Fotografen skrev:
Nej, men en skarv är alltid en möjlig felkälla. Hur bökigt är det att byta kabeln i hela sin längd? Alternativt, lägga skarven i en dosa på insidan?
Ska sanningen fram så är det egentligen inte jättebökigt att byta hela, ett par timmars arbete kanske. Jag ska göra om källaren framöver så det får anstå till dess. Jag har ett VP-rör i fasaden och satsar på att skarva med musöron som jag pillar in i röret. Bör kunna hålla flera år om än inte en permanent lösning.
 
Jehu skrev:
Målar numera utan lösningsmedel - spär bara med linolja.
Sista strykningen utan utspädning.
Detta efter tips från min leverantör av linoljefärg, han gör så.
Fast han har förstås att tänka på arbetsmiljö och utsläpp.
Jag saknar lite doften av balsamterpentin.
Vilken leverantör är det? Har läst om flera som gör så och det verkar fungera bra.

Jag har Engwall o Claesson och valde att följa deras rekommendation om lacknafta.
 
Har haft vänner på besök så tempot har gått ner ett par dagar. Har i alla fall målat ena hörnet så att det i morgon kan komma upp stuprör. Har också spikat (nästan) färdigt bottenbrädor på framsidan, är finlir i hörn kvar till morgondagen. I morgon ska jag spika lockläkt så det står härliga till :)

Hus under renovering med nya bottenbrädor, målat hörn och monterad TV-antenn på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte också upp TV-antennen i torsdags. Har nog lite finjusteringar kvar att göra på riktning. Den är lite förfulande men smälter in hyggligt.
 
andersgd skrev:
Vilken leverantör är det? Har läst om flera som gör så och det verkar fungera bra.

Jag har Engwall o Claesson och valde att följa deras rekommendation om lacknafta.
Det är Ottosson. Jag tror de och E&C är likvärdiga i kvalitet.
Färghandlaren jobbar som målare, mest större antikvariska och kmärkta projekt.
 
Blir sjukt snyggt...tänk den dagen världen blir kvitt den sista mexitegel fasaden, Champagnen kommer flöda å vem vet kanske Olof Palme återuppstår och Åsa Romson blir President i Kongo
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jehu skrev:
Det är Ottosson. Jag tror de och E&C är likvärdiga i kvalitet.
Färghandlaren jobbar som målare, mest större antikvariska och kmärkta projekt.
Observera att det jag skriver nedan är baserat på mina erfarenheter enbart och jag är *inte* sponsrad av någon viss leverantör :)

Jag har under renoveringen av fönster/foder på mitt hus provat i tur och ordning Allbäcks, Ottossons och Engwall & Claessons linoljefärger i Vit kulör, och jag kan säga att jag är väldigt missnöjd med de två förstnämnda.

Allbäcks var inget kul att måla med och det blev otroligt mycket påväxt inom ett år. Ottosson är fin att måla med, men mycket påväxt även på denna, men det största problemet är att den spricker i söderläge - främst på de nedre kittfalsarna och vad jag förstår beror det på ett det är "överdoserat" med titanoxid. Jag tror inte att andra kulörer av Ottossons har detta problem. Den jag slutligen fastnat för är Engwall och Claesson som är trevlig att måla med, inte spricker och får minimalt med påväxt - troligen beroende på att den innehåller fungicider. Den enda nackdelen är ju att den innehåller/spädes med lösningsmedel och innehåller fungicider dom kanske inte är helt hälsosamt, men för mig som amatörmålare spelar det mindre roll - jag förstår om en yrkesmålare som målar hela dagarna undviker denna typen av färg. En sak till, jag kommer troligen att använda Ottossons på innanfönster och övriga invändiga snickerier.

Just my two cents :)
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Hade tidigare lite övertro på titanoxidens egenskaper. Har också haft problem med påväxt och sprickor på det vita.
År efter år, på balkongen. Målade sedan över med en annan vit kulör och till min överraskning blev det bättre.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
jag tycker Engwall och Claesson varit mycket trevlig att måla med, men har ingen erfarenhet av de andra. Som jag förstått det kan man när det är dags att måla om använda enbart rå linolja när man målar med linoljefärg, det är denna som behöver fyllas på efter några år då den sugits in. Enligt min återförsäljare fungerar detta dock inte med EoC då fungiciderna blir instängda. Dvs med EoC måste man måla om med "riktig" färg. Har tidigare hört att vitt (och ljusa färger) i allmänhet är svårt då de inte blir lika varma under sommaren och bränner död på påväxten.

Hoppas att jag slipper mögelpåväxt. EoC klarade sig rätt bra i Folksams test.
 
Igår kom ena stuprännan på framsidan upp, har halva infästningen kvar - behövde måla till några distansklossar. Med linoljefärg tar det ju en stund i torktid. Idag spikade jag klart de långa lockläkten på framsidan, de korta vid fönstren återstår. Svärfar sågade till foder till fönstren och jag änd- och kantmålade. Torktid och de kommer upp i morgon.

Idag stämplade vi upp uterummets tak och började riva det sista in till trärent för att kunna bygga upp igen. Det finns en balkong där vi lägger om pappgolvet/taket och byter isolering - flera gamla getingbon i isoleringen. Har också några eldosor och VP-rör art fixa till när jag nu kommer åt dem utifrån. Ett rör som släppt från stussen och två rör som var knäckta. Balkongen går delvis in över undervåningen, golvet är därför tak och det har varit en luftspalt uppåt - luftspalten har sträckt sig in under golvet i ena rummet på andra våningen. Inte konstigt att det golvet varit kallt på vintern, vilket nu ska fixas till. Fick nog tag en pappläggare idag också som kan lägga ytpapp om ett par veckor.
Renoveringsarbete med isolering borttagen från vägg, stege framför och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete av en balkong med upprivet golv och exponerade bjälkar, med material och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har jag satt hängrännor på framsidan. Behöver köpa några böjar för att passa till markören, vi har ju byggt ut fasaden lite :)
Nyinstallerad fönsterbleck på en husfasad med ställning i förgrunden och en tegelbyggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad svart stenkistebrunn ansluten till orangea rör vid en byggarbetsplats med grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr åkte det vid rivningen ner en del skräp i spolbrunnen, någon som har någon bra idé för hur jag ska få upp det? Låta en sugbil komma är ju möjligt men kanske lite overkill. I den tillbyggda delen av huset (krypgrund). har har jag vad jag tror är två stenkistor för dagvatten, jag ser vattenspeglar rätt högt upp i dessa. Säkert ingen som gjort något med dem sedan 70-talet. Vad gör man med dem? Suger ur även dem?

Har en del målning kvar på framsidan som jag laddar för till kvällen. Målning och öl är en bra kombo :)

Svärfar har fortsatt på baksidan idag. I morgon monterar vi nya fönster.
Renoveringsprojekt med nyinstallerade fönsterramar och isolering, verktyg och byggmaterial framför husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har bilat bort en del puts i hålen och naturligtvis gav grovdammsugaren upp. Funderar på att köpa antingen en Kärcher WD 4 Premium eller en WD 3 Premium. Skiljer 20 watt i sugeffekt, märker man det? 220 mot 200.
 
Dina senaste bilder syns inte :(
 
Provar att ladda upp bilderna igen i samma ordning. Syns de nu?

Nyinstallerad fönsterbleck på en husfasad med ställning i förgrunden och en tegelbyggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad svart stenkistebrunn ansluten till orangea rör vid en byggarbetsplats med grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med nyinstallerade fönsterramar och isolering, verktyg och byggmaterial framför husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild också på de gamla stenkistebrunnarna

Gammal stenkistebrunn med svart stuprör nära husvägg, omgiven av dött gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag målat framsidan färdigt. Har lite småfix att göra klart och att avetablera bygget och städa av. På baksidan har vi idag fått fönster insatta.

Ett nyrenoverat hus med nymålade väggar och röda fönsterkarmar, ställningar kvar från renoveringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev också en dammsugare igår Kärcher WD 3 P. Bra sug och smidig storlek, jag är väldigt nöjd så här långt. Det som avgjorde till förmån för WD 4 var uttag för autostart med maskiner.
 
  • Gilla
Brainy och 1 till
  • Laddar…
Har isolerat och satt vindduk på sista väggen på bottenvåningen.
Nyisolera husvägg med vindduk och Röda fönsterramar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till balkongen har svärfar läst hus AMA och ritat upp konstruktionen med luftning, plåtar mm. Vi kommer att sätta räcket på utsidan, det gör då inte hål i tätskikt (papp) och vi kan bestämma utseende definitivt senare.
Ritningar för balkongkonstruktion med detaljer för luftning och plåtar utbredda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya tilluftsventiler är insatta både på bottenvåningen och ovanvåningen. På bottenvåningen förstörde jag hålsågen, 25 cm ytong gick bra men en cm cementputs på insidan slipade ner hålsågen.
Nyinstallerad tilluftsventil på en vägg i en bostad, med synliga rör och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag passade också på att åtgärda några elrör när jag hade chansen.
Närbild av isolering och en vit elkabel genom en vägg, med synlig skada på hålsågen vid installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
andersgd skrev:
Igår kom ena stuprännan på framsidan upp, har halva infästningen kvar - behövde måla till några distansklossar. Med linoljefärg tar det ju en stund i torktid. Idag spikade jag klart de långa lockläkten på framsidan, de korta vid fönstren återstår. Svärfar sågade till foder till fönstren och jag änd- och kantmålade. Torktid och de kommer upp i morgon.

Idag stämplade vi upp uterummets tak och började riva det sista in till trärent för att kunna bygga upp igen. Det finns en balkong där vi lägger om pappgolvet/taket och byter isolering - flera gamla getingbon i isoleringen. Har också några eldosor och VP-rör art fixa till när jag nu kommer åt dem utifrån. Ett rör som släppt från stussen och två rör som var knäckta. Balkongen går delvis in över undervåningen, golvet är därför tak och det har varit en luftspalt uppåt - luftspalten har sträckt sig in under golvet i ena rummet på andra våningen. Inte konstigt att det golvet varit kallt på vintern, vilket nu ska fixas till. Fick nog tag en pappläggare idag också som kan lägga ytpapp om ett par veckor.
[bild]

[bild]
Hej,
Vet inte om det är för sent men ena grannen är pappläggare...
 
S
Och din fråga om dagvattenrören. Jag gissar att du betalar dagvattenavgift och då är du påkopplad på rören i gatan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.