C
fubar skrev:
[quote author=cpalm link=1143859677/0#6 date=1143906619]När det gäller mig själv så har Lunelax (receptfritt, naturmedel) en fantastisk effekt.
Enligt fass så är det lämpligt även för barn:
[länk]
Har svårt att se att det hjälper mot bakterier i magen. Man kan ju vara lös av andra orsaker tex förstoppning. Och då är det ju bra att mjuka upp tarminnehållet.[/quote]
;D ;D Nej bakterier hjälper det knappast emot. Men det hjälper mot diarré. Oavsett orsak skulle jag vilja påstå.
 
Min son brukade dricka smutsigt regnvatten från gatan.. :surprised: Nu har han slutat med den ovanan, tack o lov.. En gång käkade han upp en daggmask, haha. Han verkar ha klarat sig utan men..

En liten parantes i sammanhanget, barn är lustiga:)
 
gaia skrev:
[quote author=Linska link=1143859677/0#18 date=1144543628
Samma bekant värmde även varmkorv under rinnade varmvatten....

:D det är inget farligt med det ... om man inte dricker korvspaden ;D. Koppar vandrar inte från vatten och in i korven ;)
gaia
Nja det var inte riktigt det jag menade, utan mer på den totala okunnigheten av mat?lagning.
 
det brukar väl inte vara i villor som legionella uppträder utan i större byggnader där någon sektion är avstängd så "varmvattnet" står still i den delen av ledningen och blir rumstemp och legionellabakterierna kan föröka sej och så småningom krypa in i den del av ledningen som används?

sprit är ingen dum ide att använda sej av, gärna singel malt :) fast inte så lämpligt till juniorer...
 
Men IngerP magsjuka sprids ju urlätt även om barnen är inne (det räcker ju med att man tar emot växeln från kassörskan på snabbköpet som just börjat känna sig lite risig och sedan kommer hem och snyter barnet som....) hur kan du vara så övertygad om att det är varmvattnet? Legionella är det ju inte iaf eftersom det är lunginflammation om jag inte missminner mig! Vår tidigare varmvattenberedare kom vatten tempen sällan eller rättare aldrig upp i 65 grader och vi var sällan magsjuka då. Sedan min son kom till världen (och började dagis!) har vi magsjuka minst en gång i månaden. Olika barn kanske är olika känsliga eller mottagliga eller utsatta eller helt enkelt dumma - min son drack vatten ur en leksaksvattenkanna som legat i sandlådan sedan i höstas i helgen! Är det bara jag som inbillar mig men visst blir magsjukorna värre/annolunda/mer avancerade nu än när man var liten? Då var det liksom sjukt i alla ändar i ett dygn sedan var det över! Nu fins det alla möjliga varianter; någon gång vägrade min son äta och hade ont i magen och feber men inga andra symptom typ kräkning/diarré! En annan gång hade vi akuta symptom i ett dygn och började sedan känna oss hungriga men när vi åt fick vi feber och kraftig magsmärta (den magsjukan kallade vi alien hemma!)! Men gemensamt för dem alla är att det är PEST att vara magsjuk! Skönt att sonen mår bättre IngerP!
 
Uppenbarligen dags för lite grundläggande undervisning i mikrobiologi här i forumet. Det finns tre huvudsakliga orsaker till magsjukeliknande symptom: bakterier, virus samt olika former av förgiftningar. Bakterie- och virusinfektioner åtföljs oftast av ett hastigt insjuknande med lös avföring, illamående och kräkningar samt feber. Febern kommer av att det är just en infektion man drabbats av och det är ett av kroppens sätt ta död på bl.a bakterier. Faktum är att de flesta bakterier dör av redan vid relativt låga temperaturer ca 40 grader (läs feber). Andra bakterier kräver högre temperaturer runt 60-70 grader för att dö av, tex salmonella och campylobacter. Virus av typen noro eller norwalkvirus är den vanligaste orsaken till epidemiska magsjukor såsom den numera berömda "vinterkräksjukan". Denna sprids oftast genom droppsmitta, alltså att man kommer i kontakt med kräkningar, saliv och dylikt från en smittad individ. Vid virusinfektioner behövs väldigt små antal virus för att kunna bli smittad ca 100-1000 st. Därav behovet av en framför allt god handhygien då smittan oftast sprids från händerna till magtarm kanalen via näsa eller mun. Så tvätta händerna ofta och noggrant när smittorna florerar i omgivningen. Tvål och vatten duger gott som desinfektionsmedel. Sen är ju alltid barn en god källa till spridning av dylika sjukdomar då de tenderar att inte sköta handhygienen så bra. Vid sjukdom, se främst till att ersätta den vätska man förlorar och framför allt de elektrolyter som följer med, därav rådet att dricka mycket även om det snabbt kommer i retur, blanda i en liter vatten en tesked salt och en tesked socker. Det smakar skit men har rätt jonbalans och är snällt mot magen. Förgiftiningssymptom är ovanligare och kan vara diffusare, olika metaller kan ge upphov till akut förgiftning som järn, koppar och bly. En anledning till att många här skriver att de varit sjuka upprepade gånger på kort tid tyder nog på att de drabbats av någon form av virus. Dessa muterar oerhört fort och vi hinner sällan bygga upp någon långvarig immunitet mot dem, och finns det då smittoämnen kvar i omgivningen kan man lätt inom kort insjukna snabbt igen. Därför, kasta all mat som varit framme under sjukdomsperioden, tvätta sängkläder och kläder noga, skura toaletterna noga efter att den akuta fasen lagt sig för att omintetgöra spridning vidare. Och framför allt gå inte tillbaka till jobbet för fort eller skicka barnen på dagis då man i regel är smittförande ca 2-3 dygn även efter symptomen upphört. Det var det jag hade att säga i detta område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.