Jag funderar på att till våren köpa en årsved på 30- 40 kubikmeter ved i tre-meters-stockar...

Men jag undrar om det är tillåtet att ha så mycket stockar liggande hemma på tomten? Det kan vara värt att säga att jag bor en bit ut på landet.

Och om det inte är tillåtet...så undrar jag om ni tror att jag kommer att komma undan med det? Jag ska ju såga, klyva och ta in det ganska fort...Det ska alltså inte ligga på tomten särskilt länge.

Jag tror att det är bättre att skapa tråden här därför att om jag skulle strata den i ett juridikforum så tror jag att diskussionen skulle bli allt för teoretisk...och allt för långt från verkligheten.

Jag hoppas att ni förstår min fråga att för att ni läser :)
 
Klart det är tillåtet.
 
  • Gilla
Blwrgrl och 2 till
  • Laddar…
Hur tror du att alla vi andra vedeldare gör?
Du får ha nästan vad som helst på din tomt, så länge det är "tillfälligt".
Det värsta som kan hända, är att någon klagar, och får gehör från kommunen. Då får du några månader på dig att ta bort vedhögen, eller vad det nu kan röra sig om. Det behöver då inte ens vara klart på några månader, utan arbete med förflyttning ska vara påbörjat.
Din ved är klar långt innan någon kan göra något.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Skogsägare har krav på att köra ut avverkat barrvirke inom visa tid för att inte gynna granbarkborren. Knappast applicerbart på tomtmark. Om det läggs tillräckligt långt från andra byggnade så borde inte brandskydd vara ett problem heller.
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
tgr_se skrev:
Om det läggs tillräckligt långt från andra byggnade så borde inte brandskydd vara ett problem heller.
Veden kommer att hamna ganska nära vårt hus, men långt från alla andra hus. Om man tittar sig omkring så ser man ju brädhögar längs många husväggar inte kommer det någon gubbe och säger till en att man måste flytta dem.

Jag gissar att allt är lugnt för mig även på denna punkt.
 
Ved ska huggas på vintern, kapas och klyvas senast maj månad ligga ute och kastas om helst 3ggr för att bäras in i juli, säger i alla fall dom g:a som knappt finns kvar i dag ;)
 
  • Gilla
Blwrgrl och 3 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Ved ska huggas på vintern, kapas och klyvas senast maj månad ligga ute och kastas om helst 3ggr för att bäras in i juli, säger i alla fall dom g:a som knappt finns kvar i dag ;)
Jag har även hört att veden ska torka till året därpå ...alltså om allt du skrev här är gjort våren/ sommaren 2016 så kan veden eldas hösten 2017 efter att ha torkat ordentligt i veboden. :)
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
elmont skrev:
Ved ska huggas på vintern, kapas och klyvas senast maj månad ligga ute och kastas om helst 3ggr för att bäras in i juli, säger i alla fall dom g:a som knappt finns kvar i dag ;)
Det eldas ju som aldrig förr i detta land.

Jag ska köpa veden på våren 2017 och börja den på våren 2018. Om man alltid har 10 till 15 kubik liggande i pannrummet så blir veden torr och fin tills den ska eldas.
 
Nja, för ca 50 - 60 år sedan (och ännu tidigare) eldade nästan alla med ved, så nog eldades det mer i äldre tider. Tyvärr har stor del av den kunskap om vedeldning som då fans försvunnit.
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Ok då, men om man börjar tideräkningen från med 60-talet eller kanske 70-talet så vågar jag påstå att man eldar mer ved nu än förr.

Olja kostade ju nästan inget och elen var också billig. Folk visste inte om hur mycket el deras hus drog. Och nu är det bara vedeldarna som inte vet det.

Nja...så okunniga tycker inte jag att dagens vedeldare är.
 
Men som vanligt tror väl dom "yngre" att all kunskap är nått nymodigt och att den kunskap som dom "gamla" besatt var av litet och intet värde. Och när det gäller just vedeldning är det knappast så att allmänheten i dag besitter en bråkdel av dom kunskaper som före oljeeldningens tid ( mitten på 50 talet) var helt naturliga kunskaper som nästan alla hade.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
elmont skrev:
Men som vanligt tror väl dom "yngre" att all kunskap är nått nymodigt och att den kunskap som dom "gamla" besatt var av litet och intet värde. Och när det gäller just vedeldning är det knappast så att allmänheten i dag besitter en bråkdel av dom kunskaper som före oljeeldningens tid ( mitten på 50 talet) var helt naturliga kunskaper som nästan alla hade.
Men nu är oljeeldningens tid över och tur är väll det?

Och ja det är klart att folk visste mer om vedeldning innan man började elda med olja än vad man gör idag och ja det eldas mindre ved idag än vad det gjorde innan man började elda olja.

Man jag tror att folk eldar mer nu än vad man gjord under oljeeldnings tid, har jag fel?
 
Det fanns en stjärna på min en tidigare arbetsplats som ägde tre tomter i samma kommun. Den ena tomten var alltid full med en massa skit. Vartefter klagomål föll in till kommunen och han ombads städa upp tomten så flyttade han alla grejer till nästa tomt. Så hade han hållit på i 15 år så jag tror nog du slipper undan med din vedhög.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag är nog rätt säker på att dom flesta som övergett oljan inte har gått över till ved utan några flis, några pellets men dom flesta av dom har nog VP i dag. I alla fall är det så i dom trakter som jag vistas i ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.