Hej, jag har en vedannläggning som består av följande:
Panna, Albin polar 40-80kwh
2 x 750 liters acctankar
Termiskventil som öppnar vid 72grader.

Har bott här 1 år men tycker inte att det fungerar bra än. Föregående ägare har inte brytt sig så det har varit ett sotningsjobb av rang för att få pannan att leverera någon effekt alls.
Med tanke på hur små tankar jag har så borde väl pannan knappt börja jobba innan det är fullt? Nu börja det bli bättre ju renare pannan blir, men då får jag problem med att systemet inte orkar evakuvera allt varmvatten, vad göra?

Gillar inte riktigt ideen med den termiska ventilen utan skulle vilja byta till antingen en laddomat 21 eller en Termomatic K med rökgastermostat.
Finns det några för eller nackdelar med någon av ovanstående?

Om det är någon som har andra ideer så är jag öpper för det ;)

Tacksam för snabba svar då jag bör beställa saker på måndag pga olika orsaker bla en 3vägs shunt som håller på att "sprängas"

Med vänliga hälsningar

Lars Östman
 
Hej

Vad menar du med
systemet inte orkar evakuvera allt varmvatten
?
Överhettar pannan samtidigt som tankarna är kalla, eller överhettar allt?
Om det är det förra, finns det laddningspump till tankarna? Går det ställa upp hastigheten på den?
Om det är det senare så är det bara att lägga in mindre ved.
 
Det händer innan tankara är fulla, om jag går upp i pumphastighet så blir den för kall. Under vintern när jag lägger in lass nummer två så kan jag ligga på full fart på pumpen.
Men pannan hinner knappt bli varm och fungera som det är tänkt innan tankarna är fulla. Ok, köpa nya/fler tankar, men jag skulle egentligen vilja bli av med den termiskaventilen också.

Så vad väljer jag?
 
Jag kopplade tankar till en gammal kombipanna i höstas och satte dit en enkel termisk ventil, och det funkar dåligt. Pannas ska nu bytas och då blir det en laddomat 10.
Ventilen har dessutom inte hållit för en vinters eldande utan släpper nu ut värme innan pannan är varm, irriterande.
 
Jag har en Högfors gjutjärnspanna på 50 Kw som jag i dagsläget har en förugn för ved dockad till och på utloppet satte jag en fläns med ett svarvat läge i som jag monterade en vanlig biltermostat i och sedan en fläns till ovanpå så det blev ett termostathus av det hela. Den pannan är kopplad till en fd. elpanna på 3 kubik som tjänstgör som acctank och det funkar förträffligt. Det finns ingen pump i systemet utan det fungerar enligt den gamla hederliga termosifonprincipen. Panna 2 är en CombiHeat på 60 Kw som måste ha pump eftersom båda uttagen sitter i toppen. Hur den kommer att fungera återstår att se för den ställdes in i går.

 
Laddomat 21 uppges klara pannor på cirka 50 kW. Sen behövs en större pump.

Hur stort hus har du? Det är ju egentligen det som ska styra storleken på tankarna. Sen får man därav hur stor panna man ska ha.
Jag har 2250 liter och en panna på 35 kW. Det fungerar bra ihop.
 
[quoteLaddomat 21 uppges klara pannor på cirka 50 kW. Sen behövs en större pump. quote]


Upp till 80 kW klarar den väl? Står så på deras hemsida.
Jag har en L21 och jag är nöjd med den, har aldrig haft några problem med den.
Har en innova 30 och 1800 liter.
 
Jag kör med Laddomat 4030 mot en 500liters acctank. Funkar jättebra! :)
 
Jaha, det står ju 80 kW, det är rätt, för Laddomat 21.
Någon på ett sånt här forum hävdade 50 kW.
Visar ju bara att man inte kan lita ett smack på vad som skrivs här!
 
enligt trebema(kalmarpannan) så räcker inte laddomat21 till v65, dom rekommenderarar termomatic k istället.
vissa har bytt till en "7 meters" pump i laddomaten och då ska den tydligen klara av v65an.
 
för mej funkar det bra med 21an med större pump tillv65an
 
larsostman skrev:
Gillar inte riktigt ideen med den termiska ventilen utan skulle vilja byta till antingen en laddomat 21 eller en Termomatic K med rökgastermostat.

Lars Östman
En kompis har en ny oanvänd termomatik K och en beg som du kan få köpa om du är intresserad...

MVH/André
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.