Hej!
Jag bor ute på vischan med min familj i ett litet hus och ett v v s företag anlade ett avlopp med infiltration för 20 år sedan till huset. Det fanns redan ett avlopp till huvudbyggnaden på gården sedan tidigare där det finns avtal för slamsugning men mitt avlopp har inte haft något avtal eller dyl. då vi endast använde huset som sommarstuga inledningsvis och därav använde detta så lite. Sedan flera år bor vi nu permanent här och jag har under många år tömt det för hand med en skopa på en lång järnstång o kört ut på åkern men under senare år har jag dock, ja..ja.. jag erkänner att jag anlitat några slamsugare som kommit hit o tömt det svart men jag vill inte göra det längre o tiden har bara gått men vill ta tag i det nu och undrar hur jag skall gå tillväga för att få det till ett godkänt avlopp utan att få böta?
Tack på förhand!
Stefan
 
dömt att misslyckas och olika kommuner driver det här olika hårt men farsan min vart ålagd att åtgärda avloppet och han vägrade (som med allt annat som kostar onödiga pengar) och han drev det där rätt hårt och ville att kommunen skulle bevisa att hans anläggning INTE var godkänd. Det kunde de såklart inte så jag tror de slutade terrorisera han. Men det tog några år tror jag.........Hans anläggning är för övrigt en 60tals brunn i cement med okänd slags infiltration. Så han hade väl inte direkt nå fördelar om man säger så.......
Sigtuna kommun för övrigt och "på landet"
 
Jag antar att det du vill göra är att fortsätta använda det befintliga avloppet utan att anlägga ett nytt. Om kommunen har en entreprenör som slamsuger så kan du förmodligen riskfritt ringa till dem och säga att ni nu har börjat använda huset som permanentbostad och därför behöver slamsugning. Om entreprenören mot förmodan skulle vidarebefordra informationen till kommunens miljöavdelning så kommer de antagligen be dig att anlägga ett nytt avlopp. Om du då utan att krångla sätter igång och skriver ansökan för det så bör risken vara liten för att de vill straffa dig retroaktivt.
 
D09
Många kommuner inventerar de enskilda avloppen

Dom har / haft / planerar inget sådant projekt hos er?

Ta kontakt med miljö och hälsa och disskutera med dom. Funkar även anonymt om du önskar
 
Tack för era svar!
Jag ringer nog entreprenören som slamsuger här ute som Torbjörn säger men om de går vidare till miljöavdelningen blir jag orolig om de kräver att jag skall anlägga ett nytt avlopp. Det avlopp vi har här är ju anlagt på rätt sätt av ett auktoriserat vvs företag för 20 år sedan och varför skulle de vilja att jag anlägger ett nytt då vi redan har ett fungerande avlopp?
 
Claes Sörmland
Lagen funkar så här - om du vill göra utsläpp i form av renat avloppsvatten så ligger bevisbördan på dig att ditt avlopp inte skadar människa och miljö. Formellt så går det till så att du lämnar in en ansökan om tillstånd att släppa ut en viss mängd renat avloppsvatten (vanligen från ett tänkt 5-personshushåll) till kommunen och då prövar kommunen om du säkerställt att skada inte sker. Om allt går väl så får du ett tillstånd och en faktura. Om de inte är nöjda så brukar de begära komplettering där du ändrar avloppsanläggningens konstruktion tills den renar vattnet tillräckligt bra.

Slamavskiljare följt av infiltration kan tänkas duga men kan också anses vara otillräckligt om kravet på rening är högre. Detta avgörs om det finns vattentäkter i närheten eller övergödningsproblematik (sjöar och vattendrag) i området. Ofta är det fosforutsläppet som blir problemet med infiltration.

Om du har dokumentation av anläggningen (ritningar, dokumentation från markprov och gärna foton från anläggningen) så är det ett stort plus när kommunen väl ska bedöma din avloppsanläggning. Saknas detta så vet du ju inte vad det rör sig om och kan då heller inte bevisa för kommunen att du inte orsakar skada.
 
  • Gilla
dawest och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack Claes!
Jag har ju inga ritningar på anläggningen men kan ju förstås ta foton om det skulle behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.