Hej
Bromsen i min chariot har börjat ge med sig, en snabb undersökning visar att det är plastnavet vid hjulet som blivit slitet. Har mailat och väntar på svar om det finns som reservdel.
Dock är ju navet gjort i plast och ett reservnav lär väl vara i det samma. Därför funderar jag på om det inte skulle gå att fylla i de gamla hålen och sen borra upp nya..frågan är då hur jag får den nya plasten att fästa i den gamla..
Som ni ser är de gamla kanterna käckt fasade..bra för att lätt få i bromsen men dåligt för hållbarheten..
Närbild på slitet plastnav vid hjulet på en chariot med synliga fasade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle undersöka möjligheten att få bromstappen att gå djupare in i hålen i hjulet, t.ex. genom att flytta bromsmekaniken närmre hjulet eller flytta hjulet inåt på axeln. Som det ser ut har ju änden knappt nått den fasade delen omkring hålet nu, om den når längre in i hjulet blir det mycket mer plast som "håller emot".
 
Gsssson skrev:
Jag skulle undersöka möjligheten att få bromstappen att gå djupare in i hålen i hjulet, t.ex. genom att flytta bromsmekaniken närmre hjulet eller flytta hjulet inåt på axeln. Som det ser ut har ju änden knappt nått den fasade delen omkring hålet nu, om den når längre in i hjulet blir det mycket mer plast som "håller emot".
Ja, det hade varit en modell, tyvärr är själva låsmekanismen byggd betydligt gedignare och den kommer jag inte åt..kanske kan man svetsa på en extra liten tapp. Vid låsningen skjuter ett metallstag ut på varje sida, och en bit in i plasten..
 
Plastic padding och sen borra när allt härdat.

En mer långsiktig lösning bord vara att köpa en galvat plåt som man klipper rund och sedan borrar hål i. Hela plåten läggs ovanför allt sammans och skruvad fast i plasten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.