varit på plats typ alla helger, alla långhelger och vi bodde fem veckor i stugan i somras.

Stapeldiagram som visar fakturerad elanvändning per månad för januari till augusti 2017 med totalt 3 997 kWh.
 
  • Gilla
freitag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.