Hej

Jag har en frågan.
Jag har tänkt bygga ett växthus av gamla fönster som tanken är ska bli max 10m2.
Ena långsidan blir murad medan övriga 3 av fönster. Tak osäkert men troligen plast.

Jag har sedan innan en redskapsbod på ca 5m2.

Nu undrar jag om jag behöver bygglov för detta?
Den ligger på gränsen mot en väg som är kommunal.
Hamnar inom 4.5m från en granne jag redan pratat med och fått ok.
Den berör absolut ingen på utsidan för nu är det en hög häck utanför mot den där vägen, så ingen bör beröras av detta.

Måste jag verkligen ha bygglov eller bygganmälan för detta?
Visst får man bygga en friggebod vilket man kan kalla det utan anmälan?
 
tommib
Nej, troligen inte. Om den är närmare än 4,5m från tomtgräns (eller annat mått som anges i DP) så krävs fastighetsägarens tillstånd, annars är den lovpliktig. Vissa kommuner har som policy att inte ge tillstånd då de annars hamnar i ett besvärligt läge med likabehandlingsprincipen.

Om du däremot har pratat med grannarna och den inte syns så mycket från utsidan..... Bygg på skulle jag säga...
 
Okey, fantastiskt! Tack för det! :)
 
På din kommuns hemsida bör det finnas information om vad som är bygglovspliktigt.
Där finner du förmodligen och detaljplanen för ditt område som kan vara bra att kika på.
Sedan går det bra ringa kommunen och fråga.

Vad jag tror är att du har bygglovsfritt på upp till 15m2 och således följer du dom befintliga reglerna som finns i och med att du även har lov från grannen.
Ett skriftligt lov är lämpligt ifall grannen försvinner och någon annan anmäler det som svartbygge.
 
Iom. att den ligger på gränsen mot en kommunal väg så är det inte en bygglovsfri friggebod.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Hempularen har rätt. Det finns rättspraxis som föreskriver att det inom 4,5 meter från gräns mot allmän plats (gata, väg eller exv park) inte går att uppföra bygglovbefriade åtgärder som bl.a. friggebodar, Attefallshus och skärmtak. Så den byggnaden blir per definition ett svartbygge, även om den "inte syns".

Har ni dessutom en hög häck mot den vägen så hoppas jag att ni följer föreskrifter för trafiksäkerhet för korsningar, kurvor och utfarter.
 
tommib
Jag kanske skulle förtydliga mitt svar. Det var alltså ett svar på det sista påståendet, dvs får jag bygga friggebod utan lov.

Svaret på det är troligen nej. Om du däremot frågar om du kommer undan med det är svaret troligen ja. Men det blir ett svartbygge, precis som Tänka säger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.