M
Hej!
Jag bor i ett klassiskt 1 1/2-planshus från 1929 med självdrag. Vi har bytt alla fönster i huset och har tilluftsventiler (?) på fönster i alla sovrum och vardagsrum. På ovanvåning har vi frånluft från en kanal, på toaletten (ej våtrum, endast toa). Problemet vi har är på ovanvåningen där det är nära på 0 frånluft i kanalen stor del av året. Vintertid är det rejält drag i kanalen men när det blir varmare ute står luften stilla på ovanvåningen. Hur förbättrar jag min frånluft på ovanvåningen? Hjälper det att öppna en till kanal i murstocken, blir inte även den stillastående vid varmare väder? Jag har funderat på att det vore trevligt med en fläktstyrd frånluft för bättre drag vid varmare väder, hur löser jag det och är det ett bra alternativ? Tack för hjälpen! / Magnus, Norrköping

(Har sett att det är flera trådar som tar upp liknande problem men tyvärr ingen återkoppling i någon av dessa om lösning som fungerat varför jag ställer en liknande fråga)
 
Självdrag fungerar gnom att varm luft är lättare än kall. Därför är det inga problem med självdrag på vintern, då den uppvärmda inneluften är kallare än utetemperaturen. På sommaren blir det ett likaförhållande och självdraget fungerar inte.
En fläkt hjälper, men måste dimensioneras så att den verkligen förflyttar luften. Fler kanaler ger ingen eller mycket liten förbättring, utan det måste tillföras någon typ av mekanisk ventilation.
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Huset är byggt för självdrag via eldstäder under eldningssäsongen och vädring via fönster under sommarhalvåret. Den lågteknologiska lösningen är således att öppna fönstren.
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
MultiMan
Jag bor i hus från 1926 och där gäller fönsteröppning på ovanvåningen sommartid, precis som Claes föreslår. Mitt hus hus ligger inte extremt blåsigt, men öppnar jag ett fönster på vardera gaveln så blir det tvärdrag nästan direkt, trots bara 3-5cm öppning. Har iofs 150 höga, sidohängda fönster.
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
M
Tack alla! Fönsteröppning låter som en lågteknologisk lösning :=). Jag upplever dock att när det är varmt inte händer något trots öppna fönster i varje ände av huset på ovanvåningen varför jag funderade på någon hjälp att ventilera ut den stillastående luften. Kanske en enkel typ pax-fläkt till frånluftskanalen kan vara ett komplement till öppna fönster? Fortsätt gärna föreslå möjliga lösningar!

Tack så länge! / Magnus
 
Claes Sörmland
Jag håller med om att när luften står så där stilla och det är fuktigt och nära 30 grader C så hjälper fönstren föga i mitt hus från 1920. Och denna kanonjuli så har det ju varit så i några veckor.

Det som då hjälper är husets luftvärmepump som sitter i trappen. Några timmar med avfuktningsläget så blir det behagligt.
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Testa en paxfläkt eller någon billig för en hundralapp. Men det är inte säkert det hjälper. Luft tar lättaste vägen och det kan vara så att det är den från undervåningen som slinker igenom fläkten och du har fortfarande inte löst problemet med stillastående luft på övervåningen.
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Vårat hus byggt 1934 med självdrag så hjälper det lite att öppna fönster, men i vårt fall så blir det markant bättre genomströmning när balkongdörren ställs på vid gavel. Varför det blir så vet jag inte...? 😊
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.