Vi bygger nytt och undrar vad man ska ha för färg på hängrännor och stuprör.
Vi kommer att ha svarta tegelpannor, hus antagligen ljusgrått med vita knutar.
Vi är inne på svart, men de flesta nya hus verkar ha vitt.
Tacksam för synpunkter!
 
Om stuprören skall följa dina vita knutar är valet självklart: vitt
Det kan däremot se lite lustigt ut med vita hängrännor till svart tak. Svårt val. Galvat kanske?
 
Hej!

Vi har ett ljusgrått putsat hus med svart tak och vita rännor/rör. Ser helt ok ut. Dock har inte vi några vita knutar.
 
Oberoende av färgval så skulle jag valt antingen aluminium eller förzinkade rännor.

Vi valde efter lite efterforskning aluminium med PVF2 beläggning - i svart. Så att vi slipper måla om efter ett par år...
 
Vi har vitt hus med grå knutar,svarta betongpannor.Valet var enkelt:Svarta stup-hängrännor(skulle se plastigt ut med vita mot de svarta taket,tyckte vi...)
 
Lindabs Silvermetallic låter som en god idé här tycker jag. Det är marginelt dyrare men riktigt läckert.
 
Tycke och smak är egentligen inte riktigt min påse men gör ett undantag. Tycker dom silverfärgade varianterna lyser lite för mycket. hade nog valt rheinzink istället, den har en mer naturlig metallisk färg.........
hursomhelst, ta det DU tycker är snyggast ;)
 
Tosca: Vad för typav takpanna är det du har som är skiffergrå?
Jag ska köra järnvitrolbehandlad furu och är lite fundersam vilken färg jag ska ha på takpannorna.
Därförtyckte jag det lät intressant med skiffergrå.

Andreas
 
;)

Vi har funderat på järnvitrolbehandla hela huset och ha svarta takpannor. Hängrännor har vi inte bestämt ännu men vad passar bäst till denna kombination?
Vi har även tittat på andra färger på pannorna men kommit fram till att svart borde passa bäst. Någon med bra ideér och smak som vet?

Häls Niclas
 
Tosca skrev:
Pappskallen (läckert nick name, förresten!  ;)) - det finns förmodligen olika silver metallic stuprännor? Våra är inte alls blanka och "silvriga", utan ser mycket sobra och diskreta ut. Sticker inte alls ut, utan smälter in i fasaden, vilket jag personligen tycker att stuprännor bör göra  ;).
Tack! Håller med dig att det bör smälta in mot fasad och då är rheinzinken kanon, den består dessutom av zink rakt igenom och riskerar inte att repas och rosta, lacksläpp och andra tråkigheter. kul dock att ni hittat en variant ni gillar ;) :D
 
Går också och funderar på färg på hängrännor etc. Vi ska lägga svart betongtak, och huset kommer trol bli vitt eller ljusgrågrönt med vita knutar. Blir det helknasigt med svarta hängrännor och vita stuprör???
 
snillet78 skrev:
Går också och funderar på färg på hängrännor etc. Vi ska lägga svart betongtak, och huset kommer trol bli vitt eller ljusgrågrönt med vita knutar. Blir det helknasigt med svarta hängrännor och vita stuprör???
Tror inte riktigt på att blanda.
Jag kan tänka mig att både vit och svart funkar, frågetecken dock med vita knutar!?
Vi är inne på precis samma svart tak, ljustgrått hus med vitt runt fönster & knutar.
Just nu väger nog svarta rännor och stuprör över, jag har sett för många vita som ser så fult solkiga ut efter några år!
 
OK, nu har vi sett ett hus "på riktigt" med svarta pannor, svarta hängrännor & stuprör och vita knutar. Färg på huset = ljusare grå.
Jättesnyggt! Så får det bli!
 
Jag höll på att skita knäck inför valet att välja färg på vårt tak efter omläggning. Jag valde allt svart Det är klassiskt och inte så känsligt för blekning och smuts. Fär se om jag ongrar mej nästa vecka då plåtmannen kommer… 8 ;)

Svårt val… jag vet

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.