Nu har vi fått en uppskattning på hur mycket markarbetet kommer att gå på. Vi bad anläggningsfirman lägga på lite så vi inte får en glädjekalkyl, och den summan de kom fram till tyckte min kollega som är byggingenjör var groteskt hög (han har sett tomten). Och ändå låg summan 120.000 kr unde rmin egna kalkyl :D

Så nu j-vlar ska vi bara få tag i en bank som vill ge oss ett byggkreditiv!!! Eller så köper vi tomten först och ber till högre makt att banken inte misstycker ::)

Har ni några råd till oss?
 
Och nu har vi suttit hemma hela kvällen och räknat! :-X

Vi kommer inte ha råd med det hus vi helst vill ha! :-/
Hur skulle ni göra, köpa tomten ändå (vi älskar den!) och ta ett annat hus, eller vänta på annan tomt? ???
 
Tjaa...

Nu vet jag ju inte riktigt hur er kalkyl och ert husval ser ut.

Men om vi antar att ni kan få in ett mindre hus i kalkylen, och då ett hus som ändå uppfyller era "akuta" behov. Så skulle jag nog välja det och satsa på en ev utbyggnad om några år när ekonomin kanske blivit bättre.

En annan sak när man funderar på tomten, är ju om totalkostnaden för denna tomt (dvs tomt + sprägning och andra "extra" arbeten) blir så mycket dyrare än en tomt som är mer lättbyggd, typ plan trädgårdstomt utan behov av vägbyggen och annat. En sådan tomt brukar ju kosta mer i inköp.

Ytterligare ett sätt att få ner kostnaden (kanske) är ju om ni kan välja lösvirke, och stor egen arbetsinsats (eller är ni bundna till husleverantör?).
 
Som tur är är vi inte bundna till en leverantör. :)
Och vi hoppas på att få ned tomtpriset en aning eftersom den varit till salu ett tag och kostar så mycket att bereda, men det räknar vi inte med i kalkylen.

Jag har satt ett tag på 3 milj utifrån att vi ska ha minst 15.000 kr netto kvar att leva på varje månad efter boendekostnaderna är betalda och räntan går upp 3-4%.

Sant är att tar vi en mer lättbyggd tomt så kommer det ändå kosta mer iom att omtpriserna i Sthlm är så sjukt höga! :surprised:

Vi har tänkt göra så mycket som möjligt själva. Jag sitter just nu och försöker rita ett husförslag i SmartDraw som jag tänkte skicka til ett antal lösvirkesbyggare och andra husleverantörer för att få en offert på.

Knepigt, knepigt...
 
LillaSandra skrev:
Som tur är är vi inte bundna till en leverantör.   :)
Och vi hoppas på att få ned tomtpriset en aning eftersom den varit till salu ett tag och kostar så mycket att bereda, men det räknar vi inte med i kalkylen.

Jag har satt ett tag på 3 milj utifrån att vi ska ha minst 15.000 kr netto kvar att leva på varje månad efter boendekostnaderna är betalda och räntan går upp 3-4%.

Sant är att tar vi en mer lättbyggd tomt så kommer det ändå kosta mer iom att omtpriserna i Sthlm är så sjukt höga! :surprised:

Vi har tänkt göra så mycket som möjligt själva. Jag sitter just nu och försöker rita ett husförslag i SmartDraw som jag tänkte skicka til ett antal lösvirkesbyggare och andra husleverantörer för att få en offert på.

Knepigt, knepigt...

Ja mkt jobb é dé, men skoj ;D

Har imponerats av din marsch från nykomling till seniormedlem, rekord ;) ;D ;) ;D ??
 
sofia_k skrev:
Ja mkt jobb é dé, men skoj ;D

Har imponerats av din marsch från nykomling till seniormedlem, rekord ;) ;D ;) ;D ??
Haha ... besatt var ordet! ;D
 
Snackade precis med FSB, min kontaktperson bad ett annat kontor som har mer koll på byggkreditiv ta kontakt med mig (min kontakt vet om att vi inte har någon kontantinsats att gå in med). De tyckte vi kunde komma in för ett möte men sa att de normalt är väldigt hårda på att man ska ha minst 10% i egen insats, helst mer om man vill bygga nytt. Däremot gick det bra utan kontantinsats om man vill köpa ett färdigt hus sas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.