Har en rätt stor grästrimmer, en partner b290 bx som gått bra i rätt många år.
Problem har uppstått i sommar genom att trimmer inte roterar trots att motorn går utmärkt. Det är ett problem som började för några månader sedan men som blivit så illa att den nu är oanvändbar.
Någon gissning om var felet kan sitta? Skrotning ligger förstås nära till hands om någon av kraftöverföringsknutarna havererat, men måste åtminstone lägga ner minimum för att se om något går att åtgärda med begränsad insats.
Var börjar man leta? När motorn går men inte drar trimmerhuvudet så är stången varm närmast motorn, men inget i kraftöverföringen mitt på stången eller i själva huvudet som den vid normal gång skall vara.
 
D09
Slirar stången/ kraftöverföringen ?

Tänker på tempen.
 
Det är ju det som är frågan. Någonstans "slirar" det tills närmast stillastående trimmerhuvud. Som jag förstår saken så är det tre platser där kraften förs över, motorn, mitt på stången, och i trimmerhuvudet. Men var jag jag just nu ingen aning om.
 
D09
Spontant känns det som det sitter nära motorn med tanke på värmeutvecklingen
 
Det sitter väl en slungkoppling högst upp vid motorn? Känns som att den gett sig med åren.
 
i själva stålröret sitter en ihoplänkning mellan nedre och övre rördelen. Om rören glider isär börjar de slira.
 
Rolle85 skrev:
i själva stålröret sitter en ihoplänkning mellan nedre och övre rördelen. Om rören glider isär börjar de slira.
Det vore ju också ett bra fel, som kanske lätt går att åtgärda.
 
???
 
Ett lager som gett sig och tvingar kopplingen att slira?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.