Hur långt från ändträ bör man spika stående panel? Tänkte för att undvika sprickor.
 
Tio gånger spikens diameter brukar rekommenderas som minsta avstånd.
 
Klicka skrev:
Hur långt från ändträ bör man spika stående panel? Tänkte för att undvika sprickor.
Förborra så slipper du sprickor.
 
Snailman
Jag brukar förborra , sen blir jag ju aldrig färdig nån gång heller ;)
 
Kan det stämma med 10 ggr diametern. Blir 34mm på en 4tums spik. Jag brukar ta 100mm från ändträ
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Snailman
När jag låter två panelbrädor mötas (liggande panel) så spikar jag ungefär 1cm från änden och lite snett inåt mitten, så jag har alltid förborrat de fyra hål där brädorna möts

ok stående panel undrade du över, http://www.traguiden.se/konstruktio...-detaljlosningar/yttervagg-med-staende-panel/

Brädändar ska dubbelspikas med ett spikavstånd av 100-150 mm från änden. Det är lämpligt att förborra spikhålen, alternativt använda självborrande panelskruv, vid brädändarna för att minska risken för sprickor.
Här står om liggande panel som verkar vara knepigare än stående

http://www.traguiden.se/konstruktio...g/utvandig-bekladnad/liggande-utvandig-panel/
Man bör spika så att virket inte spricker och man bör inte spika genom två bräder som måste kunna röra sig inbördes. Spikning nära ändträ är alltid riskabelt. Spikhuvudet slås in till brädans yta, men inte längre.
 
Redigerat:
Om man nu ska förborra. Ska borret ha samma diameter som spiken?
 
Snailman
Jag har använt 2,5 till 3 mm har jag för mig.
 
M
2-3cm från alla kanter när man använder 3-4" har jag fått höra.
 
Titta på hur årsringarna går.
Spikar man tvärs årsringarna så är det mindre risk för sprickor.
Spikar man så spiken går mer el mindre mellan/parallellt med årsringarna så är risken för sprickor mkt stor.

Jag brukar ha som tumregel >10 cm för 3-tumsspik och >15 cm för 4-tumsspik, och alltid försöka spika lite snett om det behövs för att undvika så långt det går att spika parallellt med årsringar. Vid tveksamma fall är det förborrning som gäller, 2.5 mm borr till 3-tummare och 3 mm borr till 4-tummare.

Även om brädan inte spricker vid själva uppsättningen så rör den på sig hela tiden och efter ett el några år kan den spricka. Därför tycker jag att det är värt att lägga lite extra tid/omsorg vid uppsättningen, som ju i princip är ett engångsjobb.

Sedan ökar risken för sprickor om brädorna inte är raka (böjda/vridna/kupade), och måste mer el mindre tvingas på plats.
 
  • Gilla
Mr Background och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.