Hej!
finns det inte andra försäkringsbolag än GAR-BO för färdigställandeskydd???
Jättetacksam för svar

T
 
Finns ett som heter bostadsgaranti. Tror att det finns fler.
 
hempularen skrev:
Finns ett som heter bostadsgaranti. Tror att det finns fler.
Bostadsgaranti har staten sålt och dem skall lägga ner. Tar ej nya försäkringar. Och efter det som var i plus skulle jag nog ej ta dem ändå.
 
Så då är de tbara Gar-Bo?
Verkar ju maffia :)
 
evergrey66 skrev:
Så då är de tbara Gar-Bo?
Verkar ju maffia :)
Ungefär exakt vad jag har kommit fram till också, känns sinnessjukt måste jag säga.
 
Du kan också komma överens med din bank om skyddet. Sätt in 10% av entreprenadsumman kontant som kan utnyttjas om din entreprenör går i konkurs.
 
Gar-bos ägare är skurkar och banditer! Och kommer undan med det. Försök lösa saken utan dom.
 
evergrey66 skrev:
Så då är de tbara Gar-Bo?
Verkar ju maffia :)
Eftersom jag jobbar i försäkringsbranschen har jag lite koll på marknaden.

Alla banker kan tillhandahålla bankgarantier som ett färdigställandeskydd. Sen finns det ett antal försäkringsbolag som tecknar Färdigställandeförsäkringar / garantier. Det här är dom jag hittade efter tio minuters sökning på nätet. Jag vet dock inte om alla vänder sig till konsumenter.

Atradius
Moderna Garanti
Brim (mäklare, som lägger försäkringen i Lloyd´s)
Söderberg & Partner (mäklare, som lägger försäkringen i CBL)
Heuler Hermes
Nordic Guarantee
Bostadsgaranti slutade teckna försäkringar den 7/1 (står på deras hemsida)

Det jag vet är att det bara är hos Gar-Bo konsumenten kan teckna en Färdigställandeförsäkring. Hos alla andra är det entreprenören som tecknar.

Det kan knappast vara Gar-Bos fel att det inte finns fler konkurrenter än så?! Det är en fri marknad.
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
O
Man kanske ska börja konkurrera med Garbo... Med tanke på deras filosofi borde man kunna bli rik, eftersom man inte betalar ut någon ersättning som policy.... Perfekt affärsidé! :p
 
Vi ska bygga en stor del av huset själva och har tagit in välkända entreprenörer till bland annat, VVS, eldragning och plåtarbete (plåttak,hängrännor mm) samt markarbetet.
Men har valt löpande pris och skrivit avtal med dem på detta.

Haft kontakt med Gar-Bo om försäkring men det verkar så krångligt att kunna få en offert från dem på vad försäkring kommer kosta.

De vill veta ett maxpris hos varje entreprenör och det har entreprenörerna inte kunnat lämna än då vi ej har fått t.ex elritningar, eller rör ritningar.

Finns det inget annat sätt att ha ett Färdigställandeskydd??
 
Hemmakatten
Vi behövde ingen färdigställandeförsäkring när vi byggde (iofs med gamla PBL). Argumenten som kommunen godtog var att det skulle bli orimligt för oss med så många försäkringar då vi byggde med (många) delade entreprenader som dessutom inte var bokade vid bygglovsansökan.

Vi hade dock kontrakt med byggaren om stomtätt hus på löpande räkning (med max antal timmar) och att all fakturering skulle ske i efterhand. Så om byggaren inte fullföjde så hade vi inte betalt något i förskott. Kommunen tyckte att detta räckte.
 
Flors skrev:
Finns det inget annat sätt att ha ett Färdigställandeskydd??
Behöver du verkligen en? Det enda försäkringen ger är 10% av entreprenaden om din entreprenör går i konkurs. Detta för att det förväntas bli något dyrare att byta entreprenör mitt i projektet.

Så naturligtvis behöver bolaget veta totalkostnad eftersom det är 10% av den du kan försäkra till en hutlös premie.
 
Det är väl lag på att man måste ha ett färdigställande skydd?
 
I våran kommun så är du tvungen att ha ett färdigställande skydd. Har du inte det så får du inte börja bygga
 
Hej , hittade ni någon lösning på ert case. Står själv i exakt samma sits där jag bygger mycket själv och endast tar in vvs och elektriker och plåt.



F Flors skrev:
Vi ska bygga en stor del av huset själva och har tagit in välkända entreprenörer till bland annat, VVS, eldragning och plåtarbete (plåttak,hängrännor mm) samt markarbetet.
Men har valt löpande pris och skrivit avtal med dem på detta.

Haft kontakt med Gar-Bo om försäkring men det verkar så krångligt att kunna få en offert från dem på vad försäkring kommer kosta.

De vill veta ett maxpris hos varje entreprenör och det har entreprenörerna inte kunnat lämna än då vi ej har fått t.ex elritningar, eller rör ritningar.

Finns det inget annat sätt att ha ett Färdigställandeskydd??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.