Beror ju på vad man skall ha dem till. Är man mitt inne i ett husbygge så är det ju inte så roligt att behöva avbryta byggandet för att åka ner till Jula och byta ut trasiga maskiner. Troligen inte ekonomiskt heller (om man har en begränsad tid på sig att slutföra bygget).
 
Generellt sett får man oftast ett bättre resultat med en kvalitetsmaskin pga. exempelvis jämnare gång, mindre glapp i klingor och blad etc. bättre grepp, mm.
visst, bor man i lägenhet och använder prylarna en gång per år så tycker jag det är ok, har man villa el likn. så skaffar man sig riktiga verktyg!
 
Explorer skrev:
KOnsulten, vad kör du med för maskiner?
Har blivit DeWalt när det gäller skruvdragare, kap-/klyvsåg, borrhammare och vinkelslip. I budgetklass har jag sticksåg och excenterslip från B&D (runt 500-lappen styck). Kommer troligen uppgradera sticksågen.

En viktig faktor spelar in i mitt val -- märkesverktyg är roligare att jobba med, helt enkelt. :)
 
Jag tycker att tex Ferms maskiner från Jula är ett utsökt komplement till den ordinarier vagnparken.

Sticksåg, skruvdragare #1, skruvdragare #2, cirkelsåg och kapgersåg är kvalitetsprylar hos mig. Detta har jag sedan kompletterat med billigare maskiner: Tigersåg, fräs, elhyvel, drummelmultislipverktyg, sågbord, skruvdragare #3.

De flesta av de billigare verktygen fyller sin funktion, men visst är det stor skillnad på en Blå skruvdragare och en Ferm (även om Fermen överaskat positivt och är mycket användbar).

Detta är väl inte komplicerat egentligen - dom verktyg man använder mycket köper man dyra versioner av, dom man använder lite går man till Jula och köper.
 
Jag är nog en sådan som aldrig numera skulle ta i lågpris med tång annat än om man bara vill testa.

Körde tidigare med B&D innan jag visste att det fanns riktigt bra maskiner. Den stora fördelen jag ser med märkesmaskiner eller rättare sagt proffsmaskiner (B&D är ju också ett märke :) ) är bl.a. dessa:

* Maskinen är byggd för att användas, dvs lager är dammtäta, plasten är hård men stöttålig
* Maskinen är oftast välbalanserad så att man inte får värk i handleden efter att ha skruvat några skruvar
eller bandslipat 5000x600 limmad plank
* Maskinen är rak/i vinkel/plan/o.s.v.
* Det stål som används är rakt/slipat/riktig HM
* Maskinen är relativt vibrationsfri
* Den låter oftast inte så j#¤&%a mycket (ursäkta språket): Ex jämför en 100:- vinkelslip med en "riktig"
Lager och växellåda är stora skurkar
* Det finns saker som konstantfarthållning, elektrisk broms
* Det finns inställning på delar av millimeter på fräsar under drift, inte ens fräsar för 1600-1700:- har det
* Du behöver inte avbryta jobbet stup-i-kvarten för att hämta en på garantin 25km bort
* Du behöver inte justera in maskinen igen och igen och igen
* Maskinens bottenplatta repar inte materialet om den är designad för att hyvla/fräsa/...
* Maskinen slipar plant!!
* Maskinen hyvlar plant
* Fräsen blir ordentligt fixerad vid djuplåsning
* Maskinen glappar inte!!!
* Maskinen fräser/hyvlar rakt med anhåll
* Maskinens konstruktion kleggar inte ihop av spån, dvs den är designad för fri fart av spån.
Förutsatt givetvis att instruktioner följs om ddammsugare alternativt dammpåse som töms frekvent.
* Maskinen är dimensionerad för den kraft den utvecklar. Se tidigare trådar om Power Super borrhammare


Listan kan göras längre. Många av punkterna är egna erfarenheter: hyvel/fräs/såg/dragare

Men som sagt, valet av maskin har mycket med användning och behov att göra. Jag snickrar
mycket och avskyr när maskinen ställer till det för mig.

Jag skulle fortfarande aldrig rekommendera en Meec Tools dragare... Testade häromdagen en nyladdad. Den går alldeles utmärkt att hålla fast med handen!?! Vilka skruvar klarar den. Test kommer om ett tag. Den är inte ens bra för en lägenhetsinnehavare.
 
Det finns ju en anledning till att det fortfarande går att sälja "dyra" maskiner. Och även en avancerad amatör kan slita ut en sån maskin. Jag har köpt en (1) lågprismaskin i mitt liv (hade glömt att ta med min oridinarie). Det var en ETC sticksåg. Den sågar så snett att den nästan är oanvändbar. Men min 20 år gamla ELU är fortfarande en fröjd att använda.
 
Hej!

Jag köpte villa för ett par år sedan och började sakta men säkert inhandla ett antal lågpris-elverktyg. Upptäckte dock (efter femte garantireparationen på en skruvdragare och tredje reparationen av en borrmaskin) att det här håller inte.

Nu har jag istället gått över till att köpa lite dyrare, men desto mer precisa och hållbara maskiner. Det tar lite tid, då de inte direkt är gratis. Men jag räknar med att grejorna kommer att hålla väldigt länge...

Ett antal av mina nya elverktyg är inhandlade av polare i byggsvängen - och därmed begagnade. Men har märkt att de trots det knappt känns slitna.

Skruvdragare #1: Hilti
Skruvdragare #2: Bosch
Sticksåg: Atlas Copco
Kap/gersåg: Dewalt
Elhyvel: Bosch
Tigersåg: Milwaukee
Planslip: Bosch

Vad gäller cirkelsåg, handöverfräs, bandslip och borrmaskin så har jag fortfarande superbudgetprylar. (Just handöverfräsen [en från Rusta, verkar dock finnas OEM:ad under diverse märken] är skrämmande dålig jämfört med en polares, inte alltför dyra, gröna Bosch POF1300.

F.ö tycker jag att Bosch gröna serie fungerar hyffsat när det gäller maskiner som har moderat användning (pris/prestanda tycker jag är mycket goda).

Tack för mig och ha en trevlig påsk!

Med vänlig hälsning

Stefan
 
Jag köper oftast en billig maskin först och ser hur mkt användning jag har av den maskinen. Och hinner lära mig vad jag saknar för funktioner och vad som skulle kunna vara bättre. Och när dom sedan går sönder så köper jag en dyr med dom funktioner som jag vill ha. Fast jag har inte haft några stora problem med billiga verktyg som gått sönder. Och jag motionerar dom ganska flitigt och vårdslöst
 
Det är precis som andra säger mycket som skiljer en lågprismaskin ifrån en märkesmaskin.

Mina favoriter är dels min bordcirkelsåg, DW 744 som bara står i verkstaden, den är att jämföra med en stor snickerisåg, och tusan vet om jag inte i många fall föredrar min DW där även om jag har tillgång till "riktiga" sågar. Man vänjer sig vid bra saker.

Enligt min åsikt så finns det inget lågprismärke som kan matcha DW på den sågen, inte ens en stor Felder kan ge mig mer precision och smidighet och hur DW är när det gäller handöverfräsar skall vi inte prata om, state of the art och värda varenda krona.

Sen är jag noll impad av deras spikpicka och sticksåg, de vägrar jag att jobba med.

Slutsats, en del märken är bra på vissa verktyg andra märken på andra verktyg

/Kent
 
Man Skall köpa sådana verktyg som passar den egna handen
 
Explorer skrev:
Vad ska man köpa för sticksåg om man vill ha något riktigt bra?
Sök på forumet så får du nog en del bra tips. Den gamla trotjänaren Bosch 85:an brukar gå att köpa för 15-16hundra, och det är en lysande bra maskin. Jag såg på Jula igår att man får en av efterföljarna för 22hundra och även den låg bra i handen.

Jula fick förövrigt leverera en ny maskin igår. Investerade lite i en kakelkap (den större av de två "riktiga"). Har hur mycket som helst att kakla och bestämde mig för att jag var värd en ny maskin. Återkommer med rapport på denna, men den verkar vara riktigt välbyggd faktiskt.
 
Motordriven eller "manuell" kakelkap MathiasS?
 
Han skrev ju maskin = motordriven..! Och har han dessutom mycket att kapa så är ju en maskin det enda vettiga att sattsa på..!

alternativet är ju att hyra.. :)

Fast det är ju klart även maskiner är ju manuella ;)
 
Jesca_j skrev:
Motordriven eller "manuell" kakelkap MathiasS?

Som sagt, en maskin är blå och har motor....:=)

Faktum är att det antagligen skulle gå fortare att använda ett knäckbord, men jag har vid upprepade tillfällen visat mig helt oduglig på att använda dessa ritchochknäckprylar. Och vi har ju antagligen närmare 100kvm som skall kaklas, ink väggar.
 
Per-Erik skrev:
Han skrev ju maskin = motordriven..! Och har han dessutom mycket att kapa så är ju en maskin det enda vettiga att sattsa på..!

alternativet är ju att hyra.. :)

Fast det är ju klart även maskiner är ju manuella ;)

Varför är det vettigare med en motorkap?

Jag var själv inne på att köpa en motordriven, men murare jag pratade med avrådde på grund av att det dammar och går långsammare än med en manuell kap, dessutom är ljudnivån hög på vissa maskiner.

Det enda de rekomenderade motorkap till var om man behöver snedkapa plattorna vid besvärliga fall osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.