Hej alla!

Jag och min sambo har tröttnat på att renovera och funderar på att bygga hus. Vår kommun har ett antal lediga tomter vi tycker just nu att denna är bäst dock är det lite klurigt att få till placering av hus samt garage. Eller så är det så kanske att tomten inte är vettig trots att vi tycker det :) Väderstrecken i bilden är enligt bild. Dvs söder är nedåt i bilden. Jag vill ha huset så mycket i norr som möjligt. Har på bilden ritat in ett Movehome 305. Pilen i bilden är placering av entrén. Dvs huset är spegelvänt från normalfallet. Tycker jag får in huset bra men vart ska garaget ligga? Sen blir inte gången mellan garaget och entré något vidare. De husen som ligger närmast är alla 1,5 plans hus.

Tack på förhand
Martin

Karta med tomtindelning, husritning placerad i norr med spegelvänt läge och markerad entrépil, potentiell placering av garage saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du inte ha kvällssol från väster? Då skymmer ju garaget.

//AA
 
rehnski skrev:
Hej alla!

Jag och min sambo har tröttnat på att renovera och funderar på att bygga hus. Vår kommun har ett antal lediga tomter vi tycker just nu att denna är bäst dock är det lite klurigt att få till placering av hus samt garage. Eller så är det så kanske att tomten inte är vettig trots att vi tycker det :) Väderstrecken i bilden är enligt bild. Dvs söder är nedåt i bilden. Jag vill ha huset så mycket i norr som möjligt. Har på bilden ritat in ett Movehome 305. Pilen i bilden är placering av entrén. Dvs huset är spegelvänt från normalfallet. Tycker jag får in huset bra men vart ska garaget ligga? Sen blir inte gången mellan garaget och entré något vidare. De husen som ligger närmast är alla 1,5 plans hus.

Tack på förhand
Martin

[bild]
Har du vänt huset upp och ner så att entren hamnar skymd från gatan?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
jag skulle lägga garaget längst ner till höger

infart? flexibel?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skooda skrev:
jag skulle lägga garaget längst ner till höger

infart? flexibel?
Och gå diagonalt över hela tomten för att ta sig in i huset... :confused:
 
KristinaRT
Har du funderat på att lägga huset i nord-sydlig riktning, längs östra kanten på tomten med garaget också inöster? På så vis har du en stor sammanhängande yta i sydväst-läge = helt perfekt!
Det förutsätter förståss att ni får lägga infarten till husrt längs tomtränsen i öster......
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
KristinaRT skrev:
Har du funderat på att lägga huset i nord-sydlig riktning, längs östra kanten på tomten med garaget också inöster? På så vis har du en stor sammanhängande yta i sydväst-läge = helt perfekt!
Det förutsätter förståss att ni får lägga infarten till husrt längs tomtränsen i öster......
Bra förslag för den husmodellen är ju planerad för att ha gaveln mot vägen och man kan även välja att ha garaget mer mot mitten av tomten så får man en mer insynsskyddad uteplats om man vill det.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Jag hade velat ha garage och uppfart nere till höger. Och ett hus på samma sida med ingång från framsidan.
 
Tack för alla svar. Min tanke var att om huset ligger så långt upp som möjligt så får jag så mycket gräsmatta som möjligt söder om huset samt att huskroppen ger bra insynsskydd och att detta var smart. Sen vill jag iaf ha vardagsrum åt söder mot trädgården. Då hamnar entrén i de flesta husmodeller åt norr ännu mer skymd därför hittade jag en variant med entré från sidan som jag tyckte verkade ok. Ska ta in alla era synpunkter och fundera vidare och jag har även funderat på att lägga det nord sydlig i öster som kanske verkar vara ett vettigare alternativ.
 
KristinaRT
De flesta föredrar även att ha trädgård/iteplats åt väster eftersom man då får kvälssol. Om ni sätter ett garage som blockerar kvälssolen på en evt altan/uteplats skulle jag gissa att ni ångrar er efteråt....
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ok gjorde en snabb variant nu. Entré åt öster och groventré åt söder. Sen kanske garaget bör hamna mer åt öster än vad jag ritat. Förslag på husplanering med entré och garage markerat i en 3D-modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderade på nu om man kanske skulle dra ner huset mot söder och istället ha garaget norr om huset. Då måste man iof åka förbi entrén men det kan väl inte vara några problem?
 
rehnski skrev:
Funderade på nu om man kanske skulle dra ner huset mot söder och istället ha garaget norr om huset. Då måste man iof åka förbi entrén men det kan väl inte vara några problem?
En fördel är ju att du får en större uppfart, vilket också innebär mer att skotta..
 
BirgitS
Jag skulle ha garaget närmare vägen så att du får mer uteplats mellan huset och garaget.

Insynsskydd i form av garage eller huskropp gör väl mest nytta mot vägen där många rör sig och inte mot en enstaka granne. Eller är det en sluttningstomt så man just inte ser upp till norra delen av tomten från vägen men blir mycket insyn från grannen i norr?
 
Jag är en värdelös på datorer och dess program, tex att rita, men här är mitt bidrag. (Lyckades inte ens få det jag ritat till en bild, så jag fick fota skärmen :surprised: )

I detta fall bör det vara ett hus med ingången i sydöstra hörnet, eller på södersidan.

Det gröna är ett altandäck, den röda ett plank, hus/plank/garage bildar en mysig skyddad hörna med kvällssol.

En bekant har just denna utformning på sin tomt, för hund och barn har han staket från garagets sydvästra hörn, runt infartens västra kant, vidare utmed tomtgränsen till husets nordvästra hörn.
På remsan bakom garaget/planket har han släpvagn, husvagn och båt på vintern.

Enkelt ritat layoutdiagram av ett hus och garage med altandäck och plank fotograferad på en skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.