Ska börja gräva runt huset för dränering. Har sett på tidigare inlägg att det är en hel del som förespråkar rör i stället för slang, då det helt enkelt är smidigare att jobba med rör för att få rätt fall osv. De jag har pratat med som gjort dränering har använt slang. Är det alltså en fråga om kostnad eller ?

Vad finns det för utbud på dräneringsrör ? Pris ? Har läst en hel del om ess-drän. Är det någon som har använt sig av det ?

Mycket tacksam för tips
 
Lånar tråden lite...

Intressant Byggaren.

Jag skall dra rör från mina stuprör, är det dessa rör med ett upp-och-ner vänt V som skall användas?

Jag hade tänkt att bra gräva ett dike på några meter från varje husknut och ansluta ett dreneringsrör för att leda/drenera bort dagvatnet.

Vad heter dessa rör och har du ngn länt till dem på internet?

 
Dränering:
Ett rör som är tätt i botten men släpper in vatten en bit upp i slittsar, v-konstruktionen Du nämner, är det enda som verkligen för bort vattnet. En slang fördelar, en del av, vattnet runt hela huset innan det rinner bort. Enligt mitt sätt att se på saken är det alltså inte en kostnadsfråga. För att få in vattnet tycker jag också att röret skall kringfyllas med 16-32, eller annat drängrus, som ska täckas med fiberduk för att inte få in fint mtrl i drängruset.
Stuprörsavl:
OM man nu vill ha ner det i marken så är det många faktorer att tänka på.
Vid kommunalt dagvatten, bara frysrisken. Om Du ska göra ngn form av infiltration så beror utformningen helt på vilka markförhållanden Du har. Du måste ju vara SÄKER på att Du inte för ner vattnet i husgrunden.
Själv så tycker jag inte man ska föra ner takvattnet i marken, jag har slangar som rullar ut sig automatiskt när vattnet kommer i utkastaren.
 
Är det alltså ess-drän man ska satsa på ? Men då behövs väl ingen fiberduk runt det dränerande lagret.
 
Kommer med all sannolikt att satsa på Ess-drän vid vår nybyggnation....

Lånar tråden lite... Hoppas att det är ok eftersom min fråga handlar om Ess-drän...

Det enda jag undrar över beträffande Ess-drän är takavvattningen som några har sagt att man inte kan koppla in till ett Ess-drän "system".... Känns lite konstigt... Varför?

 
Patte skrev:
Kommer med all sannolikt att satsa på Ess-drän vid vår nybyggnation....

Lånar tråden lite... Hoppas att det är ok eftersom min fråga handlar om Ess-drän...

Det enda jag undrar över beträffande Ess-drän är takavvattningen som några har sagt att man inte kan koppla in till ett Ess-drän "system".... Känns lite konstigt... Varför?
Förmodligen därför att de enorma mängder vatten, som kommer i ett riktigt spöregn, kommer att spolas ut under grunden eftersom Ess-dränrören inte har samma flödeskapacitet som täta dagvattenrör.
 
Då har jag helt missförstått uppbyggnaden av vår "standard" grund... Jag trodde att avsikten var att använda de vanliga "dräneringsslangarna" för att leda bort vattnet från taket....

 
Alltså, om jag ska satsa på ess-drän ska jag inte dra ner stuprören i marken, utan leda ut vattnet direkt på marken. Nån som har prisuppgifter på ess-drän ?

Om jag vill ha dräneringsrör som jag vill ansluta till stuprören, vad ska jag satsa på då ? Har uteslutit att använda slang.
 
Ess-drän 266 kr/4 m på Beijers i Luleå.... Detta är endast rören och tydligen tillkommer det lite skarvar m m.... Priset är bruttopris utan prut och inkl. moms....
 
Du skall ha två separata rörsystem. Ett för dränering nere vid sulan (ess drän eller perforerat dräneringsrör) och ett tätt rör halvvägs upp mot markytan (frostfritt) och som ansluter till stuprören för att leda bort takvatten. Alla rör kan lämpligen anslutas till en brunn med backventil som förhindrar att vatten rinner ut i dräneringssystemet om brunnen skulle bli överfull vid skyfall.
 
En liten fråga om detta med dränering och kommunens dagvattenledning.
Jag står nämligen i startgropen och ska koppla ihop min dräneringsslang med dagvattenledningen (som är ett cementrör).
Är det någon som vet vad man ska använda mellan pvc-slangen och cementröret? alltså själva övergången.
Idag så har dagvattenledingen bestått utav cementrör som ligger i backen. Är det möjligt att byta ut dessa mot Markavloppsrör? Tror det blir lite billigare och lättare att hantera.

// Vinko
 
Väcker denna gamla tråd. Är det någon som vet vart man kan köpa Ess-drän? Har letat över halva internet utan framgång. Ringer tillverkaren imorgon om inte annat. // Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.