Hej, vilken konsisten skall edt bli på hydrauliskt kalkbruk? Tyckte det blev lite väl kladdigt när jag använt mindre vatten än på påsen. Men har ju aldrig gjort detta, så...

Kan nåon beskriva lagom konsistens? Eller video?
 
Mjukglass kanske man kan säga.
 
C
Hur skall du använda det?
 
M
När jag använde det för första gången tyckte jag tvärtom, att det blev alldeles för torrt.
Men jag blandade med mer vatten så att det blev ungefär som tidigare sagt, mjukglass. Drar du med sleven genom bruket så ska det inte flyta ihop direkt utan stanna.
 
Jag har hört messmör också. Ttyckte det blev lösare än äde mjukglas och messmör förstås.

Skall fylla in mellan dörr och vägg. 3-4 cm brett och 1-2cm djupt.
 
Hink med blandad cement och vatten med en blå blandare i, på en grusig yta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta tyckte jag blev för torrt, då tog lite mer vatten... Vi får väl se, vad blir problemett med fel vatteninblandning?
 
M
Om inte jag minns fel, så blir bruket svagare men smidigare med mer vatten, hårdare men sprödare med mindre vatten. Men jag kan minnas fel också. Med för lite vatten så kan det bränna för fort iaf.

Mitt var lösare än så iaf, men inte mycket.

Hur noga är ni med skyddskläder när ni arbetar med kalkbruk? Vissa säger att dem fått frätskador när dem fått kalkbruk på händerna?
 
Inte noga, det är så lite. Hade jag gjort några dagar, hade jag haft handskar. Dammet när man blandar är inte heller särskilt behagligt.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
-MH- skrev:
[bild]

Detta tyckte jag blev för torrt, då tog lite mer vatten... Vi får väl se, vad blir problemett med fel vatteninblandning?
Problemet om bruket blir för löst är att det blir sprickor när det torkar. Dessutom kan det vara svårt att få det att stanna kvar på väggen om det är för löst.

Min lilla amatörmässiga erfarenhet är att bruket blir lösare vartefter man rör. Man tror det är för torrt i början och så häller man på mera vatten med resultat att det blir för löst. Man häller ju vattnet i det torra (och inte tvärtom). För sådana här små mängder brukar jag börja med mycket lite vatten så det blir som en tjock pepparkaksdeg och sedan späda lite om lite medan jag rör till dess konsistensen är lagom. Messmör ungefär.

Bruket måste röras ganska länge, har jag för mig, och mot slutet av bearbetningen upptäcker man att det blev lösare än man trodde. så därför är det viktigt ta det försiktigt med vattnet i början. Följ instruktionerna på påsen vad gäller bearbetningstid.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
-MH- skrev:
Inte noga, det är så lite. Hade jag gjort några dagar, hade jag haft handskar. Dammet när man blandar är inte heller särskilt behagligt.
Börjar du med att försiktigt lägga bruket i spannen och därefter fuktar med vatten minskar du risken för damm. Rör om försiktigt så allt bruk är fuktat innan du börjar med elvispen.

Brukar ha murarhandskar (gummi på insidan och textil på ovansidan) samt långärmat. Mer har jag inte tyckt varit nödvändigt. Däremot fick jag frätsår en gång när det var hål i handsken, så man ska definitivt ha respekt för att både kalken och bruket är frätande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Använd skyddsglasögon!
Frätsår på händerna självläker fint men blir man blind av kalken är det värre.

Ursäkta mina grovheter alla kompetenta och duktiga damer på forumet..... men ungefär rätt konsistens på kalkbruk är när man kan göra en "bruksfitta". Skär ett snitt med slevkanten i bruket. Stick ned slevbladet under snittet och bryt upp det så att snittet öppnas i en form som har en avlägsen likhet med nämnda kroppsdel.
Så fick jag lära mig i alla fall..... som en grov tumregel.....
 
Bra förklaring Heimlaga! Den där messmörsliknelsen är ju ganska obegriplig för oss som inte äter messmör.... Finns det någon som äter messmör nuförtiden, egentligen?:)
 
M
Murade fogar på skorstenen idag och jag konfirmera att tålamod är blandarens bästa vän.
Blandade som vanligt enligt påsen och förväntade mig ett torrt bruk. Det blev det också, men sen fortsatte jag köra lika länge (totalt ca 15min) och tillsatte en tesked extra till ett kilo bruk och då blev det grymt :)

Fråga: kan man tvätta bort kalk från tegelstenar med ättika? Funkar ju i duschen :) eller har ni något annat tips? Så miljövänligt och skonsamt mot mig som möjligt :)
 
Exakt vilket bruk använde du?
 
M
Målarkalks hydrauliska
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.