har idag gjutit en liten platta, 7,3 x 6,2 meter. 200mm isolering samt 10 cm betong.

Detta ska vara en gäststuga som min bror tillfälligt ska bo i så snart det bara går.


Imorgon börjar vi med stommen så det är snabba tag som gäller. Hur snabbt kan jag lägga golv? Läste någonstans att klinkers kan man inte lägga förrän tidigast 3 månader och laminatgolv samt kakel med tätskikt långt senare än så.

Min tanke är att vi ska lägga golv samt göra badrummet om ca 6 veckor och det ska vara inflyttningsbart om 10 veckor. Är detta helt kört? Finns det något sätt att påskynda torkningen?
 
Avfuktare och dra igång golvvärmen om det finns. Men först ska ju betongen hållas fuktig och få brinna ordentligt!
 
För några år sedan göt vi första veckan i juni, plattan under tak från mitten av juli. Körde igång golvvärmen i oktober och vid fuktprov kring nyåret var betongen inte tillräckligt torr för att sätta tätskikt på!

Slutsats: det tar lång tid att torka ur en platta, se till att köra igång värme och avfuktare så fort betongen brunnit färdigt.
 
daugaard skrev:
Avfuktare och dra igång golvvärmen om det finns. Men först ska ju betongen hållas fuktig och få brinna ordentligt!
Nej, Nej, Nej. Inte blöta upp en platta som ska torka och beklädas med ytskikt. Man använder sig av membranhärdare som ser till att behålla fukten i plattan.

Till TS vilken betongkvalitet använde du dig utav? Framför allt behöver jag veta VCT talet. Är en väldig skillnad på uttorkningstiderns beroende på betongkvalitet. Men som tidigare påpekats gäller det att fort få plattan under tak och få på värme och ventilera bort fukten.

Sök på betongtorkning i AppStore så hittar ni ett enkelt program som ger en fingervisning om olika betongkvaliters torktider.
 
Ingen aning om vct-talet dessvärre. Får återkomma på mån efter att jag pratat med dem och kollat.

Sätter igång im med stommen så jag ser till att det blir tätt och torrt så tidigt som möjligt.

Hur snart kan man sätta på golvvärmen? Torkar den ut även om huset inte alls är isolerat?
 
Matti_75 skrev:
Nej, Nej, Nej. Inte blöta upp en platta som ska torka och beklädas med ytskikt. Man använder sig av membranhärdare som ser till att behålla fukten i plattan.
Skrev inte blöta upp! Skrev att den ska hållas fuktig. Och det görs vell bäst genom täckning! + membranhärdare är vell lite sent sådär 1-2 dygn efter gjutning?
Och går det inte fortare att få ut fukten om man inte har membranhärdaren? Lr kan man lägga golvet på fuktig platta med hårdare?
 
Mikael_L
Ett och ett halvt år efter gjutningen hade min platta nått ner till en relativ fuktighet på 83%, dvs med god marginal under de 85% som är kravet för att kunna lägga golv utan att få sjukt hus av förtvålning av mattlim eller mögel under ytskikten. :)

Men jag hade dels använt billigaste standardbetongkvaliten (C28/35, eller C20/25 nåt) och så hade jag inte heller gjort det minsta för att snabba upp torkningen, inte ens hållt bygget varmare än ca 5-10 grader under vintern.
Med bättre betong + mer värme + luftavfuktare så hade jag naturligtvis torkat ut betongen snabbare. Med samma betongkvalitet så hade jag nog kunnat nått målet inom 6 månader, typ.
Men det var i mitt fall inte tidskritiskt.

danielte skrev:
Min tanke är att vi ska lägga golv samt göra badrummet om ca 6 veckor och det ska vara inflyttningsbart om 10 veckor. Är detta helt kört? Finns det något sätt att påskynda torkningen?
Mest nytta hade det varit att använda betong med mer cement/mindre vatten. Men det går ju inte att ordna nu i efterhand.

Hålla fukten i plattan en vecka, sen snabbt vädertätt och så en krallig avfuktare och hålla hyggligt varmt i huset, är nog det bästa.
Har ni GV-slingor? Försök få på värme där snabbt i så fall (+ avfuktare).
 
De flesta tillverkare av klinkerfix, föreskriver att man inte får sätta plattor med deras fix på en ny betongplatta förrän efter 3 - 6 månader (olika för olika typer av fix). Betong fortsätter att krympa lång tid efter att den torkat.
 
  • Gilla
gustav100 och 1 till
  • Laddar…
Ardex S48 då kan du lägga klinker efter 28dagar

ska du göra ett badrum så ska plattan ner i 85%RF och det tar tid, är det bråttom och en tillfällig lösning så skulle jag nog satsa på en duschkabin och ha betongen framme i badrummet.

Är krympningen som är det stora problemet med klinker och betong, fukten är egentligen ingen fara
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
nino skrev:
ska du göra ett badrum så ska plattan ner i 85%RF och det tar tid, är det bråttom och en tillfällig lösning så skulle jag nog satsa på en duschkabin och ha betongen framme i badrummet.
Och inte råka blöta ner den nakna betongen heller då och då, om det någonsin ska komma ner till 85%RF.

Vilket kan bli svårt ifall man börjar använda badrummet som dusch-rum.
 
Tänkte mest att om det var panik och tillfällig lösning då kan man göra så och sen låta det stå och torka upp.
Jag gjorde så i en tvättstuga där det skulle vara en dusch en vecka om året, första året så duscha dom direkt på betongen och nästa år så tätskikta jag och la klinker.

Jag tätskiktade väggarna och golv / vägg vinkeln och kaklade väggarna
 
Nu är det ca 1 mån sen vi göt och nu tänkte vi slå på golvvärmen. Hur varmt får vattnet vara?
VCT 0.60 och 20 cm platta. Avfuktare på plats och huset invändigt inplastat.
 
Är inte en rätt smidig sak att göra att tejpa fast en tät plast mot betongen? tejpa kanterna mot betongen med typ "t-flex".
Blir det kondens på plasten har inte betongen torkat riktigt ännu.
Fel?
 
det brukar räcka med ett lägga plasten på golvet om värmen är på.
En kvadrat eller liknande storlek.

Det blev fukt några dagar efter vi slog på värmen, vi väntade 6 månader innan vi började med badrum osv, men det verkar skilja väldigt mellan husleverantörerna, Götenehus som byggt massa här verkar vara nere på runt 3 månader efter gjutning utan värme på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.