Tänker bygga altan runt mitt attefallshus och funderar på hur det blir snyggast med tanke på riktning, skarvar, fris etc.

Så här tänker jag mig. Någon som hade gjort annorlunda och/eller har tips/idéer? Inser tex nu att frisen nog bör vara bredare än trallvirket. Finns någon tumregel?

Bärlina 45x195
Regel 45x145
Trall 28x120

3D-ritning av planerad altan runt ett attefallshus med dimensioner för bärlinor, reglar och trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frisen som går ut på varsin sida av huset och delar in altanen i tre delar gillar jag inte. Jag antar du ha den där för att kunna köra med hela längder, jag hade dock tagit bort den och skarvat bräderna istället. Så länge som man sprider ut skarvarna så stör de betydligt mindre än den där indelningen tycker jag. Jag hade kört med dubbla brädor som fris i ytterkant och ingen efter husväggen.
 
Tack för synpunkter! Ja precis, jag tänkte undvika skarvar.

Ska göra en modell med dubbel fris utåt och ingen mot huset för att se hur det ser ut.
 
Nej, behåll frisen mot huset! Kör dock med dubbelradig, ser mjäkigt ut annars
 
Fjojtmehmet skrev:
Nej, behåll frisen mot huset! Kör dock med dubbelradig, ser mjäkigt ut annars
Blir inte snyggt på den smala 130cm sträckan att ha dubbelradigt både i ytterkant och mot huset.
 
Finndjävel skrev:
Blir inte snyggt på den smala 130cm sträckan att ha dubbelradigt både i ytterkant och mot huset.
Det är ju såklart en smaksak.
Jag har en liten "svans" runt knuten på min som bara är 140x200cm med dubbelradig mot hus pch ytterkant, jag tycker det blev snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.