Hej,

jag håller på med en altan och pga höjdskillnad kommer en del av altanen byggas som så att stolpar (95x95) fästs lodrätt i plintar. Därefter avser jag fästa bärlinorna i dessa stolpar.

Hur gör jag den infästningen på bästa sätt?

Jag blev rekommenderad att ta ut för bärlinan i stolpen, men då känns den så himskans tunn.

Om jag inte gör så, utan fäster den direkt på bara, vilken skruv bör jag då ha?
Fransk träskruv på kanske 100x15 mm eller liknande?

Hälsningar,
Andreas
 
  • Gilla
Mr Samsonite
  • Laddar…
Blomqvist78 skrev:
Hej,

jag håller på med en altan och pga höjdskillnad kommer en del av altanen byggas som så att stolpar (95x95) fästs lodrätt i plintar. Därefter avser jag fästa bärlinorna i dessa stolpar.

Hur gör jag den infästningen på bästa sätt?

Jag blev rekommenderad att ta ut för bärlinan i stolpen, men då känns den så himskans tunn.

Om jag inte gör så, utan fäster den direkt på bara, vilken skruv bör jag då ha?
Fransk träskruv på kanske 100x15 mm eller liknande?

Hälsningar,
Andreas
Jag skulle också föreslå att du jackar ur stolpen, annars kommer altanen hänga på skruvarna bara.
Bästa är väl att jacka ur 45 och sen köra med typ 90 fraller alt. genomgående bult och mutter
 
Ok, på flera ställe kan jag jacka ur, men på ett par ställen möts tvår vinkelräta bärlinor vid en stolpe, och jacka jag ur för bägge blir det inget kvar av stolpen. Hur gör jag då? Kan jag inte välja en såpass grov skruv att det hela faktiskt *kan* hänga i dem?

Tex om man fäster en bärlina mot husgrunden hänger ju konstruktionen i träskruven.
 
Du behöver inte jacka ur lika mycket som bärlinan är tjock utan många gånger så tar man hälften och ibland hälften på båda beroende på den övriga konstruktionen.
 
Aha ok. Men ni tycker inte de ska hänga enbart i skruvar, oavsett grovlek alltså?
 
Blomqvist78 skrev:
Aha ok. Men ni tycker inte de ska hänga enbart i skruvar, oavsett grovlek alltså?
Det beror på hur konstruktionen ser ut men ofta det är bättre att avlasta genom att jacka ur.
 
Använd nått hängseljärn/balksko.
 
Beroende på hur hela konstruktionen ser ut så går det att jacka ur bägge bärlinorna så att den ena hänger på den andra. Det går även att jacka ur stolpen under korsande bärlinorna och sätta en extra regelbit i 45° vinkel mellan (under) bärlinorna.
 
Blomqvist78 skrev:
Hej,

jag håller på med en altan och pga höjdskillnad kommer en del av altanen byggas som så att stolpar (95x95) fästs lodrätt i plintar. Därefter avser jag fästa bärlinorna i dessa stolpar.

Hur gör jag den infästningen på bästa sätt?

Jag blev rekommenderad att ta ut för bärlinan i stolpen, men då känns den så himskans tunn.

Om jag inte gör så, utan fäster den direkt på bara, vilken skruv bör jag då ha?
Fransk träskruv på kanske 100x15 mm eller liknande?

Hälsningar,
Andreas
Balkskor med inåtvända flikar, fullskruvade med ankarskruv.
 
Monterade ner en altan härom veckan, satt bara med franska skruv i stolpen. Kändes stabilt, så jag gjorde lika dant på nya altanen.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Jag fäste också med franska, ingen urjackning, sen fäste jag skruvreglarna med gaffelankare i bärlinorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.