tommib skrev:
Skulle inte den jag länkade till fungera då? En brödrost lär ju dra över 1kW så en toroidtrafo är att föredra eftersom den blir mindre. Man får sätta en startströmsbegränsare bara, eller byta till D-säkring :)
Det här är lite över min nivå (förstår stt kommentaren var menad till Siltberg, men jag försöker ändå förstå :) ).
Passar denna bättre än den Siltberg föreslog (som ju annars verkade enkel eftersom den verkar var "plug-and-play" även om den är väldigt stor)?
 
ccf skrev:
Skulle det kunna vara ett alternativ att be elektrikern installera ett amerikanskt uttag med 110 v (får man göra så?). Han är ändå på plats så om det inte är svårt kanske det vore ett smidigt sätt att lösa det?
Du behöver ju fortfarande en transformator för att få 110V ur uttaget. Att installera vägguttag som inte följer svensk standard får man egentligen inte göra.
 
tommib
Den som Bo rekommenderade är för "liten", dvs den klarar av för lite effekt. En brödrost är ett värmeelement, ett kraftigt sådant. Just den brödrosten jag länkade till har en effekt på 1,2kW. Den största av transformatorerna som Bo länkade till klarar 600 VA (nästan, men inte riktigt samma som W, när vi pratar resistiv last), dvs hälften av dualiten. Den som jag länkade till klarar 2kVA men är som sagt rätt biffig. Det handlar helt enkelt om hur stor effekt transformatorn klarar av att transformera.

Ingen vettig elektriker kommer installera ett amerikanskt uttag, de är inte godkända i Sverige. Detta är med god anledning, designen på amerikanska NEMA-uttag är katastrofal och osäker. Dessutom behöver du i vilket fall som helst en trafo.

Om du absolut vill ha den där brödrosten så är elmonts förslag bäst. Lämna in den till en firma som lindar om den till 230V och jordar den. Det kommer vara svindyrt, men smakar det så kostar det...
 
Redigerat:
Med lite tur, så kan den bestå av 2 eller 4 slingor internt och då är det bara att seriekoppla internt, byta sladd och förse den med skyddsjord.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det finns också färdigbyggda isolationstransformatorer med högre effekt, men de kostar... En god början är att titta på brödrosten vilken effekt den har.
 
tommib
LOL.... gissningsvis är det en triac eller liknande som används för att kapa växelspänningen, som en dimmer.

Nej, den är inget som jag skulle använda i denna applikation. Det är också intressant att jänkarna (och kineserna som bygger dessa) fortfarande inte förstått hur kassa deras uttag är och att den civiliserade världen använder uttag med brunnar eller isolerade stift så att det inte går att komma åt spänningssatta stift.
 
Det kan fungera med 600VA. Det är mer en fråga om vilket som är maxflödet i kärnan.

Dimensioneneringen gäller för kontinuerlig drift och oftast i rumstemperatur.

12kg stål och koppar tar en stund att värma upp.

Jag hade nog valt en fulltransformator på 1kVA, intermittenta överlaster med 20% borde inte vara något större problem.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag hänger inte riktigt med i terminologin, men tycker alla förslagen låter hoppingivande så jag har nu bestämt mig för att hitta en som jag verkligen gillar och som är till salu - chansa och köpa den och så återkommer jag i den här tråden för att höra vad ni tror att man kan göra med just den brödrosten.

Ju mer jag kollar på dessa brödrostar desto mer gillar jag dem. Tänk att man hade löst saker som timer redan på 30-talet (men jag gissar att det bara är brödet som trillar ut efter en förutbestämd tid, utan att brödrosten slås av).
 
Eftersom det är ett enkelt värmeelement som är lasten så finns det fler lösningar än en transformator. Det går att använda en dimmer som man skruvar ner en bit och låser i läge. Produkten som rgba länkar till i inlägg #22 är säkert tekniskt sett användbar i detta sammanhang. Därmed ingenting sagt om säkerheten. Beträffande effekten misstänker jag att en brödrost från 30-talet högst troligt har en lägre effekt än en ny. Det kan vara värt att kolla upp innan du väljer en eventuell transformator. Oavsett teknisk lösning kan det vara en god idé att konsultera någon som har koll på el snarare än att prova sig fram.
 
ccf skrev:
Ju mer jag kollar på dessa brödrostar desto mer gillar jag dem. Tänk att man hade löst saker som timer redan på 30-talet (men jag gissar att det bara är brödet som trillar ut efter en förutbestämd tid, utan att brödrosten slås av).
Det kanske fanns brödrostar med timer, men de flesta av de du ser på bilderna har inte timer. De fungerar precis som svenska brödrostar från förr, man får själv hålla reda på tiden och vända brödskivorna manuellt genom att öppna i "luckan" med bakelitknoppen. Det sitter en fjäderbelastad lucka på varje sida av brödrösten och värmeslingorna rostar bara från en sida. Brödskivan kläms fast av luckan. När det är dags att vända fäller man ner luckan och en sinnrik mekanism gör att brödskivan faller ner och vänder sida utan att man behöver röra den. I teorin i alla fall, ibland behövde den lite hjälp att vända sig.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Avemo skrev:
Eftersom det är ett enkelt värmeelement som är lasten så finns det fler lösningar än en transformator. Det går att använda en dimmer som man skruvar ner en bit och låser i läge. Produkten som rgba länkar till i inlägg #22 är säkert tekniskt sett användbar i detta sammanhang. Därmed ingenting sagt om säkerheten. Beträffande effekten misstänker jag att en brödrost från 30-talet högst troligt har en lägre effekt än en ny. Det kan vara värt att kolla upp innan du väljer en eventuell transformator. Oavsett teknisk lösning kan det vara en god idé att konsultera någon som har koll på el snarare än att prova sig fram.
Problemet är väl att det inte blir galvaniskt isolerat från nätet. Dessutom är den gamla amerikanska brödrosten inte skyddsjordad och isoleringen i den var aldrig avsedd för 230V Isoleringen är ju dessutom väldigt gammal och från en tid med andra krav på säkerhet.
Det blir spännande att rosta bröd, men det går...
 
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.