Jag förstår inte hur du orkar snickra (professionellt? ) på en sån gammal stenbergare heimlaga. Massor omställningar hela tiden och omständig att såga på. Rikta och plana funkar ju fint men resten... Tycker TS ska satsa på hammer segmentet. Titta på inca, Mortens ejca och andra 70 80tals maskiner är ju fortfarande prisade på forumet trots mååånga år på nacken. Snickrar man på hobby nivå eller semi proffs behöver man inte scm, martin eller altendorf.

Sedan tycker jag kombimaskiner är tråkigt pga omställningar, förstör nöjet. Köp separata säger jag.
 
Jag valde att köpa en Hammer A3 31 och är väldigt nöjd med den så här långt, skulle köpa en lätt begagnad men fick ett kanonpris på en ny då någon backat från köp i sista minuten. Jag har modellen med hammers egna stål (ingen postning). Funderade innan om det skulle bli separata maskiner eller en kombi och valde separata maskiner i slutändan då jag vill kunna placera maskinerna runt väggarna och att jag då kan köpa maskinerna eftersom jag får ett behov. Nästa inköpa som väntar är en Hammer N4400 bandsåg och lite mera festool maskiner.
 
Tack för svar!

Steton hyveln skulle vara väldigt intressant när den finns så nära till, synd bara att det inte är en kombihyvel.
Skulle gärna även ha självpostande stål som det är i Hammern

SCM l'Invincibile hyveln som du känner till heimlaga låter väldigt intressant. Vet du hur gammal den är och finns det några bilder typ på google hur modellen ser ut ? Har denna också slipbara stål som måste postas in ? skulle gärna slippa det.

En Stenberg KEV 600 tror jag blir aningen för gammal för mig även om kvaliteten säkert är på topp så tror jag främst säkerheten på fräsen samt spånuppsamlingen på tex en ny hammer är långt bättre trots att Hammern är av sämre kvalitet. Dessa saker går naturligtvis att förbättra om man vill och har tid.
En bra sak med fräsen i Hammern är att man kan använda sig av vanliga skaftfräsar om man byter spindeln vilket gör att man slipper ha en separat bordsfräs.

Hittade även en Felder AD 6-41 inte allt för långt bort, är denna också ett bättre alternativ än hammern ?
http://www.chicagowood.fi/html/kombiplaner.html
Känner du heimlaga annars till chicagowood ?
 
Själva hyvlings resultatet från en hammer med eller utan spiralkutter är det absolut inget fel på. Helt jämförbart med steaton. kanske bättre eller sämre.

Utan det är så otroligt mycket bättre, stabilare etc att rikta på en tyngre maskin. Det går bara inte att jämföra med en hammer.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Pär H sammanfattade hela skillnaden. Jag som har blivit bortskämd med att rikta på min åbäkiga stenbergare blir bara irriterad när jag riktar på lättare byggda maskiner.

Rent allmänt så är Hammer en lågbudgetversion av Felder. Någonstans borde inbesparingarna rimligtvis märkas.

Katos
Allt går när man är tvungen. Jag snickrade professionellt på deltid med Stenbergaren i två år innan jag blev sjuk. Hade inte råd med utrymmet som krävs för separata maskiner och Stenberg KEV 600 är enligt min uppfattning den överlägset bästa maskinen som finns i sin storleksklass. Skall man ha någonting bättre krävs betydligt mera utrymme.
Förhoppningsvis skall jag ha råd med en större verkstad om ett par tre år så jag kan ta min l'Invincibile T160 vertikalfräs i bruk och skaffa en separat planhyvel i 60cm-klassen....med mera.....
 
Vi är helt överens. Att rikta stora arbetsstycken på små maskiner är att be om problem. Mina projekt är normalt kortare än 2 meter, och då brukar det fungera hjälpligt. När jag gjorde bänkskivor hade skulle jag rikta drygt 3 meter långa arbetsstycken som var och ett vägde ca 40 kg. Det försökte jag inte ens göra på min hyvel. I stället riktade jag båda sidorna tillsammans med handöverfräs och skena. Resultatet blev oklanderligt, men riggningen tog timmar. Det duger inte för yrkesmässigt bruk, men för hobbysnickaren är det en rimlig lösning.

För övrigt, för de som inte känner mig, har jag ca 18 års yrkesmässig erfarenhet av att upprätta kravspecifikationer på maskiner som används i avancerad tillverkande industri, samtidigt som jag har ett brinnande intresse för maskinsnickeri på hobbybasis. Även om jag inte sett, än mindre använt, en SCM l'invincible, förstår jag skillnaderna mellan industrimaskiner och maskiner som passar bättre i hemmamiljö. Att välja rätt maskin är inte alltid att välja en industrimaskin. Inte för hemmabruk i alla fall.
 
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Naturligtvis är en stor gammal industrimaskin inte alltid lämplig för hobbybruk. Helt enkelt för att ytterst få hobbysnickare har utrymme tillräckligt och för att vissa maskintyper är anpassade för stora tillverkningsserier på ett vis som inte förekommer i hobbysammanhang. Dessutom krävs det ofta större elanslutning än vanligt folk har.
En separat planhyvel och rikthyvel i storleksklassen som Dannis länkade till tar upp väldigt mycket utrymme och blir olämpliga på den grunden.

Däremot så är jag av den åsikten att när utrymmet räcker ger en nogrannt utvald begagnad industrimaskin i hyggligt skick och av en mångsidig typ och liten modell mer användbarhet för pengarna än en ny stor hobbymaskin som tar upp samma utrymme och kräver samma mängd elektricitet.
 
Redigerat:
Det handlar inte så mycket om storleken på materialet man hyvlar utan det är mera massan i maskinen.
Massan i maskinen dämpar allt.
Och jag vet att det inte det skulle hjälpa att bara kasta in vikter i maskinens fot. Eller att bara skruva fast den i golvet.

Min träsvarv är en gjutjärns svarv på gissningsvis 150kg och det är stor skillnad att svarva om den står löst på golvet eller om den är bultad. Har haft en luna sp 1000 svarv och den vägde mindre. Jag provade att bulta den stumt i golvet Det ända var att den inte gick att flytta på. Men vid svarvning så var skillnaden inte så stor mellan lös eller fast maskin.
Så vikten och konstruktionen är en viktig faktor på just rikthyveln

Vist är det bökigare att rikta stora ämnen på kortare bord. Men med hjälp av någon form av stöd framför och bakom så tycker jag att det går utmärkt. En medhjälpare kanske kan vara bra speciellt när man skall lyfta ämnet .

Men hysterin kring att det måste vara proffsmaskiner delar jag inte alltid. Man kan både hyvla, såga, fräsa och whatever med vad som helst.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Absolut. Det mesta går att använda om viljan är stark och hjärnan uppfinningsrik.

Jag tycker bara att folks sätt att fokusera på produkter som är specificerade för hobbybruk leder till att de kastar ut för mycket pengar i förhållande till den användbarhet och effektivitet som de får för pengarna.

Ett exempel utanför snickerivärlden:
Jag får ofta höra att eftersom jag brukar hugga i skogen endast för husbehov och skotta litet snö och flytta saker på tomten borde jag ha en fyrhjuling. Folk motiverar det påståendet med att fyrhjulingar är specificerade för och sålda för hobbybruk och därför måste man köpa enligt specifikationer. Dessutom argumenterar de att fyrhjulingar är smidigare och "modernare" vad det ordet nu kan tänkas innebära.

Jag räknar annorlunda och skaffade en Massey-Ferguson 165. En 62 hästars bondtraktor av 70-talsmodell.
Enligt min kalkyl är en gammal traktor billigare i inköp än en fyrhjuling som duger för skogsarbete. Traktorn börjar bli till åren och krävde en grundlig genomgång efter köpet och på grund av åldern har den större servicebehov än en ny fyrhjuling men å andra sidan är dess återstående livslängd 3-4 gånger större än en ny fyrhjulings livslängd. Då man har summerat allt är traktorn billigare att äga än en fyrhjuling.
Dessutom är traktorn mycket effektivare både i skogen och i snöarbete så jag får mer arbete gjort på mindre tid.

Eftersom jag räknar kostnad och tidsåtgång per enhet utfört arbete är den gamla traktorn överlägsen fastän den inte är specificerad för min användning.
Jag tycker att man alltid skall försöka göra en sådan kalkyl på ett ungefär innan man köper en maskin. Man får ganska intressanta resultat som ofta strider mot officiella "sanningar".
 
Håller med Heimlaga om att en industrimaskin kan vara ett bättre köp en "hobby maskin" men det förutsätter att man har tid och kunskap att laga och underhålla en sådan maskin. I mitt fall som arbetar borta i veckorna just nu så är tid dyrbart och jag har inte tid att lägga 40+ timmar på att lära mig och gå igenom en äldre maskin. Det var därför som jag valde en ny Hammer, när jag väl fick in den i snickarboden så tog det 10 minuter innan jag kunde hyvla den första biten och kanske en timme innan jag fininställt allt och monterar höjdmätaren mm... Om jag köpt en begagnad hadde jag inte kunna börja hyvla på minst en eller två månader och då jag vill lära mig möbelsnickeri och inte mekaniskt arbete så var valet enkelt... Men om man har tiden så kan absolut en äldre maskin vara ett bra köp!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Om en mindre mer hobbybetonad hyvelmaskin fyller dina behov så finns en till salu för ett bra pris i Uleåborg:

[länk]
Den där såg ut att vara perfekt för mina behov. Om jag hade pengarna... Nåja...
 
Hade nästan bestämt mig för MiniMax FS31 hyveln det länkades till men var iaf och kollade på SCM hyveln som heimlaga kände till, "tyvärr" verkade den bättre än jag förväntat mig vilket ledde till att jag nu fick beslutsångest.
Modellen hette SCM 2000D och såg ut som denna: http://www.chicagowood.fi/home__kot...ng_machines/planers__hoyla/scm2000D1b_web.jpg
Den såg ut att vara i fint skick, hyvelbredden är 410mm och riktbordets längd var 2000mm vilket är lite större än tex en Hammer A3-41 men till ett pris ungefär som en ny Hammer A3-26.

Hammers fördel är en troligen betydligt högre användarvänlighet för en hobbysnickrare samt möjlighet till tillbehör som tex bordsförlängningar som även passar på deras andra maskiner, även servicen och tillgången till eventuella reservdelar är en fördel. Möjligheten att montera en långhålsborr verkar också mycket intressant.

SCM l'invincible 2000D borde vara en hyvelmaskin av absolut högsta kvalitet och den såg mycket stabil ut samtidigt som den inte var så stor att den tar upp halva verkstaden. Den skulle garanterat räcka till och hålla ihop livet ut.

Minimax FS31 hyveln är i samma storlek och troligen ungefär samma kvalitetsnivå som Hammer A3-31 men till ett lågt pris.

Oavsett vilken jag väljer borde jag bli hyfsat nöjd, nu lutar det dock mest mot Minimaxen.
 
Utan att ha sett Minimaxen skulle jag säga att du troligen har två bra alternativ att välja mellan. Minimax och l'Invincible. Båda ger dig mycket maskin för pengarna.
Den ena är liten och enkel den andra är större och luxigare. Priserna är därefter men om man räknar vad du får för pengarna skulle jag säga att de är likvärdiga som affärer betraktat. Det är bara att välja den som du tycker fyller dina nuvarande och framtida behov bäst.
 
  • Gilla
Dannis
  • Laddar…
Jag har en Hammer C3 och är väldigt nöjd med den. Jag har dock ingen erfarenhet från övriga maskiner nämnda i tråden så jag kan inte jämföra.

Jag hobbysnickrar en del så C3 passar mig perfekt, omställningen mellan de olika funktionerna har jag inga problem med, det mest "störande" nu är att flytta slangen till spånsugen mellan varje moment. Det går ju dock att fixa genom att bygga rörförgreningar.

Maskinen känns väldigt gedigen och det gäller även tillbehören som frässkyddet, formatbordet och anhållet.

Har du fler funderingar kring C3 kan jag försöka svara så gott jag kan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.