Hej
Har en cct99100, dimmerpuck kopplad till min kökslampa. Den sitter inkopplad me dåterfjädrande brytare(har även 4kretsar till i köket med samma dimmerpuck). Allt funkar utom den till kökslampan. När jag trycker på den och håller inne så lyser det men slocknar om jag släpper...
Har provat både halogen och led lampor i köksarmaturen.
Någon som har hjälp att bistå med?
/
M
 
Jag skulle gissa på en felkoppling i form av att den återfjädrande strömbrytaren bryter istället för sluter när man trycker på den.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Så lösningen är?Att flytta tändtråden till andra utgången på plinten?
 
tommib
Nej, lösningen är att sätta impulsfjädern på rätt sida. Vad har du för brytare? Trapp eller kron? På en trapp kan du visserligen byta utgång men det är bättre att vända brytaren och fjädern rätt.

Bild?
 
Ska fixa bild☺. Alla andra brytare på samma ställe går nämligen åt det hållet...
 
Då kanske det istället kan vara längden på tändtråden. Säger bruxet något om det?
 
Öppen eluttaginstallation utan frontplatta, visar anslutna kablar och monterad dimmerpuck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är den högra....
På bägge sitter det kopplat dimmerpuck med återfjädrande brytare...
/
M
 
tommib
Vad är vad? Jag ser fyra ledare. Varför byter fasen färg till vit? Vilken tråd går till pucken som strular? Det borde vara orange.
 
Närbild av en öppen elektrisk kopplingsdosa med en orange, en brun och en vit kabel anslutna till olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den orange färgade går ut till takuttaget. Den bruna går till ena ledpucken och den vita till den andra ledpucken...
/
M
 
Och vad betyder det att de går till pucken eller taket? Terminalen där den bruna och vita sitter ska vara fast fas till strömbrytaren. Orange och svart är tändtrådar, eller ska vara tändtrådar. Så var tar den svarta vägen, vad är det för en tråd. Och den oranga, vad har den för funktion? Är det denna strömbrytare som du har problem med? Sitter det två puckar i dosan? Hur är puckarna inkopplade? Beskriv hur det ser ut!
 
  • Gilla
maza93 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om den orange går direkt till takuttaget så är det där problemet sitter. Som Bo skriver, beskriv inkopplingen i detalj, gärna med bild. Med tanke på hur du beskriver det så låter det felkopplat. Är det du själv eller elektriker som gjort detta? Inte för att jag bryr mig om behörighetsgrejen men för att avgöra vilken typ av fel man ska leta efter.
 
Vit går till ena dosdimmern, brun till den andra dosdimmern. Oranges går som tändtråd till kökslampan som jag inte kan dimmra och den svarta(som är räfflad mörkbrun) går förmodligen till den andra kretsen med ledspottar som funkar fin fint att dimmra.....
Gjorde ingen skillnad när jag bytte plats på impulsfjädern...
/
M
 
  • Gilla
SteeB
  • Laddar…
tommib
Nej. Det som är fel är att den orange ledaren måste gå till en dosdimmer som styrtråd, inte direkt till lampan. Du har kopplat fel. Har du alltså två dosdimmers som inte fungerar?

Rita exakt hur det är kopplat så kan vi hjälpa dig att få det rätt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Hmm.... Har tänkt lite till. Om det är kopplat som jag misstänker borde bytet av impulsfjäderns plats lett till att lampan lyser konstant. Stämmer det? Annars är det ännu konstigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.