C
Jag har gjort bra underarbete på bilen men det är omöjligt att lägga på metallicfärgen jämnt. Det blir molnigt eller flammigt & jag har testat olika sprayavstånd, långsamma/snabba rörelser samt att börja spray utanför området. Varje spraydrag skiljer sig markant från den innan, precis som om färgen inte flyter ihop.

Jag använder sprayburkar från Multona men har nu även en bättringsfärg från Biltema som jag kan öva med på en plan lackerad skiva. Kan någon vara vänlig och förklara exakt hur man ska göra med silver metallic på burk?
 
Var rätt länge sen jag höll på och fixade med bilar på hobbynivå. Numera lejer jag bort all den typ av arbete. Att bättringslackera metallic-färg blir ofta inte bra, det är knepigt att få det att flyta ihop.
Viktigt med ett bra underlag: Att ha slipat bort den gamla färgen, prima med samma fabrikat som färgen. Skaka burken länge och väl och se till att den är hyggligt varm om det är kallt ute. Lägg den på ett element eller värm den i händerna en stund. Sen tyckte jag att det oftast blev bäst resultat om man sprutade korsvis, d.v.s en vågrät, en lodrät. Oftast närmar sig färgnyansen den ursprungliga efter att ha sprayat på klarlack, också den av samma fabrikat som färgen. Använder du klarlack tror jag du kan bli av med det flammiga .För bästa resultat bör man följa tillverkarens anvisningar.
Multona vet jag är bra färg och kvalitet. Hur Biltemas är vet jag inte men det är möjligt att du lyckas bättre med det fabrikatet.
 
  • Gilla
sixten88 och 1 till
  • Laddar…
En tumregel är att du ska ha ungefär 30% täckning på första och kring 70% på andra och 100% på tredje!

Sen efter 24-72h kan du gå på med klarlack och efter samma väntetid kan du våtslipa och polera.

Men det här med att det inte flyter ihop tror jag blir svårt för du måste gå vått i vått på sista lagret för att få till det.

Sen hade jag rekommenderat att du åker och får bilen "scannad" och får en 2k burk blandad, att köra vanliga multona duger kanske om man ska sprayar en sak där man inte behöver ta nå annat i beräkning.

Sen det som fel av Åke är också viktigt, men jag hade nog lämnat bort om det är en bil som har ett större värde
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
Tack för era svar. Observera att det enbart är den nya färgen som inte flyter ihop med sig själv då jag utnyttjar en skarv på bilen mot den gamla orginalfärgen.

Verkar som att just denna flammighet är mycket svår att undvika när det gäller silver metallic som är knepigaste färgen. Metallicspånen lägger sig i annan riktning så fort du ändrar sprayvinkel vilket man normalt gör. Har testat olika vinklar men en teknik jag nu snappade upp är att börja uppifrån och ned. Därefter vänster till höger & jag tolkar det som att man då inte sprayar fram & tillbaka vänster-höger-vänster-höger utan man kör verkligen i samma riktning & vinkel. Ska även värma burken i varmt kranvatten som du tipsade om. Jag återkommer ifall jag lyckas.
 
Redigerat:
C
Det går inte.. kanske fel att säga att färgen inte flyter ihop med sig själv för det är metallspånen som lägger sig i olika riktningar som skapar molnaktiga fläckar. Funkar hyffsat att dimma från längre avstånd ca 35-40 cm men då lägger sig metallkornen väldigt löst och det blir som ett mycket grovt sandpapper. Jag begriper inte..
 
Jag har uppfattat det som att silvermetallic är väldigt svår färg att bättringsmåla med överlag..
Har en granne som fått sin bil omlackerad på en skärm och en dörr (2st olika tillfällen) och det syns hur väl som helst när man ser bilen på håll och då är det ändå riktiga lackerare som har utfört jobben.
 
C
Ja, det verkar vara riktigt svårt när det gäller nyansskillnad mellan ny och gammal färg även om färgen är korrekt då olika spraytekniker skapar olika utseende och även ljus/mörkhet.

På vilket sätt ser man tydligt på din grannes bil, flammigt/molnigt eller jämnt fast stor nyansskillnad mot övrig lack?

Själv är jag nöjd om jag bara kan få till ett lager som inte blir flammigt.
 
Redigerat:
Silvermetallic har olika storlek på spånen och kastar ut färgen lite hipp som happ. Ett trix för att få en jämnare dusch är att ha en skiva med ett hål i mellan sprayburken och objektet som ska målas, så fastnar de flaxigaste spånen på skivan.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
Chippe skrev:
Ja, det verkar vara riktigt svårt när det gäller nyansskillnad mellan ny och gammal färg även om färgen är korrekt då olika spraytekniker skapar olika utseende och även ljus/mörkhet.

På vilket sätt ser man tydligt på din grannes bil, flammigt/molnigt eller jämnt fast stor nyansskillnad mot övrig lack?

Själv är jag nöjd om jag bara kan få till ett lager som inte blir flammigt.
Det är jämt lackerat men tyvärr ser det ut som 3 olika nyanser på samma sida när man tittar på bilen (alla skador var på samma sida)
 
Jag har upplevt samma sak, hur noggrann man än är så blir det flammigt. Fick en tanken att man kanske måste skaka flaskan ofta för att flaken sjunker, men när jag pratade med en kompis som är lackerare så dömde han i princip ut sprayburkar när det gällde metallic. Jag grundade med tvåkomponent, enkomponent metallic, tvåkomponent klarlack, och nu ser det faktiskt rätt ok ut. Klarlacken jämnade på något sätt ut flammorna.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
Fick till det hyfsat men då får man enbart gå från ett håll. I mitt fall valde jag vänster till höger över hela ytan. Först slipade jag den flammiga metallicsprejade ytan med 400 våtpapper (extremt lätt tryck) & sedan med 800. (Fortfarande metallic finnish men något matt) Nu behövs ganska få drag med burken i en riktning.
 
Känns som du har för stora förhoppningar på vad en spraylack ska se ut som när det är klart.
Vill man ha det bra lämnar man till en lackerare men då kostar det ju en slant.
 
C
Lackerare är inte värt priser på en äldre bil för ca 8-10K när den ska säljas. Kan blenda sprayfärg mot orginallack utan att det knappt syns men silver metallic är en annan sak har jag nu lärt mig.
 
C
Så här ser det ut innan klarlack. Längre fram började burken spotta ut större metallic men ska putsa bort det försiktigt men lite tyg. Låter bra att molnigheten dämpas lite med klarlack. Iof svårt att se det på bilden.

Bilpanel täckt med silvermetallic-färg och maskeringstejp innan klarlack, synliga ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.