Hej
Var uppe i vinden idag och planerade lite inför inredning av vinden. Då såg jag att ankarspiken eller vad det heter inte är helt spikade i botten eller om dom har lossnat.. På de flesta spik beslagen på takstolarna. Är detta farligt? Ska jag ringa någon som kan se på detta eller vad gör man? Huset är 1 år gammalt.


En metallspikplatta delvis fastspikad på en träbalk med några spikar som ej är helt inslagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ankarspik delvis utdragen från byggbeslag i takstol på vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta en hammare och slå in spikarna
 
Jo det var min första tanke och det lär jag göra.. Men frågan är ju varför dom har lossnat?
 
De har nog aldrig varit helt nedslagna. Kanske sommarjobbare på takstolsfabriken
 
Dessa blev monterade/spikade på byggplats.. Huset är prefab med tak kassetter som lyftes på plats med kran innan bjälken monterades
 
Ser ut som du skulle behöva slå i några extra spik i bjälkarna med. Tycker de ser snålt spikat ut. Särskilt i första bilden på hanbjälken (?). Men även andra bilden.

Kostar ju skit och inget och är superlätt. Bättre att ha lite extra än för lite!
 
Ser ut som att de är spikade med spikpistol med för svag kompressor av en snickare som var för lat för att slå några extra slag med hammaren efteråt. Slå i dem och komplettera med lite fler ankarspik/skruv så kommer det ingenstans..
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tack för hjälpen.. Kanske var därför jag fick några extra kartonger med ankarspik:) Gunnebo om jag inte minns fel.. Ska maila snickarna och efterlysa en hammare:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.