Hej
Har grundmålat en balk i taket till altanen med Alcro Bestå som är en vattenburen alkydoljefärg. Nu hittade jag en oöppnad burk Alcro Genuin täckfärg som också är alkydoljefärg men baserad på Alifatnafta.

Kan man använda den att måla med tror ni eller lossnar den?

Butiken sa (såklart) att jag måste köpa ny färg.
 
Kör på. Vad menar färgbutiken kan hända?
 
De säger att de inte kan ta något ansvar för att färgen sitter. "Oljebaserad på vattenbunden bla bla", "du kan ju prova men inget jag skulle göra" osv. Men som jag förstår det så är det ju olja även i den vattenburna så helt så enkelt kanske det inte är.
 
Färgens bärare dunstar, så jag förstår inte varför det inte skulle funka. Speciellt inte på en balk som inte kommer att belastas/slitas på. Jag hade inte tvekat en sekund, men hade varit tvärsäker på att den vattenburna grundfärgen verkligen torkat.
 
Var till färgaffären och köpte oljefärg till fönster, fick samma svar där " Är det vattenfärg sen tidigare måste den bort innan du kan måla på oljefärg" Ja sa jag och åkte hem o målade över den vattenbaserade grunden, det hände ingenting.
 
Dom som verkligen vet svaret jobbar inte ute i färgbutiker eller ens på supporten. Så man får oftast inga kunniga utlåtanden.
Men jag håller med Robert63 m fl. Bäraren dunstar så därefter borde lika bindemedel inte vara något problem.
 
Kan tänka mig att uttalandena i affären har två bottnar, dels vill de sälja mer och dels vill de inte ha reklamationer om det inte skulle fungera. Deras leverantörer har ju tagit fram färdiga paket från grundolja till täckskikt som de garanterar ska fungera, då vågar inte affären chansa. Själv vågar jag eftersom den enda som lider är jag om det mot alla odds inte skulle funka. Det enda jag garanterat inte skulle chansa på är "plastfärg" på gammal falu rödfärg, då blir det garanterat backjobb.
 
Tack för alla svar. Precis vad jag misstänkte helt enkelt. Jag kan meddela att det fungerade utmärkt. Färgen fäste bra och det blev jättefint :)
 
Var det vanliga bestå eller bestå fönsterfärg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.