Hej ! Vi funderar på att bygga ett 1 1/2 plans hus.
Vilka sorter kan man få för 1700000 eller givetvis mindre (utan tomt).
Det enda kravet jag har är att det skall vara byggt på platta på mark.

Tacksam för hjälp! :-?
 
Kolla upp Ugglan serien från LB-hus dessa ligger runt 1700000.

mvh Lizzy
 
Hejsan

Här är vårt fina Myresjöhus!!!

Kostar ca 1,7 dock ej i puts....



Nora
 
  • asolhagen_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hör med Hjältevadshus
 
Jag tycker om hjältevadshus, men dom bygger tyvärr inte med platta på mark.
Men tack för tipset. ;)
 
Glöm inte scanhaus de har jätte rymliga ovanvåningar
 
Hej,
Kolla med Mjöbäcksvillan, platta på mark är inkluderat i priset. Jag tror deras villa Sörgården ligger strax över 1.7 miljoner.
Lycka till
Mvh
Jenny
 
Om du redan har bestämt dig så är det egentligern lite fel att fråga. Men är ändå nyfiken. Varför är platta ett måste ?

Bor i ett Björken med torpargrund sen maj och är väldigt nöjd hittills.
 
Jag har läst mig till att många med torpargrund har problem med fukt.
Någon gång kan huset få problem med det och då kanske inte under de 10 första åren.
Jag vill inte behöva ta tag i ett hus med fukt.

Kom gärna med motargument :)
För jag vet inte allt, utan det är vad jag tror...
 
Jag kan ju inte säga att jag har någon större erfarenhet av detta med tanke på hur länge vi har haft huset.
Vi har gjort den bedömmningen att om man gör grunden seriöst så tror vi inte att det kommer att bli problem. Detsamma gäller ju om man gjuter en platta. Det finns gjutna plattor med fukt i oxå.

Grunden på på vårt hus är isolerad och i princip helt tät. Mitt i grunden står det en avfuktare med dränering anslutet på dagvatten ledningen. Sedan finns det en digital hygrometer med alarm i klädvården så att man kan hålla koll på om avfuktarn strular.
Hittills har fuktigheten legat på mellan 55 och 75%.

Jag har för mig att torpargrund vs platta är diskuterat tidigare i detta forum. Om du orkar söka på det får du säkert mer info om detta.

Om du är i kontakt med en säljar så kan du säkert få en konstruktionsbeskrivning på grunden. Det fick vi.

Lycka till !!
 
Matti skrev:
Hittills har fuktigheten legat på mellan 55 och 75%.
Vill inte oroa dig (är verkligen ingen expert i ämnet), men är inte 75% högt (eller åtminstone på gränsen)? Enligt vad man kan läsa på nätet finns det risk för mögeltillväxt när den relativa fuktigheten når 70% - 75% eller högre.
 
Det stämmer nog. Över 70% bör man inte ligga. Det händer dock ibland att det blir pikar beroende på  (tror jag) känsligheten på reostaten på avfuktaren. Jag tror inte att dessa pikar är farliga eftersom det inte är ett konstant värde.
Har funderat på att montera in en egen mer känslig reostat på avfuktaren för att få ett mer jämt värde. Men det blir nog inte förrän till sommaren.

Men som sagt. Jag har ingen stor erfarenhet av denna grund än. Den som lever får se hur det artar sig.
Som jag skrev innan så kan en gjuten platta oxå dra till sig fukt om den görs på fel sätt.
 
För det priset kan du få ett Lyckan hus från A-hus. Vårt hamnar på cirka 1.600.000 utan tomt. De bygger med platta på mark (se www.husvillabyggarna.se). Jag vet inte vad deras andra hus kostar, men de har en del man kan välja mellan. Du kan se deras hemsida (www.a-hus.se) och kolla på modellerna. Man får nog ringa in för att ta reda på kostnaden.
 
metalheart skrev:
Hej ! Vi funderar på att bygga ett 1 1/2 plans hus.
Vilka sorter kan man få för 1700000 eller givetvis mindre (utan tomt).
Det enda kravet jag har är att det skall vara byggt på platta på mark.
Eksjohus Egnahemserie ligger under detta pris och är väldigt prisvärd. Platta på mark med golvvärme ingår.
 
Vet inte om jag är helt blind, men:

Var hittar jag Lyckan huset hos A-hus?
Är priset nyckelfärdigt med inredd övervåning?

Ang. Mjöbäcksvillans Sörgården:
Är det priset nyckelfärdigt med inredd övervåning?


Vi ska antagligen bygga ett 1½-plans hus i Vetlanda.
Har precis fått en tomt, härligt!
Men vi vill inte att huset ska kosta allra max 1 800 000 kr.
Nyckelfärdigt med inredd övervåning såklart då.
Vilka hus finns det då?
4 sovrum
1 allrum
vardagsrum & kök
gärna en liten bastu oxå.

Helst med platta på mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.