Hej

Till att börja med så vill jag informera om att detta blir ingen extravagant renovering på något sätt.
Men jag tänker att det kan vara kul att se lite bilder i alla fall.

Vi hittade denna pärla till lägenhet i våras och den blev i våran ägo efter en budgivning som ledde till både svett och tårar. Misstänker att vi budade mot någon som älskade tapetbård :x

Lägenheten är byggd 1970 med dåtidens fuskbyggsätt, dvs oisolerade väggar med 45x45 och enkelgips och plastfoder.

Den har underhållits väl med löpande renoveringar av ytskikt men det är inte riktigt våran stil så allt åker ut :)
Vi gillade framförallt läget och uteplatsen. Potentialen finns att göra något riktigt bra av den.

Här kommer lite mäklarbilder

Hallen i en äldre lägenhet med tapetbård, garderober och en trästol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen

Hall i lägenhet med ljusa väggar, vit dörr, fönster, inbyggd hylla, en bänk och en grön matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lilla rummet

Retrokök med vita skåp, blommig tapetbård och träbord framför fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett retrokök med vita skåp, kakelvägg, träbänkskiva och tapet med bård, öppning till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket

Trähyllor längs väggarna i en klädkammare med grön heltäckningsmatta och en stege till höga hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klädkammare

Vintage inredning med mönstrad tapet, träskåp, vit stol och lampa, samt en soffa med mönstrat överkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrum

Traditionellt inrett vardagsrum från 1970-talet med trämöbler, beige tapetbård och kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum

Uteplats vid tegelbyggnad med trästaket, blomlådor, trädgårdsmöbler och svensk flagga, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uteplats med bord och stolar, svensk flagga i bakgrunden, omgiven av träd och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Också den fantastiska uteplatsen som gjorde att vi verkligen föll för lägenheten

Planritning av lägenhet med beskrivning av rummen och altanen, markerad med "Svensk Fastighetsförmedling".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösning
 
Vi fick tillträde till lägenheten 25/7 och flytten va inbokad till 1/8.
Så vi hade en vecka på oss att hinna med så mycket som möjligt.

Planen ser ut som följande:

Hela lägenheten:
- Nytt enhetligt golv (klart)

Hall
- Måla väggar, byta foder och socklar

Lilla rummet:
- Riva befintlig vägg mot kök och flytta in ca 40cm (klart)
- Måla väggar (klart)
- Nya foder och socklar

Kök:
- Byta kök
- Dra in 3-fas från mätare i trapphus
- Måla väggar och tak
- Socklar och foder

Klädkammare:
- Ändra om inredningen lite (klart)
- Ta bort dörrkarm från hallen
- Sätta in skjutdörr

Sovrum:
- Sätta igen dörrhål mot vardagsrum (klart)
- Måla eller tapetsera
- Nya foder (klart)
- Nya golvsocklar

Vardagsrum:
- Bygga ny vägg utanpå en den gamla mot sovrum (klart)
- Riva tapet på betongväggen (90% klart)
- Nya socklar och foder


Golvet vi har valt för hela lägenheten är Pergo original Excellence, Bergsgrå Ek 1-stav

Nytt enhetligt golv, Pergo Excellence Bergsgrå Ek, i ett vardagsrum med färgglada stolar och blå matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite bilder på vad vi har hunnit med hitintills på en vecka (fokuserade mer på att jobba än på att ta bilder)

Började med att inhandla material och köra dit verktyg

Nyinköpta byggmaterial staplade i ett rum med synlig Ek-parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsmaterial och verktyg ordnat i ett rum med tapetserade väggar och laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen va det dags för rivning.
Sved såklart att riva ut en fin 14mm Ek-parkett i vardagsrummet. Men vi gillar verkligen inte den gula tonen och höjdskillnaden mot övriga rum va för stor.

Renoveringsprocess med golv i vardagsrum där gammal Ek-parkett möter billigt laminatgolv, verktyg och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I båda sovrummen va det ett billigt laminat som syns på bilden.

Rivningsarbete i vardagsrum med borttagen parkett och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsarbete i rum med parkettgolv, verktyg, träplankor och spill på golvvådsduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person sopar golv i rumsrenovering med borttagen vägg och exponerade träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelen med "fuskbyggda" väggar är att dom är relativt enkla att riva.
Vi ville riva väggen för att få 40cm mer plats för matbord och att för att få en större öppning in till köket.
 
Efter rivning så va det dags för återuppbyggnad.

Började med att regla på väggen mellan sovrum och vardagsrum för att kunna ljudisolera och gipsa.

Nyreglad vägg för ljudisolering och gipsning mellan sovrum och vardagsrum under renovering, med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsfas med nyreglade väggar klädda med OSB och gipsskivor, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har redigerat bort isoleraren tillika min fru. Skulle nog inte ha nån fru kvar om jag publicerade en bild utan hennes tillstånd :D

Nybyggd vägg klädd med gipsskivor i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har efter att bilden togs spacklat första vändan. Inte helt lätt att spackla gipsskarvar när man är nybörjare. Men det blir nog bra till slut.
 
Nästa moment va golvläggning.
Vi har sammanhängande golv i hall, lilla rummet, kök och klädkammare.
Från "lilla hallen" till sovrummet blir det en slät golvlist och mellan hall och vardagsrum blir det en nivålist. Detta pga att orginalparketten ligger kvar där.

Väldigt snyggt och skönt att inte ha så många skarvar eller trösklar tycker vi.

Släpvagn lastad med förpackade Pergo-golv och underlagsfoam utanför en tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

600kg golv från Pergo. Underlagsfoamen från Pergo va oslagbart bra att jobba med.

Nylagt laminatgolv i rum med trähylla och osynlig golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat laminatgolv i tomt rum med synliga underlagsfoamrester och verktyg vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt laminatgolv i öppen planlösning under renovering med paket av golvbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte så mycket bilder från läggningen. Kan ha att göra med att vi lade 73m² på en dag...:)
 
KristinaRT
Trevlig tråd!
Lägenheten påminne så mycket om vår gamla lägenhet att jag var tvungen att kolla var ni bor :). Verkligen mysigt med en riktig uteplats, det saknade jag verkligen när vi bodde i lägenhet.

Planlösning och vad ni gör är nästan samma som det vi gjorde.... Vad var det med att sätta dörrar som var så fascinerande på 60-70 talet? Vem vill ha ett sovrum med två dörrar till olika rum, och varför har man en hall som slutar i en dörr in till köket? Det positiva var att de förstod värdet av förvaringmöjligheter på den tiden, vi hade också en jättestor klädkammare vilket verkligen är guld värt (speciellt när man bor i lägenhet)!
 
Ja uteplatsen gör att det nästan känns som ett radhus, men man slipper klippa gräsmattan :D

Usch ja vad med dörrar. Vi har halverat antalet från 6st till 3st nu.

Håller med dig om förvaringen den är verkligen bra. Vi har en stor klädkammare och 3st fasta garderober i hallen.
Utöver det så har vi 2st fristående dubbelgarderober i sovrummet som ska byggas och målas in så att dom ser ut som fasta.

Jag tror att våran lägenhet är en av dom få med orginalplanlösningen. Dom flesta av grannarnas lägenheter är förändrade på ett eller annat sätt. Fördelen med "fuskbyggda" innerväggar är att det är relativt enkelt att ändra om.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Efter golvet så vad det dags att bygga upp den nya innerväggen mellan lilla rummet och köket.
Det blev väldigt mycket jobb för att få köket 40cm större men det kommer att va värt det.
Nu kan man få in ett rejält matbord och öppningen in till köket gick från 80cm till 130cm

Min far kom och hjälpte till en dag vilket va väldigt tacksamt.

Person mäter träreglar på ett nytt golv under byggnation av innervägg, grönt rum i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny trästomme för innervägg under konstruktion i kök med parkettgolv, kablar hänger från taket, och en glimt av det angränsande rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Akut brist på flexslang ledde till den något tveksamma dragningen mitt i väggen :rolleyes:
Nybyggd innervägg i trä med isolering, OSB-skivor och eldragning, bredvid en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan man även skymta lilla rummet som är målat med S1002Y.
Nyuppbyggd innervägg i en renoveringsprocess med synliga elkablar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
På bilden ser det ut som om du ställt väggen ovanpå Pergo golvet? Då blir inte golvet flytande och det är risk att du kommer få glipor mellan bräderna till vintern när det är torrare luft och golvet krymper.

Jag la sammanhängande laminat (IKEA) i min lägenhet mellan hall och kök och ställde sedan köksskåpen på det, på vintern var fogarna väldigt synliga. Hade jag lagt golvet på vintern istället hade jag nog haft bulor på sommaren istället :)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Det låter ju inte bra, trodde inte att ett laminatgolv kunde krympa så mycket :(
Jag får göra ett snitt med multisågen intill väggen innan jag sätter golvsockeln så borde det lösa problemet.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Och tack för varningen förstås!
 
maah skrev:
Det låter ju inte bra, trodde inte att ett laminatgolv kunde krympa så mycket :(
Jag får göra ett snitt med multisågen intill väggen innan jag sätter golvsockeln så borde det lösa problemet.
Bra jobbat och snyggt i övrigt (y) Dock varför laminat? :( Handlar det om sponsring, utseende eller varför inte lägga parkett?
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Bra jobbat och snyggt i övrigt (y) Dock varför laminat? :( Handlar det om sponsring, utseende eller varför inte lägga parkett?
Förstår varför man väljer laminat när man känt på pergo :cool:
Har själv pergo black oak med fasade kanter i sovrummet, det är sanslöst snyggt.
Dock väldigt opraktiskt med laminat när man har smått, har ett antal hack i golvet när grabben tvunget ska kasta en trälåda i golvet t.ex

Kvalitetskänslan är otroligt mycket högre på ett pergogolv än ekparkett från bauhaus
 
maah skrev:
Det låter ju inte bra, trodde inte att ett laminatgolv kunde krympa så mycket :(
Jag får göra ett snitt med multisågen intill väggen innan jag sätter golvsockeln så borde det lösa problemet.
Jag har satt väggar ovanpå mitt laminat från pergo, har inte varit något under dessa två år så jag har svårt att tro du behöver göra något.
 
Lime113 skrev:
Bra jobbat och snyggt i övrigt (y) Dock varför laminat? :( Handlar det om sponsring, utseende eller varför inte lägga parkett?
Tack!
Det handlar om utseende och kvalité kontra pengar. Vi fick ge 230/m² (ord 270:-/m²)
Ett parkett golv hade vi inte haft råd helt enkelt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.