Hur smart vs korkat är det att lägga stenplattor över fiberkabeln i sin egen trädgård?

Alltså göra en stengång, en patio eller asfaltera över/ovanpå den nedgrävda fiberkabeln.

Någon som har gjort det eller vill avråd till detta?
 
Det beror på vad som finns över kabeln. För att stenlägga krävs ju normalt ett bärlager och sedan packad sand. Är detta sammanlagt minst 20 cm så är det inga problem alls. Om du vill vara riktigt duktig så gör du en sandbädd för kabeln även lite över för att skydda den för vassa sten.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ligger fiberkabeln helt oskyddad nere i backen?
Den ligger ju ofta (eller alltid?) inuti en slang. Typ pem-slang för vatten fast aningen annorlunda.
Om den ligger i en slang tål den nästan vad som helst.

Bättre skydd än stenplattor kan den knappast få.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Och det är inte så att det kommer att komma en fibergubbe och säga till mig att jag måste peta bort plattorna för att han ska arbeta lite med kabeln?

Det känns vettigare att gräva ner en ny kabel i så fall?

Tror jag...
 
J
Hyltran från Veglemyren skrev:
Och det är inte så att det kommer att komma en fibergubbe och säga till mig att jag måste peta bort plattorna för att han ska arbeta lite med kabeln?

Det känns vettigare att gräva ner en ny kabel i så fall?

Tror jag...
Det kommer inte hända. Som sagt den lär ju ligga i en ductslang. Vid problem med fibern blåser man i en ny.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Ska inte vara några problem om duct/slang är riktigt lagd utan större stenar runt den.
Men tyvärr slarvar ibland vissa grävbolag, så paddar man ovanpå en igenfyllning med stenar så finns en liten risk.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
AndersS skrev:
Ska inte vara några problem om duct/slang är riktigt lagd utan större stenar runt den.
Men tyvärr slarvar ibland vissa grävbolag, så paddar man ovanpå en igenfyllning med stenar så finns en liten risk.
Men om jag själv vet att jag personligen har grävt ner den 30 cm...Så ska det inte vara några problem eller?
 
Är den riktigt lagd och utan större stenar så är det inga problem. Samma typ av duct läggs även under asfalt/stensättning på allmän mark, dvs vägar, trottoar, etc, och där paddar man ytan efter läggning.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.