Funderar mycket på isolerings material av typ lin (Isolina o liknande) eller träfiber (thermocell, feelinggwood, steico...) . I första hand insidan, kanske 50 mm.

Det gäller gammal träkåk, med panel och timmer, skall användas som fritidshus april-oktober.

Men vad är skillnad, fördelar -nackdelar, mellan lin och träfiber, någon som vet?
 
Jag har isolerat mitt timmerhus med Isolina 5cm på insidan. Gillar verkligen att jobba med linisoleringen. Luktar gott och kliar inte. Besvärlig att skära i men det är det värt. Vet inget om träfiberskivorna. Isoleringstekniskt är det säker ingen skillnad. När jag gjorde detta för ett par år sedan var träfiberskivorna svåra att få tag på, kändes som att det var ganska nytt och oprövat. Andra här på forat lär säkert ha erfarenhet av träfiber.
 
Jag har isolerat vårt tak och ett par takkupor med Feelingwood. Den gick att beställa via en lokal bygghandel. Isoleringen är dyr, dammar lite och är lite knepig att kapa. Jag har lyckats bäst med att såga den med fogsvans. Men i övrigt verkar den lika bra som reklamen anger. God isoleringsförmåga, luktar gott och verkar isolera bra mot ljud. Jag är än så länge jättenöjd med de träfiberskivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.