Hej
Finns det, och går det att koppla en fjärrströmbrytare på ett 400v uttag?
Om så var kan man hitta såna? Tänker mig en liten fjärrkontroll som kan ligga i fickan som jag kan starta spånsugen på vid behov.
 
Jag har inte sett någon färdig sådan, men det borde vara rätt enkelt att sätta en trefaskontaktor i en liten låda och montera den dragavlastat på din 3-faskabel. Sedan kan du ta manöverspänningen från en stickpropp som du kopplar till en vanlig fjärrströmbrytare.

Det finns små trevliga 4-modulerslådor med plats för dragavlastningar för kabel som du kan använda.
 
Anders243 skrev:
Jag har inte sett någon färdig sådan, men det borde vara rätt enkelt att sätta en trefaskontaktor i en liten låda och montera den dragavlastat på din 3-faskabel. Sedan kan du ta manöverspänningen från en stickpropp som du kopplar till en vanlig fjärrströmbrytare.

Det finns små trevliga 4-modulerslådor med plats för dragavlastningar för kabel som du kan använda.
Tack! men det där var grekiska för mig. Har tyvärr inga kunskaper om el...Kanske bäst att kolla med en elktriker
 
Ja, det kanske är bäst.

Hursomhelst så tror jag tror att en elektriker kan ordna detta relativt snabbt och smidigt.
Det finns mottagare för de vanligaste "fjärrkontrollerna" som man kan bygga in i en låda nära ditt trefasuttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.