Vi har en smålandsvillan Ljungby från 2015 som vi ska inreda vinden på och ska börja med luftspalten.
Har läst igenom de flesta inlägg här på forumet och fått lite mer kött på benen... Men det är vissa saker jag inte helt funnit svar på.

Husets undertak är av masonit som är monterat med lite häng (dom är lite böjda inåt för att avleda kondensvattnet ner och ifrån takstolarna). Detta medför lite bekymmer med luftspalten vid bruk av vanlig läkt som är det vanligaste på detta moment.

Läste i en likvärdig tråd om att man kunde använda 45x45 regel för att säkra en luftspalt på minst 20mm om undertakets masonit hängde ner som i vårt fall.
Var och mätte lite idag och såg att undertakets hänger ner t.o.m 40mm på några ställen..

Nästa fundering gäller kortlingar mellan takstolarna. Dessa måste jag ta bort om luftspalten blir mer än 20-25mm. Ska jag montera dit nya kortlingar? Måste man ha dessa? Blir taket stabilare med dessa på plats? Blir det inte sämre isolering i taket?

Hur tjock isolering bör man ha i snedtak i en modern villa som ska vara hyfsat energisnål.

Se på bilderna så ser ni vad jag menar med hängande masonit undertak och kortlingarna Inre takstruktur i en vind med synliga takstolar, hängande masonit och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undersidan av ett snedtak med svagt hängande masonitskivor och träreglar som utmanar skapandet av en jämn luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar i oinredd vind med masonit undertak och träreglar, arbetsmaterial spritt på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller ska man satsa på luftspalt lösning av EPS
Inredning av vind med böjda masonitskivor och träreglar som visar uppbyggnad av tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Strandars
  • Laddar…
Du får säkert kluriga förslag på lösning av fler än mig, men jag kan väl inleda diskussionen... Först och främst: Hur ser det ut ovanför masoniten? Är det takbeklädnaden som ligger där? Luftspalten du fiskar efter kommer inte fungera eftersom det inte finns någon tilluft eller möjlighet för ev fukt att ta sig ut om du bygger innetak. Det kommer bli som en låda eftersom din takfotsventilation är igensatt (ser det ut som på en av bilderna). Ordningen på mitt tak är så här: takbeklädnad, läkt, takpapp, råspont, 3 cm luftspalt (luft vandrar fritt från öppen takfot till öppen takfot), masonit, isolering, plast, innevägg.
 
Bödde skrev:
Du får säkert kluriga förslag på lösning av fler än mig, men jag kan väl inleda diskussionen... Först och främst: Hur ser det ut ovanför masoniten? Är det takbeklädnaden som ligger där? Luftspalten du fiskar efter kommer inte fungera eftersom det inte finns någon tilluft eller möjlighet för ev fukt att ta sig ut om du bygger innetak. Det kommer bli som en låda eftersom din takfotsventilation är igensatt (ser det ut som på en av bilderna). Ordningen på mitt tak är så här: takbeklädnad, läkt, takpapp, råspont, 3 cm luftspalt (luft vandrar fritt från öppen takfot till öppen takfot), masonit, isolering, plast, innevägg.

Tack för ditt svar.

Ja idag är det alltså taksten, bärläkt rätt på takstolarna, oljehärdad masonit mellan takstolarna som " lätt undertak" är väl istället för kondens duk. Isoleringen som sitter helt mot takfoten satt där innan jag började. Drar man i lite i dessa så ser man ner till insektsnätet och ut. Kommer att ha luftspalten hela vägen ut till takfoten.
 
Ni får gärna arrestera mig om jag tar fel... Men om jag isolerar snedtaket hela vägen till takfoten så kan jag väl ta bort dessa iaoleringsskivor som ligger där längst ut på golvbjälklaget/kattvinden idag?
 
Ja absolut kan du ta bort dem, ventilationen styrs ju av luften som kommer in den vägen.
Vad gäller kortlingarna hade jag tagit bort dem, de sattes formodligen dit när takstolarna restes och när du får upp innerväggar kommer stabiliteten ökas dramatiskt (om du ni inte tänker ha enbart gips...).
 
  • Gilla
Ejjik92
  • Laddar…
Du kan ju för säkerhets skull ersätta kortlingarna med ett skruva en regel mellan stolarna, som du tar bort när innertaket kommer dit.
 
För övrigt låter det klokt med en 45x45 mm regel för luftspalten.
Jag ringde Fellssons bygghandel för några år sedan när jag höll på och sa att jag planerade för inköp av isolering hos dem, och undrade därför hur tjockt man ska ha på lutande tak. Han kanske hade fel, men till mig sa han att "de brukar lägga 28 mm i lutande tak".
 
Bödde skrev:
Du kan ju för säkerhets skull ersätta kortlingarna med ett skruva en regel mellan stolarna, som du tar bort när innertaket kommer dit.
Okej tack.. Trodde nästan att det skulle sitta kortlingar där.. Men då förstår jag.. Blir lite bökigt och ha regel i vägen när man ska plasta och isolera
 
  • Gilla
VÄSA
  • Laddar…
Ang. Kortlingarna så borde ju SMV kunna svara på om de behövs i konstruktionen. Om de skulle behövas kanske man kan skära ur dem eller borra massa hål för att få luften att röra sig förbi.

Tjockleken på vägg och tak: snedtaket/väggen hade jag nog velat ha minst lika tjockt som ytterväggarna. Även om de stjäl endel på ytan i rummen. Sen i taket vet jag inte helt 100%. Men har hört att man bör ha minst 350-400mm.
 
Ok ska ta och ringa SMV efter semester tiderna.. Men vet inte riktigt om jag fick svar på detta med luftspalten.. Försöker ni andra och få luftspaltens masonit och bli helt rak eller kan det också hänga lite? I så fall är det ju inga problem med läkt om själva luftspalten kan vara lika nerböjd/hängande som boarden som sitter där idag
 
När jag har gjort mina luftspalter så har jag satt en läkt i mitten också. Men jag har ju haft råspont. De går ju inte skruva i masoniten som är "yttertak" om man säger.

Men jag Tror inte de är någon fara om den masonit du sätter för luftspalt hänger lite neråt heller. De vore snarare dåligt om den ville bukta uppåt.
 
Ok.. Ja det hade ju varit helt annat med råspont.. Då sätter jag 45x45 regel mot takstolarna och sedan en tunnare läkt i mitten.. Då blir det i alla fall 20-25mm mindre ner böjd
 
  • Gilla
nixxe
  • Laddar…
Då var allt inköpt idag.. Halva nöjet var ju att få bära upp allt.. Pust....

450meter 25x36 läkt
57st masonit skivor
110meter 45x120 regel (till och Sala ut takstolarna)

Imorgon börjar jag med luftspalten. Med tanke på överlappning av masonit skivorna.. Hur mycket bör jag överlappa 5-10cm? Ska jag skruva/spika eller klamra läkten?
 
  • Gilla
Xtruder
  • Laddar…
Såhär ser det ut när jag flyttade lite på isoleringen. Helt öppet ner till takfot. Endast myggnät på plats
Vy av isolering flyttad åt sidan, man ser ner till öppet takfot skyddad av myggnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det försent att lämna tillbaka masoniten till affären? Den luftspalt du tänker bygga är totalt onödig. Du har ju ren en luftspalt ovanför befintlig masonit, det är ingen idé att bygga ett till lager av samma sak under. Vad är det du vill åstadkomma? Som du bygger nu blir det isolering/masonit/luftspalt/masonit/luftspalt. fyll facken med isolering upp till befintlig masonit. Hade du haft råspont hade det funnits en orsak att bygga som du tänkt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.