RilleRock
DMOL skrev:
Försäkringsbolagen brukar ställa krav på uppkoppling mot larmcentral för att få rabatt. De bryr sig inte om larmet i sig och ställer de krav på larmet, så brukar det vara när man har dyrbar konst etc och måste uppnå larmklass 2. Rille kan säkert utveckla...

Med andra ord. Ta reda på exakt vilka krav ditt försäkringsbolag ställer.
Finns inget mycket tillägga på det :)
Majoriteten av försäkringsbolag brukar för att ge rabatt kräva:
- Uppkoppling till godkänd larmcentral
Sen har vissa krav på:
- Uppringning via gsm/gprs,
- Minst 2 volymskyddande detektorer osv (Då vissa försäkringsbolag tröttnat på att "dörrknackarna" säljer in 1 magnet och 1 IR som ett inbrottslarm).

Den sista raden som du skriver är viktigast.
 
RilleRock skrev:
- Minst 2 volymskyddande detektorer osv (Då vissa försäkringsbolag tröttnat på att "dörrknackarna" säljer in 1 magnet och 1 IR som ett inbrottslarm).
Det som i branschen tidigare kallades securitas montage ;)
 
Nu har jag haft teknikern här, gick på 1000-lappen, tog ungefär 20-25min att montera upp deckare och central.

De rekommenderade att man bytte till den nya modellen, går på ~3600kr, och då ingår hela! två magnetbrytare och två kameror! Eftersom jag behöver en ~12 magnetbrytare och 2 kameror till så tillkommer 10kkr för dessa, de befintliga går ju inte att återanvända... *SUCK*
 
Kan detta larm vara ett alternativ
http://www.aliexpress.com/store/group/WIFI-Home-alarm-system/1918145_504640918.html
Eller denna variant då får man en massa magnetkopplingar och kameror.
http://www.ebay.com/itm/WiFi-Internet-GSM-Home-Burglar-Alarm-System-Security-Kit-With-Outdoor-IP-Camera-/291791849967?talgo=origal&tfrom=301968180153&tpos=unknow&ttype=price

Någon som har prövat något"China" Larm som kan uttala sig om dom? Och om man slår till kan man koppla upp sig mot en larmcentral då tex Falk, Lövestad osv?
 
Det ser ut att vara samma larm, olika färgsättning.

Jag funderar på något sådant, efter att ha frågat frun om varför hon vill ha larm. Alla hennes "krav" kan uppfyllas med ett "kina-larm" och egna kameror.

Funderar på att köpa in och prova, jag är intresserad av hur bra de fungerar, samt hurpass "säkra" deras larmpunkter är (enkel envägs på 433MHz eller tvåvägs på 868MHz)
 
Kanske det inte behövs magneter på alla fönster? Magneten är ju i princip till för att man inte ska kunna larma på med öppet fönster. Sätt fönsterlås istället och eventuellt akustisk glaskrossdetektor(er) om de kan funka på era fönster. Ju större och tjockare glas desto säkrare detektering. Blir iaf troligen en hel del färre detektorer helt plötsligt.
 
Jag har en del grannar som kör 433mhz larm... jag har en 433mhz mottagare/sändare (RFXLink) för min hemautomation. Jag får dock in alla deras 433mhz signaler (rörelsedetectorer och t.o.m. en nyckelring av/på) och kan även styra dessa om så skulle behövas. Inte så säkert...
 
...får dock in alla deras 433mhz signaler (rörelsedetectorer och t.o.m. en nyckelring av/på) och kan även styra...
Lattjo "larm" dina grannar har..! Nästan som en inbjudan... Hu då! :eek:
 
Glömde skriva att det är framförallt två larm som jag via ebay/ali kunnat spåra där... så kinalarm.
 
D
Ja alltså det är ju bortkastade pengar att köpa ett larm som inte certifierats. Man kan lika gärna sätta ett snöre på dörrhandtaget som går till en ringklocka.
 
Iallafall larm som inte har skyddade signaler på ett eller annat sätt... en ren 433mhz signal är för enkel att knäcka. Någon form av signering/verifiering behövs.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.