Hej!

Har en tomt som ligger utanför planlagt område som jag tänkt att bygga en stuga på ca 30m2 på.

Jag vet att jag vill ha stugan 5x6m med ryggåstak och loft på ca halva huset.

Virkesdimensionerna kommer jag behöva anpassa efter det jag fått uppsågat av en släkting, men det är grovt nog för ett fritidshus iaf.

Finns det någonstans på nätet där man kan hitta mer eller mindre gratis ritningar på detta?

Jag har lyckats ta reda på att med ryggåstak så kan det krävas limträbalk mellan gavlarna samt dubbla reglar hoplimmade/skruvade som stödjer limträbalken.

Jag har ingen kunskap om att beräkna hållfasthet på huset så det skulle underlätta om det fanns färdiga exempel eller kanske något program som räknar ut sådant åt mig?

MVH Claes
 
  • Gilla
Xtruder
  • Laddar…
Postar du data här så hjälper vi dig med dimensionering.
 
Toppen!

Planen är att bygga med följande mått:

Golvbjälklag 5x6m 2x8"
Väggar 2x5" plus 2X2" på insidan för eldragning.
Stående lockläckt utanpå.
Tak: Ryggås m. plåt, relativt hög lutning då jag vill ha hyfsat högt även på loftet.

Jag har ett antal 2x6" reglar tänkta till takstolarna ca 4,10 långa
Samt ett antal 2x6" för hammarband


Grund blir plintar på berg.
 
Snözon?
 
Snözon 2,0 Norrtälje (Stockholmstrakten) Sorry, missade en så enkel grej :)
 
Golv: Har du tänkt 5 meter spännvidd på golvet? Isåfall är det limträ som gäller.

Nockbalk 56*225 limträ om du har pelare i yttervägg och en i mitten av huset.

Pelare 3 st 115*115

Golvbalk 90*270
 
Takstolar minst 7 tum C30 vi d45 graders lutning
 
Jättetack för svaret! Mycket uppskattat!
Får nog tänka om då jag helst undviker stolpe mitt i huset :)
Ska titta mer på enkla stugan som finns på byggbeskrivningar.se och se om det får plats ett hus som är ett par meter längre på platsen jag tänkt bygga det på. Då förlorar jag loftet men får istället ett 10m2 större hus och får med lätthet plats med ett sovrum istället, kanske t.o.m kan klämma in ett gästrum på den ytan!
 
140*360 limträ om du endast ska ha två stolpar, 115*115 räcker fortfarande om du kör på 2 stolpar.
 
huggan skrev:
140*360 limträ om du endast ska ha två stolpar, 115*115 räcker fortfarande om du kör på 2 stolpar.
Med två stolpar, menar du då dom som sitter i gavelväggen?
 
Ja precis
 
En sista fråga innan jag sätter mig och ritar (för att sen visa och se om jag tänkt rätt)

Jag hade tänkt att bygga plintgrund med 3 x 5 plintar.
Då kommer bjälklaget vila på 5 plintar var på båda yttersidorna.
Den mittersta plantraden blir nedsänkt med stående regel för att stötta det, behöver jag ha en limträbalk här eller fungerar det med regel (alt två st hopskruvade) som stöd under. Om jag inte tänker helt galet blir spännvidden då 2,5 meter?!
 
Bob_the_builder
Man brukar prata om spännvidd över två fack när man har mittstöd.
Tabell med trädimensioner och motsvarande fria längder rekommenderade av Svenskt Trä Lathunden app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell är från appen Lathunden från Svenskt trä. Kan rekommendera den!
 
K
Tycker att det låter mycket med 140x360 limträ för 5x6 meter och 115x115 stolpar? Borde räcka med 140x315 limträ, 170x45 C24 och hoplimmade reglar för stolpar. Varför skulle det vara katastrof att ha en stolpe någonstans i mitten gör stor skillnad, du kan få en betydligt smäckrare konstruktion med tre stöd.

Har du en plintrad i mitten behöver du inte limträ till golvkonstruktionen!

Här kan du också få lite tips till dimensioneringen: http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering?Cid=107
 
Stolpen behöver väl inte gå neråt från loftet? Borde väl fungera att pendla från taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.