Nu när man börjar bli hyfsat klar med bastun är det dags att tänka på finliret! Tex högtalare för musik.. Har ni några tips på högtalare som tål värmen? Gärna wifi högtalare..
 
tommib
Ta vanliga marinhögtalare och sätt dem under lavarna, typ 20-30cm från golvet. Då slipper du mycket av temperaturproblematiken.

Jag skulle dock valt att inte ha högtalare alls i bastun. Möjligen utanför, det hörs nog in i alla fall. Sonos är bra.
 
Vi kör "marina" båthögtalare i taket med kabel till. Skönt och avslappnande med lagom låg volym.
 
Klarar dom värmen? Det är ju en bra idé att köra på.
 
Förresten vad driver du dom med? Sitter det utanför bastun?
 
Japp, fukt och värme. Körda sedan 2012 utan problem. Driver dom med en enkel vanlig mini-anläggning (Kenwood) som sitter i rummet utanför.
 
Kör marinhögtalare från Jula, placerade under lavarna med högtalarkablar till ett skåp bredvid bastun där den gamla förstärkaren står. En Bluetooth-mottagare är kopplad till förstärkaren.

Det blir nog ändå inte något superljud i bastun, så jag ville inte lägga ut för mycket pengar.
 
I en bastu skall det inte finnas någonting annat elektriskt än en taklampa........ om det skall vara en riktig bastu.

Då man badar i 70-80 graders värme och sitter på laven och häller vatten omväxlande över sig själv och över bastuugnen skall man inte behöva vara försiktig med var vattnet hamnar.
 
heimlaga skrev:
I en bastu skall det inte finnas någonting annat elektriskt än en taklampa........ om det skall vara en riktig bastu.

Då man badar i 70-80 graders värme och sitter på laven och häller vatten omväxlande över sig själv och över bastuugnen skall man inte behöva vara försiktig med var vattnet hamnar.
Okej, då bygger jag ingen riktig bastu då, men det kvittar för mig. Det är ju jag som skall trivas i den.
 
  • Gilla
jrosenthal och 3 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
I en bastu skall det inte finnas någonting annat elektriskt än en taklampa........ om det skall vara en riktig bastu.

Då man badar i 70-80 graders värme och sitter på laven och häller vatten omväxlande över sig själv och över bastuugnen skall man inte behöva vara försiktig med var vattnet hamnar.
Jag håller med om att en vedeldad bastu slår allt men ibland får man kompromissa så jag har ett elektriskt aggregat, belysning och marinhögtalare under lavarna. Personligen tycker jag det är riktigt trevligt att njuta av musik i bastun och med rätt högtalare och konstruktion så behöver man inte vara försiktig med vatten.
 
Är snart klar med mitt bastubygge, och jag köpte Kenwoods marina högtalare, 6,5tummare. Kan utan problem få lavarna att vibrera om man känner för det, blev förvånad över hur pass bra det spelar! Driver dom och ett till par högtalare som sitter i duschutrymmet med en klass D-förstärkare.
 
  • Gilla
MBRIQ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.