Vi har monterat ett nytt IKEA-kök och funderar nu över belysningen som ska sitta under de redan monterade väggskåpen. Vi tycker att det skulle vara snyggast med infällnada spotlights. Givetvis inser vi att det skulle varit bäst om vi löst detta innan skåpen monterades men av olika skäl var detta inte möjligt. Vi har sett 20W spotlights som har ett djup på mindre än 15 mm. Min fundering är om det skulle kunna fungera att fälla in dessa och fräsa in ett spår under skåpen att lägga kablar i. Därefter skulle man kunna täcka spåren med någon form av list.

Vi har en släkting som är behörig elektriker och som gör allt för att styra in oss på armaturer med spotlights men även om det finns ganska tunna armaturer för spottar så skulle det bli snyggare att fälla in dem. Hans motivering för armaturer är att det blir enklare att montera.

Själv är jag inte särskilt kunnig på området så mina funderingar är om infällnadsspottar är en dålig lösning när väggskåpen (under vilka samtliga spottar ska sitta) redan är monterade. Vad tror ni?

/Peter
 
Sätt en täckskiva under skåpen och fäll in spottarna i den och fräs spår på ovan sidan så den kan sitta dikt mot skåpen.
Det blr mycket snyggt. Skall själv göra detta.
Finns också ett antal bilder här på forumet där de gjort detta sök på fler trådar runt detta.

Rekomenderar dock att du använder 10W lampor istället för 20W p g a värme utveckling.

//Peter
 
De armaturer på 20w som har en så låg bygghöjd har oftast angivet att det skall finnas ex. 8mm luftspalt ovanför (ex. Hide a light, 14mm bygghöjd plus 8mm luftspalt).
 
Jag har ju funderat på att lägga dubbla hyllplan i botten av alla väggskåp men då är din lösning bra mycket smidigare.

När jag har tittat runt i olika forum har jag läst att vissa är skeptiska mot om 10W-lampor räcker som arbetsbelysning under väggskåp. Hur har du tänkt där?

/Peter


Paraglider skrev:
Sätt en täckskiva under skåpen och fäll in spottarna i den och fräs spår på ovan sidan så den kan sitta dikt mot skåpen.
Det blr mycket snyggt. Skall själv göra detta.
Finns också ett antal bilder här på forumet där de gjort detta sök på fler trådar runt detta.

Rekomenderar dock att du använder 10W lampor istället för 20W p g a värme utveckling.

//Peter
 
Nu har jag varit nere på lampaffären för att kolla in de spotlights som jag tidigare tittat på. De är av märket DesignLight och modellen heter Downlight Puck IP44 (länk: http://www.designlight.nu/pdf/DESIGNLIGHT_06-07.pdf). På förpackningen står det att man kan fräsa in den 12 mm och att den totalt blir 16 mm djup. Enligt den person jag talade med i affären skulle det fungera utan att det skulle bli för varmt men han rekommenderade en annan halogenlampa än den som satt i. Den han rekommenderade hade en inbyggd reflektor så att inte puckens reflektor skulle ta så mycket stryk. Innan jag gick så frågade jag om det verkligen skulle fungera med en 20W-lampa i ett 12 mm-hål. Han sa då att man nog kunde fräsa ur några millimeter extra.

Väl hemma ringde jag upp grossisten som sa att med en 10W-lampa behövs ingen luftspalt ovanför men med en 20W-lampa behövs det 10mm luftspalt, alltså totalt 22 mm. Det sistnämnda framgick inte av förpackningen vilket jag tycker är märkligt när den är märkt med "max 20W". Killen hos grossisten rekommenderade 20W som arbetsbelysning i kök.

hempularen skrev:
De armaturer på 20w som har en så låg bygghöjd har oftast angivet att det skall finnas ex. 8mm luftspalt ovanför (ex. Hide a light, 14mm bygghöjd plus 8mm luftspalt).
 
Jag hade tänkt mig 10W lampor med ca 30-40 cm mellanrum.
Kan inte tänka mig att det blir för lite belysning eftersom jag också har spottar i taket 6 st 20W spottar med 60 cm mellanrum.
Kommer sätta in transformator med dimmer funktion på de lampor under skåpen.
Du kan ju t ex sätta in 20W med dimmer med risk för att det blir förvarmt om de står på förfullt.

//Peter
 
Clas Ohlsson har downlightsats för 249 kr med 3 st armaturer diam 66 mm. Lampor 12V 10W med sockel G4. Elektronisk transformator och 2 m kabel med snabbkopplingar (AMP-kontakter). För utanpåliggande eller infällt montage (54 mm hål). Lämplig för montering i kök, badrum m.m. Utbyggbart upp till 6 armaturer.
Art nr 32-8481. OBS! Inbyggnadsdjupet är endast 12 mm!!!!
 
Vi borrade in dom iskåpbotten och satte ett extra hyllplan för att täcka dom. Fördelen med det jämfört med att sätta en extra botten UNDER skåpet är att dörren täcker hela skåpet. Annars så får man en "skåpbotten" som syns under dörren.
 
Jag antar att jag blir dissad nu, men jag säger det ändå: Lysrör!

Är man ute efter arbetsbelysning över bänken är lysrör monterade under överskåpen oslagbart. De nya tunnare T5-rören gör att armaturerna är mycket smäckrare än förr. Visst blir det inte lika osynligt som inbyggda spottar men det blir funktionellt - en egenskap som lätt glöms bort när man förförs av bilder glassiga inredningsmagasin. För att få ordenligt arbetsljus från spottar krävs i alla fall 2 st 20W per 80-skåp enligt min erfarenhet. De spottar jag sett kräver då större inbyggnadsdjup än tjockleken på skåpsbotten. Lösningen är alltså dubbelbotten i skåpet eller utanpåliggande puckar. Ställt mot dessa alternativ tycker jag inte att lysrörsvarianten är särskilt ful. Till lysrörets fördel ska också nämnas att det blir ett betydligt jämnare ljus över bänken än från spottar som tenderar att ge skuggor på arbetsytan. Spottar ger också onödig värme som man gärna är utan efter en stunds hårt arbete i ett varmt kök där spis och ugn går för fullt.

Den stora nackdelen med lysrör är att du inte kan dimma till stämningsljus, men enligt min uppfattning är köksbänken snyggare oupplyst när det är dags att äta. Stämningsljuset får komma från andra källor i köket.
 
Vi fällde in Hide-a-Lites spottar, 10w, en under varje 60-skåp. Elektrikern fräste ut lite i skåpsundersidan, plus att vi satte en täckskiva under. Vi är väldigt nöjda och det ser snyggt ut att spotarna inte "sticker ut" under skåpen. Då slipper man ju också en extraskiva inne i skåpet.
Belysningen känns alldeles tillräcklig, vanligtvis har man ju också ett allmänljus i köket. Dimmer har vi på lampan över köksbordet.

/lovisalind
 
Hej! :-*
Håller precis på med detta. Har valt Designlights 20W (mycket snyggare än de på Clas Ohlsson)(som jag även har i mitt badrumsskåp jag byggt av limträ furu, OK värme). Enl min affär krävs bara 5 mm luftspalt ovanför.
Jag har köpt Rustas billiga limträskiva ek 2400x 600x28 eller 30 (800kr). Den har jag klyvt så den blir 30 cm djup. Därefetr har jag sågat passade hål. Sen ska jag fräsa spår på ovansidan för sladd och lägga transformatorn ( den köpte jag på clas Ohlson) åtkomlig i ett skåp med kopplingarna. Jag tror det blir fint mot bänkskivan av ek, som blir 4 cm tjock.

Jag tror att jag ska fästa skivan med skruv uppifrån genom botten av skåpet, VAD TROR NI OM DET?
 
Jag antar att jag blir dissad nu, men jag säger det ändå: Lysrör!
Är också vansinnigt förtjust i ljuset från lysrör. Men ännu har jag inte hittat ett lysrör som tilltalar min estetiska sida. När det finns, råder ingen tvekan längre...
 
Helena Gavle skrev:
Jag tror att jag ska fästa skivan med skruv uppifrån genom botten av skåpet, VAD TROR NI OM DET?
Det är OK att skruva underifrån. Skruvarna kommer ändå inte att synas om man inte lutar sig ner för att titta efter dem.
 
Vi har både osrams halogenramp (20W) och en liten lysrörsramp från osram under ett skåp. Halogenet ger både bättre ljus och blir faktiskt inte lika varmt som lysröret. Lysröret ger ett gulare ljus. Konstigt, trodde det skulle vara tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.