Inför omptapetsering av hallen ryker detsamma utanpåliggande telefonuttaget. Tänkte bara lägga kabeln i en kopplingsdosa utifall det någonsin behövs men hittade Modularjack tele för 17kr så nu ska det väl kopplas in. El och rj45 har jag järnkoll men vad är inkommande på ett Modularjack? (Sista uttaget i kedjan så ingen vidarekoppling ska ske. Finns bara två uttag och första sitter på övervåningen jämte modemet)
 
Det är de två i mitten.
 
  • Gilla
Cicaro
  • Laddar…
Tackar!

Sen lär väl både jag och någon annan i framtiden undra vad farao det går cat 6 kabel till ett teleuttag för men det var den kabeln jag hade tillgänglig förutom vanlig FK(som knappast får användas till annat än el :p). Iofs rätt ändamålsenligt också för kopplingspunkten för telefonen sitter precis bredvid där patchpanelen för nätverket hamnar så är bara byta till ett RJ45 och koppla in den till matchpanelen om man i framtiden vill ha nätverk istället där. :D
 
Ursäkta mig men varför sätter du inte ett RJ45 uttag och kopplar det "fullt" på en gång?
Du kan plugga en rj11 kontakt i ett rj45 uttag eller så sätter man bara en rj45 kontakt på telefonen istället.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
Man ska helst indvika att stoppa RJ11-pluggar i RJ45-uttag, det skadar kontaktblecken. Om man vill använda telefonen finns det adapterkablar.

I övrigt håller jag helt med, sätt ett nätverksuttag direkt eller ett blindlock. Ingen idé att sätta ett RJ11-jack.
 
tommib skrev:
Man ska helst indvika att stoppa RJ11-pluggar i RJ45-uttag, det skadar kontaktblecken. Om man vill använda telefonen finns det adapterkablar.

I övrigt håller jag helt med, sätt ett nätverksuttag direkt eller ett blindlock. Ingen idé att sätta ett RJ11-jack.
Jag har aldrig varit med om ett uttag som faktiskt har blivit skadat även om jag har hört samma sak
 
Håller med koppla rj45 i bägge ändar och använd adapterkabeln som nämns ovan.

Kolla nätverksskkolan här på forumet så kan du se hur du kan koppla in inkommande i patchpanelen så du kan nyttja alla dina rj45 uttag till telefon om du vill.

Har följ den själv och har 4 st uttag i patchpanelen för telefon.
 
Halloj!

Jag håller med er i sak att RJ45uttag är mer ändamålsenligt. Äger ärligt talat inte något som kopplas in i telefonnätet (adslmodemet är sånt där som telia står för) eftersom jag enbart ringer med mobilen. Jag skulle dragit ner och satt blindlock för att framtidssäkra oavsett om det blir nätverk eller telefon som skulle behövas där. Men när jag hittade ett RJ11uttag för 17 kr så blev det billigare att koppla in ett sådant än att sätta ett blindlock på dosan :) Hade jag inte hittat den skulle det blivit blindlock eller ytterligare ett nätverksuttag.

Telefon vill jag inte koppla in i patchpanelen, har inkommande luftledning/kopparledning för telefonen och nätverk/el har jag beställt överspänningskydd till från elektrikern, men inte till telefonen eftersom det ligger i förhoppningen att fiberbolaget kommer med ett erbjudande som man har råd med (förra ägaren tackade nej och när jag bad om offert var det för mycket pengar för efteranslutning trots att avsättning finns i gatan)
 
RilleRock
Mats skrev:
Jag har aldrig varit med om ett uttag som faktiskt har blivit skadat även om jag har hört samma sak
Jag har vart med om det på Ericsson i ett nyinstallerat kombinerat tele/datanät där kontorspersonalen pluggade in telefoner rakt in i rj45 donen.
Vi kunde visa att en ok mätning var gjord.
Bytte donet och fick betalt.
 
RilleRock skrev:
Jag har vart med om det på Ericsson i ett nyinstallerat kombinerat tele/datanät där kontorspersonalen pluggade in telefoner rakt in i rj45 donen.
Vi kunde visa att en ok mätning var gjord.
Bytte donet och fick betalt.
Då var det nog ett rj11/rj45 Combouttag som satt där.
 
RilleRock
Andy78 skrev:
Då var det nog ett rj11/rj45 Combouttag som satt där.
De var ett vanligt rj45 dåvarande ackermandon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.