Y
Skulle vilja byta några fönster. Jag har ett gammalt fönster ståendes som är likadant som dom övriga.

  • Mockfjärdsfönster
  • AB elementhus Mockfjärd
  • Fönstertyp TT
  • TG nr 1596/78
  • Klass B
  • k < 20 W/m² °C
  • Tillvn 11103

  • Utvädig karm = 129 x 98,5 cm
  • Invändig karm = 117,5 x 87,5 cm (komihågnotering till mig själv)
  • Gummitätlist = ca 1 cm + någon mm tunn flärp tjock


Är inte så sugen på att bryta bort brädor och mäta fönster öppningen i huset så bekvämast vore om jag kund ebeställa samma mått som idag.

Men det är just detta med den gummitätlisten jag oroar mig för. Idag kör man ju inte gummilist och jag är rädd det blir dumt med mina nuvarandre fönstermått anpassade för gummilisten?


Ett gammalt Mockfjärdsfönster liggandes på träyta, fönstertyp TT TG nr 1596/78 Klass B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Y
Om jag frågar såhär istället: Hur mycket springa ska det vara mellan fönsterkarm och husväggen? Hur mycket behövs det för dagens tätmaterial?

(siktar på sp fönster. tänker mig drev+skumgummikorv+tejp/silikon)
 
Ca 1,5 cm runt om är optimalt
 
Elementhus har lite speciella mått på sina fönster, och även lite speciella väggar. Sök på forumet efter elementhus så hittar du några andra trådar i samma ämne.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Ta gärna lite mer bilder! Svårt att säga med den bilden du lagt upp.
 
Y
Nu är sidans gummilist bortriven men går sån hela vägen runt annars.
 
  • En stående fönsterkarm med en bortriven gummilist på sidan, stödd mot en trävägg och oordning på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska beställa ett fönster med modulmåttet 13x10 eftersom det är ett sånt som redan sitter där.
Fönstret tätar du med polyuretanskum som är menat åt ändamålet. Jag vet att ni inte gör så i Sverige på grund av någon underlig idé att fönstrena inte skulle klara av det, i Finland sitter 100% av alla nyare fönster med polyuretan och varenda ett av dom klarar det alldeles utmärkt.
 
Y
Ifall fönstersmygarna sitter mot fönsteröppningen. Så kan jag mattematiskt räkna ut att i ena sovrummet så är det ett gap på

* Uppe: 1,05cm
* Nere: 2,75cm
* Vänster: 0,7cm
* höger: 1cm.

Fasthäftade tätlisten som går hela vägen runt är lite mer än 1cm.

Vilket iofs är konstigt att det är så öppet nertill men ifall detta vore bärande borde det väl inte vara gap alls?

Skulle jag beställa ett fönster som är 100 brett så ryms ingen skum eller isolering. för mäter jag fönstersmygens utkanter så är det 100 brett.
 
Redigerat:
Beställer du ett fönster som har "modulmått" 10 så är det 980mm brett..

Inte många fönstertillverkare gillar att du tätar med fogskum, utan kör med drev.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.