Har nu bytt vindskivor på farstun, utbyggnad på baksidan och ena kortsidan av huset. Återstår nu andra kortsidan. Kruxet är bara att det är väldigt svårt att komma upp och byta vindskivan, då det är en ca 1,5m hög berghäll ca 1m från husväggen. Berghällen är i vägen för byggställning, och det finns inget bra sätt att komma upp med stege. Det går heller inte att komma upp med skylift, om man inte använder en stor skylift som kostar skjortan att hyra. Återstår då endast att platsbygga en ställning som jag ser det. Några förslag på hur jag ska bygga, material och kostnad? Det är ca 6meter till nock och väggen är ca 7m bred.
 
En ställning typ Haki eller liknande kan ju byggas på/runt lite berg?
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Frugan är rädd att jag ska dratta ner... 😉
 
Kan den byggas med mark i olika höjder tror du? Dåligt insatt...
 
K
Har man riktiga fötter är det inga problem att bygga den med rejäla nivåskillnader. Det är dock en fördel om det finns en relativt plan yta att ställa foten på (typ en skreva 15x15 cm)..
 
Hade nog bytt de från taket. Är de brant taklutning så ta bort pannorna så du kan gå på läkten. Är de plåt eller dylikt går de ofta fixera en stege eller liknande liggande på taket.

Ang frugan, så brukar jag göra sånt när hon inte tittar 👍
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
Jored skrev:
Kan den byggas med mark i olika höjder tror du? Dåligt insatt...
Absolut. Googla haki så ser du hur ställningen ser ut, det kan vara flera meters skillnad mellan de fyra hörnstolparna.
 
Jag skulle bytt från taket med säkerhetssele på. Om du inte behöver ställningen för att även måla takfot och panel
.m
 
Hur omöjligt är det att komma åt med skylift?

Jag hyrde en nu tidigare i sommar för att komma åt att måla ena gaveln, jag har ca 10m till nock, och en balkong gjorde det svårt att bygga ställning (övervägde att bygga ställning från balkongen).

Den jag hyrde kunde man dra in spårvidden på, så att den kommer igenom en 70cm passage. Dock rätt otymplig att svänga.
 
Skylift känns mer som ett sista alternativ, eftersom jag har en ganska kuperad tomt med mycket stenhällar. Det skulle helt enkelt bli svårt att få den att stå stabilt.
 
Ja, det var smart! Har tyvärr ingen borrhammare, men det kanske också är hyfsat billigt att köpa, om man nöjer sig med nåt billigare märke.
 
bYkICr skrev:
Hade samma problem när vi skulle bygga vår gäststuga. Fick inte plats för ställning pga grannes häck. Vad vi gjorde var att vi köpte ett dussin tal av konsoler från jula ([länk]) och skruvade fast på fasaden. Använd sedan två st 170x45mm för att stå på. Plåtslagare tyckte att det inte var något problem. Billigt blev det när vi fick köpa de till för 79kr/st
Haha.. Har du bild på detta? Ser framför mig att ni Skruvar upp dem så att det blir som en trappa upp till gaveln!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.